Μόλις πρόσφατα, μία κινεζική φιλοκυβερνητική εφημερίδα, η «Economic Daily», είχε χαρακτηρίσει τα διαδικτυακά παιχνίδια «πνευματικό όπιο» και «ηλεκτρονικά ναρκωτικά». Στη συνέχεια, βέβαια, το επίμαχο άρθρο αποσύρθηκε από την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας. Είναι ξεκάθαρο όμως πως το ΚΚΚ συμμερίζεται την ανησυχία των συντακτών του για τον «εκτεταμένο» εθισμό των νέων της Κίνας στο Ιντερνετ και δη στο gaming. Βάσει των νέων κανονισμών που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα, οι ανήλικοι Κινέζοι θα μπορούν εφεξής να παίζουν παιχνίδια στο Διαδίκτυο μόνο για τρεις ώρες την εβδομάδα και για τρεις πολύ συγκεκριμένες ώρες: Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή «μεταξύ 8 μ.μ. και 9 μ.μ.». Στη διάρκεια των σχολικών διακοπών, αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο θα γίνεται ελαφρώς πιο χαλαρό και οι ανήλικοι gamers θα μπορούν να παίζουν όλες τις ημέρες της εβδομάδας, για μία ώρα το πολύ.
Το Πεκίνο είχε ήδη βάλει από το 2019 ένα πρώτο χαλινάρι στους ανήλικους λάτρεις των ηλεκτρονικών παιχνιδιών απαγορεύοντάς τους να παίζουν για περισσότερο από μιάμιση ώρα τις καθημερινές, και τρεις ώρες τα Σαββατοκύριακα, με αυστηρή απαγόρευση τις νύχτες, μεταξύ 10 μ.μ. και 8 π.μ. Το μέτρο αυτό κρίθηκε όμως κατά πώς φαίνεται ανεπαρκές: οι πάροχοι διαδικτυακών παιχνιδιών καλούνται πλέον να εφαρμόσουν τους νέους κανονισμούς επιστρατεύοντας συστήματα εγγραφής και σύνδεσης που θα απαιτούν τα πραγματικά ονόματα των παικτών – ενδεχομένως και με τη χρήση τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπων, ώστε να μην μπορεί κανείς να παρακάμψει τους κανόνες. Σύμφωνα με τα κινεζικά κρατικά Μέσα, είναι μία κίνηση απαραίτητη για την προστασία της πνευματικής και σωματικής υγείας των ανηλίκων. Απεναντίας, η οικονομική «υγεία» των δύο κινεζικών γιγάντων του gaming, της Tencent και της NetEase, παρουσίασε μία αιφνίδια επιδείνωση: οι μετοχές τους στο Χονγκ Κονγκ κατέγραψαν χθες πτώση της τάξης του 3,5% και 3,7% αντίστοιχα.
Για όλους
Οι παροικούντες το Πεκίνο πάντως σημειώνουν πως αυτή η αλλαγή τόνου απέναντι στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών εγγράφεται σε μία πολύ ευρύτερη προοπτική αφού τους τελευταίους μήνες, το καθεστώς προχώρησε σε μία αυστηροποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου για όλους τους κινεζικούς τεχνολογικούς γίγαντες, από την Didi έως το Alibaba περνώντας από τον τομέα της Edtech – των τεχνολογιών της εκπαίδευσης. Για μία «εξαιρετικά περιοριστική πολιτική», όσον αφορά το online gaming, έκανε λόγο μιλώντας στους «Financial Times» o Ντάνιελ Αχμαντ, αναλυτής στη Niko Partners. «Υπάρχουν σήμερα στην Κίνα περίπου 110 εκατομμύρια ανήλικοι που παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Σύμφωνα με την Tencent, οι παίκτες κάτω των 16 χρόνων εκπροσωπούν περίπου το 2,6% του συνόλου των παικτών της, κάτι που δείχνει πως η συνολική επίπτωση δεν θα είναι υπερβολικά σοβαρή, και πάλι όμως πρόκειται για ένα σεβαστό κομμάτι».
Σε μία μάταιη όπως αποδείχθηκε προσπάθεια να προλάβει τους αυστηρότερους κανονισμούς, η Tencent είχε από μόνη της περιορίσει τη διάρκεια που μπορούσε να περάσει ένας ανήλικος παίζοντας διαδικτυακά το πιο γνωστό της παιχνίδι, το Honor of Kings (2,5 δισεκατομμύρια δολάρια της απέφερε το 2020…) από τη μιάμιση στη μία ώρα τις καθημερινές και από τις τρεις στις δύο ώρες τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Στη συγκεκριμένη εταιρεία ανήκουν και τα δύο παιχνίδια για έξυπνα τηλέφωνα και ταμπλέτες που απέφεραν πέρυσι τα μεγαλύτερα έσοδα, το PUBG Mobile και το Honor of Kings. Η Κίνα είναι άλλωστε εδώ και χρόνια η μεγαλύτερη παγκόσμια αγορά βιντεοπαιχνιδιών για smartphones και ταμπλέτες: στα 29,2 δισεκατομμύρια δολάρια την αποτίμησε πέρυσι η Niko Partners. Πρόκειται για μία αύξηση της τάξης του 30,9% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, η μεγαλύτερη της τελευταίας πενταετίας.