Από τις αρχές Ιανουαρίου γνώριζε η ΕΛΑΣ για τον 49χρονο δράστη της αρπαγής του πίνακα του Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη, μέσω γυναίκας πληροφοριοδότη στην Ολλανδία που ήταν προσωπική φίλη του εισβολέα.
Στην «διαπραγμάτευση» για τον εντοπισμό του κλεμμένου πίνακα – πιθανόν έναντι αμοιβής – συμμετείχε Ελληνας δικηγόρος στην Αθήνα ως εκπρόσωπος της γυναίκας -πληροφοριοδότη στο Άμστερνταμ .
Στην ίδια συνεννόηση συμμετείχε και Βρετανός ντέντεκτιβ (ΣΣ τα στοιχεία του στην διάθεση του «Βήματος») εταιρείας ερευνών για τον εντοπισμό κλεμμένων έργων τέχνης με έδρα στην οδό Χάτον Γκάρντεν στο Λονδίνο.
Επιπλέον ο 49χρονος είναι ύποπτος για εμπλοκή στην αρπαγή – τον Οκτώβριο του 2012- επτά σημαντικών πινάκων συμπεριλαμβανομένων έργων του Πικάσο, του Μονέ, του Ματίς και άλλων από το μουσείο Κρουστάλ στο Ρότερνταμ, που σημειώθηκε δέκα μήνες μετά την αρπαγή της «Γυναικείας Κεφαλής» του Ισπανού ζωγράφου από την Εθνική Πινακοθήκη.
Στις έρευνες και η Ιντερπόλ
Ακόμη στην έρευνα για την διαλεύκανση της επονομαζόμενης «κλοπής του αιώνα» από την Εθνική Πινακοθήκη πριν από εννιά χρόνια διαπιστώνεται ότι συμμετείχε προ διετίας κι η Ιντερπόλ.
Η διεθνής αστυνομία ασχολήθηκε με τη γνησιότητα ή μη ενός έργου φιλοτεχνημένου σε χαρτί του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια που είχε βρεθεί τον Σεπτέμβριο του 2019 σε δημοπρασία του οίκου Pandolfini της Φλωρεντίας με αριθμό λαχνού 96, χωρίς αναγραφή προέλευσης.
Ο πίνακας αυτός είχε ομοιότητες με έναν πίνακα του ίδιου ζωγράφου που είχε κλέψει ο 49χρονος «μπουκαδόρος» της Εθνικής Πινακοθήκης κι ο οποίος δεν βρέθηκε μετά την διαλεύκανση της υπόθεσης.
Η Ιντερπόλ ωστόσο, με έγγραφο της, ύστερα από ενδελεχή έρευνα Ιταλού καθηγητή, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το δημοπρατηθέν έργο είχε σειρά κρίσιμων διαφορών (ΣΣ ως προς τις διαστάσεις κι άλλες διαφορές) με εκείνο που είχε κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη.
Εξ αλλου η αξία του εν λόγω έργου που υπολογίζεται σε μόλις περίπου 1000 ευρω (ΣΣ έναντι 2.000.000 ευρώ της αξίας του κλαπέντα πίνακα του Πικάσο) δεν ήταν τέτοια που θα οδηγούσαν τον 49χρονο σε μία σπασμωδική κίνηση πώλησής του, που μπορεί να οδηγούσε και στην αποκάλυψη του ρόλου στην κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη.
Η γυναίκα – πληροφοριοδότης
Τα νέα αυτά αποκαλυπτικά στοιχεία που παρουσιάζει «Το Βήμα» δίνουν νέες διαστάσεις στην υπόθεση αρπαγής, αλλά και ανεύρεσης – προ μερικών ημερών – του πίνακα του Πικάσο ύστερα από μεθοδικές έρευνες της Ασφάλειας Αττικής.
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν σχετικό δημοσίευμα του «Βήματος της Κυριακής» με τίτλο «Ο Πικάσο επέστρεψε στην Ελλάδα μέσω… Άμστερνταμ».
Αναδεικνύουν δε σε όλη την διάσταση τον ρόλο της γυναίκας – πληροφοριοδότη, η οποία από τις αρχές του χρόνου έσπευσε να ενημερώσει την ΕΛ.ΑΣ για την λύση του του πολύχρονου «μυστηρίου» με την ληστρική έφοδο στην Εθνική Πινακοθήκη.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες υπήρχαν τετραμερείς συνεννοήσεις Ελλήνων αστυνομικών, Βρετανών κι Ολλανδών ντετέκτιβ κι Έλληνα δικηγόρου ώστε να προσδιορισθεί ο ρόλος του 49χρονου που δήλωνε ότι εργαζόταν σε πολυεθνικές εταιρείες τροφίμων κι επίπλων αλλά και συστημάτων ασφαλείας στο Λονδίνο , ενώ τον τελευταίο καιρό εμφανιζόταν σαν «ελαιοχρωματιστής».
Μοναχικός λύκος;
Εκείνο ωστόσο που έχει περαιτέρω ενδιαφέρον είναι ότι πιθανόν ο ρόλος του στις κλοπές έργων τέχνης ήταν ευρύτερος και δεν ήταν ένα «μοναχικός λύκος» που έδρασε μία φορά , όπως δήλωνε αρχικά.
Ετσι ερευνάται κι η όποια συμμετοχή του στην κλοπή του μουσείου του Ρότερνταμ από τουλάχιστον δύο ή τρείς δράστες.
Το 2018 υπήρχαν εκτεταμένες αναφορές έρευνες ότι ορισμένοι από τους πίνακες βρίσκονταν σε αγροτική περιοχή σχετικά κοντά στο Βουκουρέστι και ότι δράστες της κλοπής ήταν Ρουμάνοι ποινικοί.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, η μητέρα του φερόμενου ως αρχηγού των κλεφτών υποστήριξε ότι είχε αποτεφρώσει και τους επτά πίνακες σε μια ξυλόσομπα στο σπίτι της στο μικροσκοπικό χωριό Καρσαλιού για να προστατεύσει τον γιο της. Μια πράξη που ένας ρουμάνος αξιωματούχος του μουσείου ονόμασε «βαρβαρικό έγκλημα κατά της ανθρωπότητας».
Όμως τελικώς κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώθηκε. Με την Ολλανδή πληροφοριοδότη (ΣΣ φέρεται ελληνικής καταγωγής) για την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη να υποστηρίζει ότι ο 49χρονος είχε στην κατοχή του κι ορισμένους από τους κλεμμένους πίνακες από το μουσείο του Ρότερνταμ.