Η θηλυκότητα βρίσκεται σε διαρκή μετασχηματισμό. Ο Monsieur Dior το γνώριζε από παιδί παρατηρώντας τη μητέρα του και αργότερα ως νεαρός συλλέκτης της τέχνης της πρωτοπορίας καλλιεργώντας τις εμμονές του για την παράδοξη σιλουέτα του γυναικείου σώματος. Και τον Ιανουάριο του 1947 παρουσίασε στο μεταπολεμικό Παρίσι το πρώτο σόου του οίκου του, σχηματίζοντας τη νέα εποχή στη σιλουέτα του γυναικείου σώματος.
Αντίστοιχα η σημερινή σχεδιάστρια του οίκου Dior, Μαρία Γκράτσια Κιούρι, δημιουργεί τη δική της γλώσσα πάνω στη θηλυκότητα με την οποία εξελίσσει το γενετικό υλικό του γαλλικού οίκου. Η ιταλίδα σχεδιάστρια δημιουργεί αλυσίδες νέων συσχετισμών ανάμεσα σε γυναίκες καλλιτέχνες, χειροτεχνικές πρακτικές, ανθρωπολογικές προσεγγίσεις, ιστορικές αναφορές.
Και για τη συλλογή που θα παρουσιάσει την Πέμπτη 17 του μηνός στην Αθήνα, στο Καλλιμάρμαρο (ακούγεται ότι θα την παρακολουθήσει και η Πρώτη Κυρία της Γαλλίας, Μπριζίτ Μακρόν, την οποία θα συνοδεύει ο ιδιοκτήτης του οίκου Dior, Μπερνάρ Αρνό), έχει κάνει έναν μεγάλο ερευνητικό κύκλο. Συνδέει το σήμερα της μόδας Dior με τις απαρχές της προ νεωτερικής γυναικείας λατρείας στην περιοχή του ελλαδικού χώρου και της Μεσογείου ευρύτερα, δίνοντας έμφαση στη Μητέρα-Θεά. Μάλιστα στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram ανέβασε πρόσφατα ένα σύντομο βίντεο συνομιλώντας με έναν ιταλό συνεργάτη της για το ταξίδι της στην Ελλάδα.
Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι σχεδόν αποκαλύπτει την αφετηρία του θέματος που θα έχει η αθηναϊκή συλλογή Christian Dior Cruise 2022: «Η ανάγνωσή μου είναι θηλυκή, εστιασμένη στους μύθους και στο γιατί δεν υπάρχει θηλυκή μυθολογία», θα παρατηρήσει η Μαρία Γκράτσια Κιούρι. Και στις παρατηρήσεις της για την εποχή της Μητριαρχίας και τη λατρεία της Μητέρας-Θεάς ή Μητέρας Γης κουνά τα χέρια της στον αέρα σχηματίζοντας τις καμπύλες των προϊστορικών γυναικείων ειδωλίων. «Η Μεγάλη Μητέρα εξαφανίστηκε, κάτω από μία πατριαρχική ερμηνεία των μύθων.
Η Ελλάδα είναι ένα παρατηρητήριο για να δούμε την αφετηρία της προέλευσής μας», επισημαίνει στην επόμενη ανάρτησή της με μια φωτογραφία του μινωικού ειδωλίου της Θεάς των Φιδιών από το αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου. Αμέσως μετά εμφανίζει τοιχογραφίες από την Οικία των Γυναικών από το Ακρωτήρι της Θήρας. Οι δύο αναρτήσεις της, με έμφαση στις χαρακτηριστικές φούστες τους (jupes à volants), μας προϊδεάζουν για τη σύγχρονη ερμηνεία τους από την ομάδα Dior.
Μόδα και φεμινισμός
Από το 2016 όταν ανέλαβε ως καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Dior, η Μαρία Γκράτσια Κιούρι προσεγγίζει τις συλλογές με φεμινιστικό πρόσημο. Και έχει αναπτύξει ένα μοτίβο πάνω στο οποίο κάθε σεζόν συνδυάζει τη δημιουργία μιας συλλογής. Πρόκειται για μία ιδέα από το γυναικείο σύμπαν που το συμπληρώνουν μαχητικά ονόματα θεωρητικών και καλλιτεχνών. Ετσι την εβδομάδα που ο Χάρβεϊ Γουάινστιν το 2019 κρίθηκε ένοχος για τις κατηγορίες σεξουαλικής επίθεσης και βιασμού δύο γυναικών, η Κιούρι συνεργάστηκε με την καλλιτεχνική ομάδα Claire Fontaine.
Τα φεμινιστικά τους συνθήματα προήλθαν από το μανιφέστο «Io Dico Io / Εγώ Λέω Εγώ» της ιταλίδας φεμινίστριας της δεκαετίας του 1970 Κάρλα Λόντζι. Στην επόμενη σεζόν, η Κιούρι παρουσίασε τη συλλογή της εμπνευσμένη από το στυλ της καλλιτέχνιδος Τζόρτζια Ο’ Κιφ. Η ανδρόγυνη φιγούρα της Ο’ Κιφ με τη θηλυκότητα της τέχνης της συμπλήρωσαν την επιθυμία της σύγχρονης σχεδιάστριας να παρακολουθεί τη νεο-φεμινιστική συζήτηση. Στην Αθήνα, οι θεές της βλάστησης από τους προϊστορικούς πολιτισμούς του Αιγαίου θα επαναφέρουν τον αισθησιασμό του γυναικείου σώματος. Για μία σεζόν μόνο.