Μετά από 105 ημέρες με clicks, ή με κατεβασμένα ρολά, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις απελευθερώνονται και από σήμερα λειτουργούν υπό «κανονικές» συνθήκες.
Συγκεκριμένα, από σήμερα δεν θα χρειάζεται οι καταναλωτές να στέλνουν SMS στους αριθμούς 13033 και 13032 για να βγουν για ψώνια, άρα καταργούνται επί του πρακτέου τα υβριδικά μοντέλα click away και click in shop, δεν θα υπάρχει ο τρίωρος περιορισμός ούτε και φυσικά ο περιορισμός του ενός μηνύματος την ημέρα.
Ο μόνος περιορισμός που παραμένει σε ισχύ είναι η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων (αντισηπτικά, υποχρεωτική χρήση μάσκας για πελάτες και προσωπικό και η αναλογία στον αριθμό των ατόμων που επιτρέπεται να βρίσκονται ταυτόχρονα σε ένα κατάστημα με βάση τον κανόνα 1 ανά 25 τ.μ.).
Μέχρι τώρα, δηλαδή καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, το μόνο διάστημα που τα καταστήματα λειτούργησαν χωρίς περιορισμούς ήταν από τις 18 Ιανουαρίου μέχρι και τις 30 Ιανουαρίου, ενώ κατώτερες των προσδοκιών ήταν οι εισπράξεις του Απριλίου διάστημα κατά το οποίο τα μαγαζιά άνοιξαν με ραντεβού.
Έτσι, αυτό που εύχονται πλέον οι έμποροι είναι αφενός να σώσουν ότι σώζονται και αφετέρου να μην χρειαστεί να ξανακλείσουν.
Οι προσφορές σε πρώτο πλάνο
Παρότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις τελειώνουν τυπικά το Σάββατο 15/5, οι περισσότεροι έμποροι ξαναρίχνονται στη μάχη της «κανονικότητας» με αιχμή τις προσφορές. Η προσδοκία τους είναι ότι με την κατάργηση των περιορισμών των ραντεβού σε συνδυασμό με την επανεκκίνηση της εστίασης και το άνοιγμα του τουρισμού η ζήτηση θα επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι και ο πασχαλιάτικος τζίρος, ο οποίος την προ πανδημίας εποχή κυμαινόταν στο 1,5 δισ. ευρώ, φέτος ήταν μειωμένος κατά 30% σύμφωνα και με τα πρώτα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ).
Δύσκολο εγχείρημα
Σε κάθε περίπτωση όμως, η επαναφορά στην όποια κανονικότητα δεν είναι ένα εύκολο εγχείρημα.
Οι συνολικές απώλειες του εμπορίου έφθασαν το 2020 τα 10,1 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 4,5 δισ. είναι η χασούρα του λιανεμπορίου. Σε αυτά τα ποσά θα πρέπει να προστεθούν και τα χαμένα έσοδα του πρώτου τριμήνου του 2021, δεδομένου ότι τα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά στην ουσία μόνο για 11 ημέρες, χάνοντας σχεδόν όλο τον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων.
Παρά ταύτα, όπως λένε οι λιανέμποροι, ο κλάδος τους δεν έχει μέχρι στιγμής ενισχυθεί με κάποιο ειδικό πρόγραμμα επανεκκίνησης, όπως συμβαίνει με την εστίαση, τον τουρισμό, τα γυμναστήρια και τους παιδότοπους.
Την ίδια ώρα, οι καταναλωτές, εκτός από τα οικονομικά προβλήματα που έχουν λόγω των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης, εξακολουθούν να φοβούνται. Ενδεικτικά είναι τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που πραγματοποίησε η μηχανή αναζήτησης καταστημάτων μόδας GLAMI. Οι μισοί Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό 51%) αναμένουν αισθητή υποχώρηση των κρουσμάτων κοροναϊού για να επιστρέψουν στα φυσικά καταστήματα. Το 13% των ερωτηθέντων φαίνεται ότι μόνο μετά τον εμβολιασμό τους θα επιστρέψουν, ενώ ένα 8% δεν θεωρεί ότι θα νιώσει ξανά ασφάλεια να ψωνίσει σε φυσικό κατάστημα.
«Ο εμπορικός κόσμος καλωσορίζει το «unclick» στην αγορά, υποσχόμενος ότι θα συνεχίσει να τηρεί με μεγάλη προσοχή, όπως άλλωστε έχει ήδη αποδείξει, τα μέτρα υγειονομικής προστασίας στους επαγγελματικούς χώρους» τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά κ. Βασίλης Κορκίδης.
«Το εμπόριο, όπως και το σύνολο της κοινωνίας, πλήρωσε ακριβά τους συνεχόμενους περιορισμούς και τις απαγορεύσεις. Είμαι βέβαιος ότι πλέον αφήσαμε τα δύσκολα πίσω, οφείλουμε όμως για το διάστημα που απομένει μέχρι την οριστική αποδρομή της πανδημίας να συνεχίσουμε την στοχευμένη στήριξη σε όσους έχουν ανάγκη. Επιβάλλεται όμως όλοι μαζί, επαγγελματίες, καταναλωτές και επισκέπτες, να συνεχίσουμε να συνεισφέρουμε με το ίδιο αίσθημα ευθύνης που επιδείξαμε έως σήμερα, ώστε η πορεία προς την οριστική λύση να επιταχυνθεί», δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης.
Πηγή ot.gr