Τελικά, όσο και αν δεν αρέσει σε κανέναν εκ των δύο, Πατούλης και Τσίπρας έχουν κάτι πολύ κοινό. Και για τους δύο, το βαθύτερο πρόβλημά τους είναι πολιτισμικό. Πρόκειται, βέβαια, για δύο πολύ διαφορετικούς ανθρώπους και, συνεπώς, το έλλειμμα είναι για τον καθένα διαφορετικό, εντέλει όμως για κανέναν από τους δύο δεν αναπληρώνεται. Ούτε να το κρύψουν μπορούν. Υπάρχει πάντα εκεί και θέτει τα ανυπέρβλητα όρια στην πραγματοποίηση των φιλοδοξιών τους.
Για την περίπτωση του περιφερειάρχη, έχουμε την τρανή απόδειξη στον αποτρόπαιο πασχαλινό στολισμό της Περιφέρειας. Ο αργυροποίκιλτος κούνελος με το φράκο (που μοιάζει επικίνδυνα με αρουραίο), στη νησίδα απέναντι από το Παναθηναϊκό Στάδιο, τα λέει όλα για το πολιτισμικό έλλειμμα του περιφερειάρχη. Αυτός ο στολισμός είναι μια άλλη μορφή βανδαλισμού, που γίνεται μέσω της αισθητικής παρέμβασης. Ισως μάλιστα το περιστατικό να είναι η ευκαιρία, ώστε να αντιμετωπισθεί το θέμα με τρόπο πιο γενικευμένο. Δεν είναι δυνατόν ο δημόσιος χώρος να υπόκειται στις παραμορφώσεις που επιβάλλει ο κάθε εκλεγμένος Πατούλης. Θα έπρεπε να υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο, που να διασφαλίζει κάποιες στοιχειώδεις αισθητικές σταθερές στη λήψη τέτοιων αποφάσεων.
Πλήρως διαφωτιστική – για να μη μένουν περιττές αμφιβολίες σε κανένα – ήταν και η ανταπόκριση του περιφερειάρχη στις ποικίλες αντιδράσεις για την αισθητική του. Οι επικρίσεις του «προκάλεσαν χαμόγελο», όπως είπε (χωρίς να χαμογελά) και πρόσθεσε: «Αφού έκαναν το κόσμο να γελάσει πετύχαμε τον στόχο μας, θετικό είναι». Σοβαρά; Μα, γελούσαν εις βάρος του! Αν αυτός ήταν ο στόχος του, δεν θα ήθελα να εισηγηθώ τώρα, αλλά υπάρχουν ένα σωρό άλλοι, πιο αθώοι, τρόποι για να μας κάνει να γελάσουμε. Δεν είναι ανάγκη να καταφεύγει σε βανδαλισμούς του δημοσίου χώρου.
LIFE OF BRIAN
Το ψυχαγωγικό πρόγραμμα της Μεγάλης Εβδομάδας έχει πάντα ιδιαίτερο χαρακτήρα, λόγω περιστάσεων. Καλωσορίζω, λοιπόν, την Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων (ΠΕΘ), η οποία με μακροσκελή ανακοίνωσή της αντιτίθεται στην επίσπευση κατά τρεις ώρες της Ανάστασης. Το συγκεκριμένο μέτρο, εκτιμούν οι θεολόγοι, «θα έχει μηδαμινό όφελος, από υγειονομικής πλευράς, θα προξενήσει, όμως, μέγιστη πνευματική ζημία στις συνειδήσεις των Ορθοδόξων πιστών της χώρας μας». Επιπροσθέτως, «δείχνει αταξία, και παρακοή έναντι της λατρευτικής κανονικότητας της Εκκλησίας του Χριστού, όμως πλήρη υπακοή και προσαρμογή στα μέτρα του Καίσαρος»!
Η θέση τους δεν πρέπει να προξενεί εντύπωση, διότι οι συντάκτες της ανακοίνωσης δεν κρύβουν την αντίληψή τους (την προφανώς εσφαλμένη) ότι το πολίτευμα της χώρας είναι θεοκρατικό, όπως περίπου στο Ιράν: «Ο σεβασμός της εκκλησιαστικής παράδοσης και η μέριμνα για την τήρησή της», σημειώνεται στην ανακοίνωση, «θεωρούμε ότι αποτελεί καθήκον και υποχρέωση όχι μόνο των μελών της Εκκλησίας αλλά και των δημοκρατικά εκλεγμένων πολιτικών αρχών». Για τον λόγο αυτόν, θεωρούν ότι «η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει υποχωρήσει, χάριν της Αναστάσεως και να αλλάξει εκείνη τα δικά της μέτρα, που, έτσι και αλλιώς, είναι προσωρινά».
Οι θεολόγοι της ΠΕΘ αναδεικνύονται ακραιφνέστεροι και της Ιεράς Συνόδου! Σου δίνουν την εντύπωση ότι αποτελούν μέρος του κλήρου, αλλά με πολιτικά. Λειτουργούν, κατά κάποιο τρόπο, σαν άτυπη υπηρεσία ασφαλείας για την τήρηση του δογματικής καθαρότητας. Αυτό που υπονοούν, μέσω της ανακοίνωσης-διατριβής των 1.700 λέξεων, αλλά δεν τολμούν να το πουν ευθέως, είναι ότι, αφού το θέμα είναι η ανάσταση εκ νεκρών, δηλαδή η υπέρβαση του θανάτου, τι σημασία έχει αν πεθάνουμε από κορωνοϊό; (Life of Brian, αλλά σε ελεύθερη διασκευή από το καλλιτεχνικό τμήμα της ΠΕΘ…) Είναι μεν κωμικό, όμως αν το έθεταν έτσι, θα υποκλινόμουν στην πνευματική τόλμη και την εντιμότητά τους. Παραμένω, ωστόσο, ευγνώμων για τη συμβολή τους στην αναψυχή μας! Και του χρόνου.