Αναπροσαρμογές στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσα από τους λογαριασμούς των προμηθευτών ρεύματος φέρνουν τα μεγάλα έργα του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και συγκεκριμένα οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας.
Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου του αντιπροέδρου του Διαχειριστή Ιωάννη Μάργαρη και του μέλους του Δ.Σ. και αναπληρωτή γενικού διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών Ιάσωνα Ρουσόπουλου, με αφορμή την ανακοίνωση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρίας, ο τελευταίος έκανε γνωστό ότι μετά από χρόνια «οι χρεώσεις συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας αναπόφευκτα θα αυξηθούν από φέτος». Ο ίδιος σημείωσε πως «ο ΑΔΜΗΕ είναι στη φάση της επεξεργασίας των στοιχείων» εκτιμώντας ότι «θα αυξηθούν οι μοναδιαίες χρεώσεις αλλά όχι σημαντικά».
Ο κ. Ρουσόπουλος αναφέρεται στη χρεώση του ΑΔΜΗΕ για το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μέσα από την οποία ο Διαχειριστής αντλεί τα έσοδα για τη συντήρηση, τη λειτουργία καθώς και τις επενδύσεις σε νέα έργα στο δίκτυο της υψηλής και υπερυψηλής τάσης. Η εταιρία, σύμφωνα με τα οικονομικά της αποτελέσματα, πραγματοποίησε πέρυσι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ρεκόρ επενδύσεων ύψους 456,3 εκ. ευρώ και μέσα στα έργα που υλοποιεί περιλαμβάνονται η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο (158,6 εκ. ευρώ οι δαπάνες του 2020), η διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική (113,9 εκ. ευρώ) και οι φάσεις Β΄ και Γ΄ των Κυκλάδων (68,6 εκ. ευρώ) καθώς και η επέκταση του συστήματος 400 kV (Κιλοβόλτ) στην Πελοπόννησο (31 εκ. ευρώ).
Οι μειώσεις των ΥΚΩ
Πάντως ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών του ΑΔΜΗΕ, έσπευσε να συμπληρώσει πως «οι αυξήσεις των χρεώσεων του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα κινούνται με ήπιο ρυθμό καθώς οι μεγάλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών θα μειώσουν τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας». Πρόκειται για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις «ΥΚΩ» που πληρώνουν οι καταναλωτές προκειμένου οι κάτοικοι των νησιών που ηλεκτροδοτούνται από τις πανάκριβες ντιζελοκίνητες μονάδες να απολαμβάνουν την ίδια τιμή κιλοβατώρας με αυτή των καταναλωτών του ηπειρωτικού συστήματος μεταφοράς. Ουσιαστικά επιδοτείται η τιμή ρεύματος.
Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις θα προσφέρουν μεγάλη εξοικονόμηση στο κόστος των λογαριασμών. «Ήδη από την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων η ανάγκη για επιδότηση θα είναι χαμηλότερη κατά 70 εκ. ευρώ. Από την ολοκλήρωση φέτος της διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο θα προκύψει ετήσιο όφελος 150 εκ. ευρώ, ενώ το 2023 όταν διασυνδεθεί η Κρήτη με την Αττική αθροιστικά το όφελος θα αγγίξει τα 400 εκ. ευρώ», εξήγησε ο κ. Ρουσόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο «τα έσοδα που πρέπει να ανακτήσει ο ΑΔΜΗΕ, ύψους 211 εκ. ευρώ, θα επιβαρύνουν λιγότερο τους καταναλωτές λόγω των μειώσεων των ΥΚΩ».
Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, που είναι η αρμόδια για να εγκρίνει τις χρεώσεις του Διαχειριστή δεν έχει εκδώσει το ύψος των χρεώσεων ΥΚΩ για το 2020 και ούτε το 2021. Η ΡΑΕ επίσης είναι εκείνη που θα αποφασίσει και επί των εισηγήσεων του ΑΔΜΗΕ.
Τα μεγάλα έργα σε νησιά και Πελοπόννησο
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης αναφέρθηκε στην πορεία των μεγάλων έργων για την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών, την ενίσχυση του συστήματος μεταφοράς στην Πελοπόννησο καθώς και το νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου.
Αυτά είναι:
1. Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής: Η «μεγάλη» διασύνδεση, συνολικού προϋπολογισμού 1 δις ευρώ, συμαβασιοποιήθηκε τον Ιούνιο στο Ηράκλειο Κρήτης και τα χερσαία έργα είναι σε εξέλιξη. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια ύψους 200 εκατ. ευρώ, της θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί το έργο, Αριάδνη Interconnection, μέσω τραπεζικού δανεισμού 400 εκατ. ευρώ (από την ΕΤΕπ και τη Eurobank) καθώς και ευρωπαϊκούς πόρους 400 εκ. ευρώ.
2. Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου: Το πρώτο καλώδιο υποβλήθηκε σε δοκιμαστική ηλέκτριση με επιτυχία τον Δεκέμβριο 2020. Το δεύτερο έχει εγκατασταθεί και αναμένεται να δοκιμαστεί πριν το Πάσχα. Εκτιμάται ότι εντός Ιουνίου-Ιουλίου, η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα θα είναι έτοιμη να μεταφέρει ηλεκτρικά φορτία προς το νησί.
3. Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων: Η Δ’ Φάση (διασύνδεση Σαντορίνης, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με την Νάξο) έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και θα λάβει χρηματοδότηση 170 εκ. ευρώ. Οι σχετικοί διαγωνισμοί για το πρώτο τμήμα, Νάξου-Σαντορίνης, προκηρύχθηκαν στις 19 Φεβρουαρίου 2021 (για τα καλωδιακά τμήματα) και στις 19 Μαρτίου 2021 (για τον υποσταθμό Σαντορίνης). Η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και εντός του καλοκαιριού αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα νησιά. Η σύνδεση Νάξου-Σαντορίνης αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023, ενώ των άλλων τμημάτων (Μήλος, Φολέγανδρος, Σέριφος) το 2024. Το έργο έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Μείζονος Σημασίας.
4. Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου: Το έργο διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου – Διστόμου είναι έτοιμο κατά 98%. Εκκρεμεί η τοποθέτηση δύο πυλώνων στα Καλάβρυτα εξαιτίας αντιδράσεων τοπικών παραγόντων. Ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ εξετάζει εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης ή παράκαμψης των αντιδράσεων αυτών. Στο έργο εντάσσεται και το υποβρύχιο καλώδιο 400 kV μεταξύ Ρίου και Αντιρρίου το οποίο έχει εγκατασταθεί ήδη από το καλοκαίρι του 2019.
5. Η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου με σύγχρονες τεχνολογικές υποδομές επιταχύνεται, ιδιαίτερα κατόπιν της βλάβης που εκδηλώθηκε τον Φεβρουάριο 2021 και με δεδομένη την ανάδειξη των συντηρήσεων του Συστήματος ως του πρώτου πυλώνα στη νέα Στρατηγική του ΑΔΜΗΕ. Το έργο αυτό, μαζί με τις εναέριες γραμμές Κορίνθου-Κουμουνδούρου, θα λάβουν χρηματοδότηση ύψους 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023.