Ενα κύμα υποψηφίων των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων οι οποίοι απέτυχαν λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που δημιούργησε το νέο εξεταστικό σύστημα και ήδη έστρεψαν την πορεία τους στην κατεύθυνση «δίνω εξετάσεις ξανά», υψώνεται ήδη στον χώρο της εκπαίδευσης.
Οι εκπρόσωποι μεγάλων αλυσίδων φροντιστηρίων δέχονται συχνά τις τελευταίες ημέρες τηλεφωνήματα από υποψήφιους που δεν συμπλήρωσαν καν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο, καθώς τα δεδομένα τούς απογοήτευσαν.
«Του χρόνου ξαναδίνεις εξετάσεις» έχει πει ήδη στον εαυτό του, όπως εξομολογείται στα «ΝΕΑ», 17χρονος υποψήφιος για τη Λογιστική και Χρηματοοικονομική του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής ή τα ναυτιλιακά τμήματα της πρωτεύουσας (τα οποία όμως απαιτούσαν την εξέταση ειδικού μαθήματος). Ο ίδιος, ωστόσο, θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του. «Αποφάσισα να μη συμπληρώσω καθόλου Μηχανογραφικό Δελτίο γιατί δεν πέτυχα στα τμήματα που με ενδιέφεραν και νομίζω ότι η φετινή διαδικασία είχε στοιχεία αδικίας, αλλά βασικά μας καταπόνησε το άγχος. Σε μια τέτοια χρονιά, με σχολεία κλειστά, έξι μήνες τηλεκπαίδευση η οποία είχε χίλια προβλήματα και την πίεση της υγειονομικής κρίσης, αποφασίστηκε να αλλάξει και το εξεταστικό σύστημα», λέει και καταλήγει: «Ηταν μια δύσκολη και περίεργη χρονιά και αυτές οι αλλαγές πραγματικά με ενόχλησαν. Αποφάσισα ότι του χρόνου θα ξαναδώσω εξετάσεις».
«Δεν μπορούμε να το αποτιμήσουμε ακόμη σε επίπεδο εγγραφών καθώς δεν έχουν αρχίσει ακόμη οι εγγραφές των μαθητών μας για την επόμενη χρονιά, αλλά πράγματι φαίνεται μια τέτοια τάση», λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) Γιάννης Βαφειαδάκης. «Δεν μπορώ δηλαδή να μιλήσω με αριθμούς, αλλά την τάση αυτή την είδαμε στη συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων των υποψηφίων μας φέτος καθώς πολλά παιδιά αρνήθηκαν να το κάνουν», αναφέρει. Οι υποψήφιοι αυτοί ζητούν να παρακολουθήσουν εκ νέου μαθήματα και να προετοιμαστούν σωστά και χωρίς απρόοπτα για να ξαναδώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις την επόμενη χρονιά.
Η εξεταστική διαδικασία
Σύμφωνα με τους κανόνες της εξεταστικής διαδικασίας, εάν κάποιος διαλέξει να ξαναδώσει εξετάσεις την επόμενη χρονιά, έχει τις ίδιες πιθανότητες εισαγωγής στα ΑΕΙ της χώρας με κάθε άλλο συνυποψήφιό του, αναλόγως του πώς θα γράψει σε αυτές. Εάν όμως αποφασίσει απλά να ξανακαταθέσει το Μηχανογραφικό του Δελτίο με βάση τη βαθμολογία που έχει ήδη συγκεντρώσει, τότε διατίθενται ετησίως από το υπουργείο Παιδείας 6% των θέσεων σε απόφοιτους της προηγούμενης χρονιάς και 4% σε απόφοιτους της χρονιάς πριν από αυτήν (το λεγόμενο 10%).
Το καλοκαίρι του ’22, βέβαια, η διαδικασία θα είναι για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων πιο απαιτητική, καθώς στο δεδομένο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα προστεθεί και η μείωση των επιλογών των υποψηφίων στο Μηχανογραφικό Δελτίο τους μόνο στο 10% των τμημάτων ανά επιστημονικό πεδίο (και 20% στα Επαγγελματικά Λύκεια). Ετσι, όπως είναι ήδη γνωστό, την επόμενη χρονιά στο Μηχανογραφικό Δελτίο πρώτης φάσης οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ θα δηλώσουν καθορισμένο αριθμό σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο έχουν πρόσβαση και αυτός δεν θα υπερβαίνει το 10% του συνόλου των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων αυτού του πεδίου. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων, οι υποψήφιοι που δεν έχουν εισαχθεί σε καμία από τις επιλογές που δήλωσαν στο Μηχανογραφικό Δελτίο πρώτης φάσηςμπορούν να συμπληρώσουν εκ νέου Μηχανογραφικό Δελτίο δεύτερης φάσης. Σε αυτό, μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, θα μπορούν να δηλωθούν, χωρίς περιορισμό́ επιλογών, σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις του επιστημονικού πεδίου στο οποίο έχουν πρόσβαση (εφόσον βέβαια επιτυγχάνουν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής της χρονιάς), οι οποίες έμειναν κενές κατά τη διαδικασία υποβολής του Μηχανογραφικού Δελτίου πρώτης φάσης.
Βέβαια, πολλοί νέοι και νέες φέτος που δεν κατάφεραν να εισαχθούν σε ένα τμήμα της ανώτατης εκπαίδευσης μπορούν να επιλέξουν τις σπουδές στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, που παίρνει πλέον με μεγαλύτερη ευελιξία φοιτητές και φοιτήτριες από την ηλικία των 18 ετών, ή και σπουδές στα ιδιωτικά κολέγια.