«Με το νέο κυβερνητικό αεροσκάφος τύπου Falcon που θα αποκτήσουμε δωρεάν πάμε σε κάτι πιο νέο, πιο σύγχρονο, αφού το Gulfstream που χρησιμοποιούσε έως τώρα η κυβέρνηση ήταν 20ετίας».

Με αυτά τα λόγια σχολίαζαν στα «ΝΕΑ» αρμόδιες πηγές την ανανέωση που επιχειρεί η κυβέρνηση στoν τομέα της μεταφοράς υψηλών προσώπων δηλαδή των αεροσκαφών που χρησιμοποιούν συνήθως στα ταξίδια τους στο εξωτερικό ο Πρωθυπουργός, ο υπουργός Εξωτερικών και ο υπουργός Αμυνας. Η Πολεμική Αεροπορία – διότι αυτή είναι που έχει αναλάβει αυτές τις πτήσεις VIP’s με την 352 Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων –  θα αποκτήσει, χωρίς κανένα κόστος, ένα καινούργιο αεροσκάφος τύπου Falcon. Αλλά ταυτόχρονα η κυβέρνηση δρομολογεί και την πώληση του σημερινού κυβερνητικού αεροσκάφους που χρησιμοποιείται για τα μεγάλα ταξίδια, του Gulfstream V προκειμένου να προκύψει επιπλέον όφελος για το Δημόσιο και τη χώρα.

Δωρεάν

Πώς όμως φτάσαμε στη δωρεάν απόκτηση του αεροσκάφους τύπου Falcon; Το αεροσκάφος μάς το παρέχει δωρεάν η γαλλική εταιρεία Dassault στο πλαίσιο αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία προκειμένου να εκπληρώσει την εναπομένουσα υποχρέωσή της από το 2000 σε Αντισταθμιστικά Ωφελήματα (ΑΩ), έχει καταθέσει πρόταση τροποποίησης της σύμβασης ΑΩ. Σ’ αυτή την τροποποίηση περιλαμβάνονται προγράμματα παροχής εξοπλισμού στις Ενοπλες Δυνάμεις καθώς και υποκατασκευαστικό έργο στην ελληνική αμυντική βιομηχανία και στην ΕΑΒ. Ανάμεσα στα προγράμματα παροχής εξοπλισμού στις Ενοπλες Δυνάμεις περιλαμβάνεται πρόγραμμα παροχής στην Πολεμική Αεροπορία ενός αεροσκάφους τύπου Falcon «δίχως απολύτως κανένα κόστος» όπως επισημαίνουν πηγές από το «Πεντάγωνο». Μας παραχωρείται δηλαδή εντελώς δωρεάν.

Το επίσης σημαντικό, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι το αεροσκάφος μας δίνεται μαζί με πλήρη υποστήριξη ενός έτους, εκπαίδευση τεχνικών και πληρώματος και αποστολή τεχνικού της εταιρείας για τη συντήρηση του αεροσκάφους στην Ελλάδα τους πρώτους μήνες παράδοσής του, συνολικής αξίας 3,2 εκατομμυρίων ευρώ. Το κόστος αυτών των υπηρεσιών θα έπρεπε να καταβληθεί από το ελληνικό Δημόσιο ξεχωριστά. Τώρα όμως αυτό το σημαντικό κόστος περιλαμβάνεται στο πακέτο της εν λόγω σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, η οποία εξακολουθεί ακριβώς ως είχε σε οφειλόμενο ποσό πριν από την αγορά του Falcon. Δηλαδή δεν μειώνεται καθόλου.

Το αεροσκάφος Falcon δηλαδή δεν κοστολογείται. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα αφαιρεθεί από το ποσό της υποχρέωσης της γαλλικής εταιρείας στο πρόγραμμα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, το οποίο θα εξακολουθήσει να ισχύει, όπως πριν. Με αυτόν τον τρόπο, η κυβέρνηση και το υπουργείο Αμυνας υποστηρίζουν πως το ελληνικό Δημόσιο όχι μόνο δεν θα επιβαρυνθεί καθόλου αλλά θα έχει όφελος ένα νέο αεροσκάφος.

Στο σφυρί το Gulfstream

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση σχεδιάζει και την πώληση ενός εκ των τριών σημερινών κυβερνητικών αεροσκαφών, συγκεκριμένα του Gulftstream V με στόχο να υπάρξει και ταμειακό όφελος για το Δημόσιο, να μπουν δηλαδή και χρήματα στα ταμεία ταυτόχρονα με τη δωρεάν απόκτηση του νέου κυβερνητικού αεροσκάφους.

Σημειώνεται ότι η πώληση ενός από τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη είχε προαναγγελθεί και από την κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου στις αρχές του 2015. Ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε δεσμευτεί μάλιστα λέγοντας «βάζουμε προς πώληση το κυβερνητικό αεροσκάφος γιατί το παράδειγμα του λιτού βίου πρέπει να ξεκινήσει από εμάς». Ομως η πώληση τελικά δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Δεν αποκλείεται να προκρίθηκε η πώληση του Gulfstream διότι εκτός από τα Embraer VIPs διαθέτουμε και αεροσκάφη Embraer ιπτάμενα ραντάρ (AΣΕΠΕ). Συνεπώς μας εξυπηρετεί να έχουμε αρκετά όμοιου τύπου αεροσκάφη και για λόγους ανταλλακτικών σε περιπτώσεις βλάβης.

Ετσι σήμερα, η κυβέρνηση διαθέτει 3 κυβερνητικά αεροσκάφη. Το Gulfstream V αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση και για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Είναι 15 θέσεων.

Χρησιμοποιείται επίσης το Embraer 145 (32 θέσεων) το οποίο αποκτήθηκε δωρεάν το 1999 μετά το δυστύχημα με το μοιραίο Falcon. Στο «οπλοστάσιο» των κυβερνητικών αεροσκαφών περιλαμβάνεται ακόμη ένα αεροσκάφος Embraer, το Embraer Legacy των 13 θέσεων. Αποκτήθηκε το 2002.