Ένα μικρό δάσος από περίπου 335 δέντρα ύψους 12 μέτρων, έσωσε η νέα ψηφιακή εφαρμογή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «e-δικαιολογητικά», η οποία χρησιμοποιείται από τις αρχές του χρόνου για την εκκαθάριση των δαπανών των φορέων του Δημοσίου.
Μόλις μέσα σε διάστημα πέντε μηνών από τη λειτουργία της συγκεκριμένης εφαρμογής, δημιουργήθηκαν 27.739 ηλεκτρονικοί φάκελοι –αντικαθιστώντας ισάριθμους φυσικούς εκτυπωμένους φακέλους εγγράφων- και εξοικονομήθηκαν συνολικά 14 τόνοι χαρτιού!
Πρόκειται για την εφαρμογή «Ηλεκτρονική Διακίνηση Δικαιολογητικών Δαπανών» (ΗΔΔ), που αναπτύχθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) του υπουργείου Οικονομικών και χρησιμοποιείται ήδη με μεγάλη επιτυχία από υπηρεσίες του δημοσίου.
Συγκεκριμένα, κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαίου 2021 που λειτουργεί η εφαρμογή «e-δικαιολογητικά», έχουν δημιουργηθεί και διακινηθεί 27.739 φάκελοι δικαιολογητικών δαπανών που περιλαμβάνουν συνολικά 599.823 έγγραφα, τα οποία καταλαμβάνουν χώρο περίπου 800 GB. Δηλαδή, μειώθηκε σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των υπηρεσιών του Δημοσίου, αφού οι ηλεκτρονικοί φάκελοι αντικατέστησαν ισάριθμους εκτυπωμένους φακέλους, για τους οποίους θα απαιτούνταν πάνω από 14 τόνοι χαρτιού.
Σημειώνεται, ότι για να παραχθεί ένας τόνος χαρτιού εκτύπωσης Α4, χρειάζονται 24 δέντρα ύψους 12 μέτρων και διαμέτρου 18 εκατοστών. Με βάση στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, τα 24 δέντρα που δεν κόβονται (για την παραγωγή ενός τόνου χαρτιού) απορροφούν περίπου 153 kg διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κάθε χρόνο!
Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στα οφέλη της λειτουργίας της εφαρμογής «e-δικαιολογητικά», δεν περιλαμβάνεται μόνο η εξοικονόμηση χαρτιού. Από τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου της φετινής χρονιάς, προκύπτει ακόμα σημαντική μείωση του χρόνου εκκαθάρισης και αποπληρωμής των δαπανών του Δημοσίου, καθώς σε αυτό το διάστημα μειώθηκε τουλάχιστον στο μισό ο χρόνος εξόφλησής τους.
Από τους φορείς που χρησιμοποιούν ήδη την εφαρμογή «e-δικαιολογητικά», τους περισσότερους ηλεκτρονικούς φακέλους δαπανών, 5.486 στον αριθμό, δημιούργησε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ ακολουθούν υπηρεσίες του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, όπως η Ελληνική Αστυνομία με 3.913 φακέλους και το Πυροσβεστικό Σώμα με 3.260 φακέλους.
Πώς λειτουργεί η εφαρμογή
Με την ψηφιακή κατάθεση των δικαιολογητικών όλα τα παραστατικά των δαπανών (τιμολόγια, συμβάσεις, προσφορές κ.λπ.) αποστέλλονται σε ηλεκτρονική μορφή και σε ενιαίο φάκελο για κάθε δαπάνη ξεχωριστά.
Δημιουργείται, δηλαδή, από την κάθε αρμόδια κεντρική ή περιφερειακή υπηρεσία ένας ηλεκτρονικός φάκελος, όπου εισάγονται και αποθηκεύονται σε ηλεκτρονική μορφή όλα τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, τα οποία φέρουν ψηφιακή υπογραφή ή είναι ψηφιοποιημένα έγγραφα που υπογράφονται ψηφιακά από τον πιστοποιημένο υπάλληλο – χρήστη του συστήματος. Ήδη έχουν πιστοποιηθεί μέχρι τώρα 2.050 χρήστες με 2.000 ενεργές ψηφιακές υπογραφές.
Στη συνέχεια, ο φάκελος υποβάλλεται μέσω του νέου συστήματος ΗΔΔ στην αρμόδια Οικονομική Υπηρεσία προς έλεγχο, εκκαθάριση και πληρωμή της συγκεκριμένης δαπάνης, μέσω κατάλληλης διεπαφής που έχει αναπτυχθεί με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής (Ο.Π.Σ.Δ.Π.).
«Από την 1η Ιανουαρίου του 2022 η διαδικασία αυτή θα ακολουθείται από όλες τις υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου και θα καταργηθεί πλήρως η δημιουργία έγχαρτων φακέλων δαπανών», λέει ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος. Στην πλήρη λειτουργία της εφαρμογής «e-δικαιολογητικά», προσθέτει ο κ. Αναγνωστόπουλος, η εξοικονόμηση χαρτιού, αποθηκευτικών χώρων και χρημάτων, θα είναι πρωτοφανής για ολόκληρο το ελληνικό Δημόσιο.