Εκρηξη μέσα στην πανδημία εμφανίζουν οι αγοραπωλησίες θέσεων στάθμευσης στην Αθήνα. Οι κάτοικοι της πρωτεύουσας, και ειδικά όσοι κατοικούν σε παλιές πολυκατοικίες που δεν διαθέτουν πιλοτή ή υπόγεια πάρκινγκ, στρέφονται στην απόκτηση μιας θέσης πάρκινγκ, προκειμένου να απαλλαγούν από την ταλαιπωρία που υφίστανται καθημερινά για να σταθμεύσουν το όχημά τους. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που είτε αναγκάζονται να κάνουν «βόλτες» τα τετράγωνα ακόμη και 30 με 40 λεπτά για να βρουν μια θέση στάθμευσης κοντά στον τόπο κατοικίας τους. Σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών που συνέλεξε το πανελλαδικό δίκτυο E-Real Estates, στο πρώτο δίμηνο του 2021 οι μεταβιβάσεις θέσεων στάθμευσης αυξήθηκαν κατά 125% σε σχέση με το 2020, καταλαμβάνοντας το 4,66% του συνόλου των μεταβιβάσεων ακινήτων. Αξίζει να σημειωθεί πως στο πρώτο δίμηνο του 2019, οι μεταβιβάσεις θέσεων στάθμευσης αποτελούσαν το 1,34% του συνόλου των μεταβιβάσεων και στο σύνολο του 2020 το 2,03%.
Οι «καλές περιοχές»
Η στροφή στην αγορά φαίνεται πως συνδέεται άμεσα με το κόστος μίσθωσης μιας θέσης πάρκινγκ. Υπολογίζεται πως στις καλές περιοχές του κέντρου της Αθήνας η ενοικίαση παρκινγκ 24ωρης εξυπηρέτησης μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 180 ευρώ με 200 ευρώ τον μήνα, εφόσον φυσικά βρεθεί κενή θέση μόνιμης διάρκειας. Και αυτό γιατί οι περισσότερες επιχειρήσεις στοχεύουν στη στάθμευση με την ώρα και διαθέτουν για μόνιμη στάθμευση περιορισμένο αριθμό θέσεων. Με βάση στοιχεία από ιστοσελίδες αγγελιών ακινήτων, η τιμή ενοικίασης ανά μήνα στην περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνος κυμαίνεται στα 70 ευρώ (για χώρο 11 τ.μ.), στην Κυψέλη ανέρχεται στα 95 ευρώ (για χώρο 15 τ.μ.), στους Αμπελοκήπους διαμορφώνεται στα 100 ευρώ (για χώρο 25 τ.μ.) και στο Παγκράτι φθάνει τα 140 ευρώ (για χώρο 19 τ.μ.). Ανάλογη «ποικιλία» εμφανίζουν και οι τιμές πώλησης. Χαρακτηριστικά στον Νέο Κόσμο για μία κλειστή θέση στάθμευσης, ο υποψήφιος αγοραστής καλείται να πληρώσει 16.000 ευρώ (για χώρο 10 τ.μ.), στα Ανω Πατήσια 30.000 ευρώ (για χώρο 31 τ.μ.), στα Πετράλωνα 25.000 ευρώ (για χώρο 22 τ.μ.), στο Κολωνάκι 45.000 ευρώ (για χώρο 13 τ.μ.) και στον Λυκαβηττό 60.000 ευρώ (για χώρο 20 τ.μ.).
Οι αποταμιεύσεις
Παράγοντες του real estate προβλέπουν περαιτέρω αύξηση των μεταβιβάσεων αλλά και των τιμών πώλησης των θέσεων στάθμευσης το επόμενο χρονικό διάστημα. Και αυτό λόγω του μεγάλου προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι σχεδόν στο σύνολο των περιοχών του Δήμου Αθηναίων. Ο επικεφαλής του κτηματομεσιτικού δικτύου E-Real Estates Θεμιστοκλής Μπάκας επισημαίνει πως δεν είναι λίγοι οι κατασκευαστές νεόδμητων πολυκατοικιών που προσπαθούν να «βγάλουν» περισσότερες θέσεις στάθμευσης με στόχο τη μεμονωμένη πώλησή τους, σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευθούν τη ζήτηση που αναπτύσσεται και η οποία συμπαρασύρει προς τα πάνω τις εμπορικές αξίες. Ρόλο στην ενίσχυση της ζήτησης φαίνεται πως παίζουν και τα χρήματα που έχουν αποταμιεύσει τα νοικοκυριά στη διάρκεια της πανδημίας, τα οποία θα λειτουργήσουν ως «καύσιμο» για την αναθέρμανση της κατανάλωσης στη μετά Covid-19 εποχή. Το συσσωρευμένο απόθεμα που έχει δημιουργηθεί στις καταθέσεις – αυξήθηκαν κατά περίπου 20 δισ. ευρώ – μπορεί να «γεννήσει» καταναλωτική δαπάνη τους επόμενους μήνες, ικανή να στηρίξει την αναπτυξιακή δυναμική που προβλέπεται φέτος.
Τα στεγαστικά
Εξίσου σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψη της ελληνικής αγοράς κατοικίας εν γένει εκτιμάται πως θα παίξουν τα στεγαστικά δάνεια. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι τράπεζες είναι έτοιμες να χρηματοδοτήσουν την αγορά κατοικιών μόλις η οικονομία επιστρέψει στην κανονικότητα και να συμβάλουν στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος. Υπογραμμίζουν ωστόσο πως «δεν πρόκειται να επιστρέψουμε στα προ κρίσης επίπεδα, όταν οι τράπεζες προσέφεραν δάνεια που κάλυπταν το 100% της αξίας του ακινήτου», σημειώνοντας πως τα πιστωτικά ιδρύματα θα μπορούν να καλύψουν έως και το 80% της αξίας του ακινήτου, ανάλογα βέβαια με τη δυνατότητα του κάθε δανειολήπτη.