Οι Αρχές της Γαλλίας επέβαλαν πρόστιμο 500 εκατ. ευρώ στην Google και έδωσαν στην εταιρεία περιθώριο δύο μηνών για να υπακούσει τις οδηγίες των εποπτικών Αρχών και να διενεργήσει συνομιλίες με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης της χώρας για θέματα πνευματικών δικαιωμάτων. Η Google τώρα έχει το χρονικό περιθώριο να παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις. Οι προτάσεις αυτές θα πρέπει να αφορούν το πώς θα αποζημιώνει εταιρείες ΜΜΕ για τις ειδήσεις τους που χρησιμοποιεί στα αποτελέσματα αναζήτησης στο Διαδίκτυο, οι οποίες της φέρνουν μεγάλα διαφημιστικά έσοδα. Εάν η εταιρεία δεν ανταποκριθεί μέσα στο διάστημα αυτό, τότε μπορεί να αντιμετωπίσει επιπλέον πρόστιμο ως 900.000 ευρώ για κάθε ημέρα.
Η αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας δήλωσε πολύ απογοητευμένη με την απόφαση αυτή των Αρχών της Γαλλίας, αλλά και πως θα υπακούσει τις οδηγίες. Εκπρόσωπος της Google ανέφερε ότι η εταιρεία ενήργησε με καλή πίστη σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας και πως το πρόστιμο αγνοεί τις προσπάθειες που έγιναν για να υπάρξει συμφωνία.
Η επικεφαλής των αρμόδιων εποπτικών Αρχών της Γαλλίας Ισαμπέλ ντε Σίλβα ανέφερε ότι η Google απέτυχε να συμμορφωθεί με το να μην προσεγγίσει τις διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες ΜΜΕ με καλή πίστη και ότι αρνήθηκε να κάνει συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις για την πληρωμή της χρήσης από αυτή ειδήσεων. Η Google υποστηρίζει από την πλευρά της ότι έχει μια συμφωνία-πλαίσιο με τη συμμαχία Alliance de la Presse d’ Information Générale (APIG), η οποία αντιπροσωπεύει γαλλικά μέσα ενημέρωσης. Εχει επίσης συμφωνίες με μεμονωμένες εταιρείες μέσων ενημέρωσης όπως οι «Le Monde» και «Le Figaro».
Αναθεώρηση νόμων
Η Ευρωπαϊκή Ενωση αναθεώρησε τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων το 2019, καθιστώντας πλατφόρμες όπως η Google και το YouTube υπεύθυνες για παραβιάσεις πνευματικών δικαιωμάτων που διαπράχθηκαν από τους χρήστες τους. Οι νέοι κανόνες απαιτούν επίσης από τις μηχανές αναζήτησης και τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων δικτύωσης να μοιράζονται τα διαφημιστικά έσοδα που κερδίζουν με τους εκδότες εάν στις ιστοσελίδες τους εμφανίζεται περιεχόμενο των ΜΜΕ. Η Google ανακοίνωσε πέρυσι ότι θα καταβάλει στους ειδησεογραφικούς ομίλους περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο δολάρια μέσα τα επόμενα τρία χρόνια μέσω ενός νέου προγράμματος για την αδειοδότηση χρήσης ειδήσεων. Τα τελευταία χρόνια οι εκδοτικές επιχειρήσεις έχουν χάσει πολύ μεγάλα ποσά διαφημιστικών εσόδων, τα οποία τα έχουν κερδίσει τεχνολογικές εταιρείες.
Τον Ιανουάριο η Google έκλεισε σημαντική συμφωνία ψηφιακών πνευματικών δικαιωμάτων με εταιρείες μέσων μαζικής ενημέρωσης της Γαλλίας. Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας, η εταιρεία δήλωσε ότι θα διαπραγματευτεί ατομικές άδειες χορήγησης πνευματικών δικαιωμάτων με μέλη της συμμαχίας APIG, οι οποίες θα καλύπτουν συγγενικά δικαιώματα και θα περιλαμβάνουν πρόσβαση σε μια νέα υπηρεσία μετάδοσης ειδήσεων με την ονομασία News Showcase.
Η Αρχή ανταγωνισμού της Γαλλίας αντέδρασε για τη ρύθμιση αυτή, αναφέροντας ότι η εν λόγω συμφωνία δεν περιελάμβανε διαπραγματεύσεις σχετικά με την αμοιβή που θα έπρεπε να καταβάλει η Google για πολλά από τα πνευματικά δικαιώματα των ΜΜΕ. Οι εποπτικές Αρχές ανέφεραν ακόμη ότι η Google περιόρισε το εύρος των συνομιλιών με τα μέσα ενημέρωσης αρνούμενη να συμπεριλάβει στις διαπραγματεύσεις τη χρήση φωτογραφιών με πνευματικά δικαιώματα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόστιμο που επιβλήθηκε ποτέ από τη Γαλλία για θέματα ανταγωνισμού μετά την αποτυχία μιας εταιρείας να συμμορφωθεί με απόφαση της εν λόγω επιτροπής ανταγωνισμού, σύμφωνα με το δίκτυο France 24.
Η Γαλλία ήταν η πρώτη χώρα που υιοθέτησε τους νέους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων στην ΕΕ με στόχο να παρέχει στους οργανισμούς ειδήσεων περισσότερη προστασία για να διασφαλίσει ότι έχουν πληρωθεί με δίκαιο τρόπο πνευματικά δικαιώματα για την εμφάνιση περιεχομένου τους στο Διαδίκτυο.