Τα νέα οικονομικά δεδομένα ανοίγουν τον δρόμο για αναθεώρηση των προβλέψεων για το φετινό ΑΕΠ με την κυβέρνηση να επιδιώκει επιστροφή σε υψηλά πλεονάσματα 2% από το 2023, όπως αποκαλύπτει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για την περίοδο 2022 – 2025, το οποίο στέλνει στις Βρυξέλλες το υπουργείο Οικονομικών την ερχόμενη εβδομάδα.
Από το οικονομικό επιτελείο έχουν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο για αναθεώρηση προς τα πάνω των εκτιμήσεων για τη φετινή ανάκαμψη -που μέχρι σήμερα είναι στο 3,6%-, ενώ οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις δείχνουν ανάκαμψη στο 4,7% και άνω του 5% το 2022. Οι πόροι του Ταμείου, εκ των οποίων τα 7,8 δισ. ευρώ το 2021, όπως και τα θετικά μηνύματα από την μικρότερη ύφεση του πρώτου τριμήνου προετοιμάζει για καλύτερες προβλέψεις όπου η Κομισιόν εκτιμά ανάκαμψη 4,1% φέτος και 6% το 2022, το ΔΝΤ 3,3% φέτος και 5,4% το 2022.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής ανέβηκε, επίσης, ένα σκαλοπάτι αισιοδοξίας, καθώς εκτιμάται πιο πιθανό να υλοποιηθούν τα δύο θετικά σενάρια για την ανάπτυξη του 2021 που προβλέπουν ανάκαμψη 3,6% – 4,8% αντί του βασικού σεναρίου 2,7%. Βασική προϋπόθεση είναι να προχωρήσει το Ταμείο Ανάκαμψης και παράλληλα ότι ο τουρισμός θα ανακτήσει σημαντικό μέρος από τον τζίρο που έχασε το 2020.
Η βραχυχρόνια μεγέθυνση θα στηριχθεί στην ιδιωτική κατανάλωση από τις συσσωρευμένες αποταμιεύσεις και στην αύξηση των επενδύσεων. Μεσοπρόθεσμα, η επαναφορά της κανονικότητας θα επιτρέψει τη επαναδραστηριοποίηση της παραγωγικής δυναμικότητας και το κλείσιμο του παραγωγικού κενού οδηγώντας σε υψηλό ρυθμό μεγέθυνσης 6,2% το 2022 που στη συνέχεια θα μετριαστεί στο 4,1% και 4,4% για το 2023 και 2024.
Κρίσιμο σημείο για την επόμενη μέρα θα είναι στρατηγική σε ότι αφορά την απόσυρση των μέτρων στήριξης της οικονομίας και τις μόνιμες απώλειες που θα έρθουν στο προσκήνιο μετά την ομαλοποίηση της αγοράς από επιχειρήσεις. Το γεγονός αυτό μπορεί να δημιουργήσει και μακροοικονομικές αβεβαιότητες αφού σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, η άρση των έκτακτων μέτρων θα προκαλέσει μια δημοσιονομική βελτίωση κατά 7 περίπου μονάδες ΑΕΠ (από -7,2% το 2021 σε -0,3% το 2022). Η πραγματοποίηση αυτής της πρόβλεψης εξαρτάται από την ομαλή επαναφορά της οικονομικής δραστηριότητας.
Αυξάνονται τα έσοδα από φόρους
Όπως αποκαλύπτει η αξιολόγηση του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου για το Μεσοπρόθεσμο το πρωτογενές έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης να περιοριστεί από τα υψηλά επίπεδα του 2020 (6,7% του ΑΕΠ) και του 2021 (7,1% του ΑΕΠ) σε μόλις 0,5% του ΑΕΠ το 2022. Από το 2023 αρχίζει ξανά η δημοσιονομική προσαρμογή με πρωτογενές πλεόνασμα 2% και συνεχίζεται με 2,8% το 2024 και 3,7% το 2025. Βάσει αυτών η δημοσιονομική διαχείριση βρίσκεται σε συμφωνία με τους κανόνες που είχαν τεθεί στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας για πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα κατά μέσο όρο 2,2% του ΑΕΠ από το 2023.
Στις προβλέψεις σταδιακά αυξάνονται τα έσοδα από φόρους καθώς ο σύνολο ανέρχεται στα 97.371 εκατ. ευρώ το 2025 από 81.477 εκατ. ευρώ το 2021. Ενδεικτική η πορεία των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος που ανέρχεται το 2025 σε 21.182 εκατ. ευρώ από 15.312 εκατ. ευρώ το 2020 και από 14.535 εκατ. ευρώ το 2021. Στο σκέλος των δαπανών, το 2025 μειώνονται σε 94.264 εκατ. Ευρώ, από 96.054 εκατ. Ευρώ το 2020, 98.468 εκατ. ευρώ το 2021, 92.104 εκατ. ευρώ το 2022, 92.040 εκατ. ευρώ το 2023, 93.287 εκατ. ευρώ το 2024.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, τα βασικά δημοσιονομικά μεγέθη εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από την προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ. Τόσο τα έσοδα όσο και οι δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν λιγότερο σε σχέση με το ονομαστικό ΑΕΠ, με αποτέλεσμα τα έσοδα ως ποσοστό του ΑΕΠ να περιοριστούν σε 44,9% το 2025 έναντι 46,5% το 2019 και οι δαπάνες σε 43,4% το 2025 έναντι 45,3% το 2019.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, όλες οι γενικές κατηγορίες εσόδων αναμένεται να περιοριστούν ως ποσοστό του ΑΕΠ, με εξαίρεση τις μεταβιβάσεις και τα λοιπά έσοδα, λόγω των εισπράξεων από το Ταμείο Ανάκαμψης και λόγω των αυξημένων εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Αντίστοιχα, όλες οι κατηγορίες δαπανών εμφανίζονται μειωμένες ως ποσοστό του ΑΕΠ, εκτός των επενδυτικών δαπανών που θα ανέλθουν στο 5,3% του ΑΕΠ έναντι 3,3%. Είναι εμφανής, σύμφωνα με το Συμβούλιο, ο επενδυτικός προσανατολισμός του νέου Μεσοπρόθεσμου καθώς το πρόγραμμα επενδύσεων αφορά σχεδόν αποκλειστικά επενδυτικά σχέδια και όχι δαπάνες άλλης φύσης.
Πηγή: ΟΤ