«Δεν είμαι σίγουρος αν έχουμε αύξηση στις εγγραφές μας, καθώς, για να σας πω την αλήθεια, δεν έχουμε χώρο για άλλους μαθητές ή μαθήτριες, αφού όλα τα τμήματά μας είναι γεμάτα», έλεγε χαριτολογώντας χθες στα «ΝΕΑ» ο ιδιοκτήτης μεγάλου ιδιωτικού σχολείου στα νότια προάστια. «Για να είμαστε, δε, απολύτως ειλικρινείς, η εικόνα που παρουσιάστηκε επί δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης στα δημόσια σχολεία της χώρας ήταν από μόνη της μια τονωτική ένεση για εμάς», αναφέρει στον ίδιο τόνο, ξεκαθαρίζοντας ότι τόσο πέρυσι όσο και φέτος οι εγγραφές ξεκίνησαν στο σχολείο του από πολύ νωρίς και ολοκληρώθηκαν ταχύτατα.
Η ιδιωτική εκπαίδευση, έτσι, φαίνεται να κερδίζει το χαμένο έδαφος της περιόδου της οικονομικής κρίσης, υποστηριζόμενη δε και από τις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στα δημόσια σχολεία της χώρας, με τους εκπροσώπους τους να πασχίζουν επί δύο χρόνια να βρουν τον βηματισμό τους μέσα από αντιφατικές αποφάσεις και τεχνικά προβλήματα. Τα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης, κατ’ επέκταση, φαίνεται ότι γιγαντώνουν τώρα την ιδιωτική, γεγονός που φτάνει ως δυσοίωνο μήνυμα στα αφτιά των συναρμόδιων υπουργείων της κυβέρνησης.
Οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου των Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων κάνουν λόγο, μάλιστα, στα «ΝΕΑ» για αυξήσεις στις εγγραφές που όταν ολοκληρωθούν οι καταμετρήσεις θα φτάνουν το 5%, ίσως και το 8%.
Από Ελλάδα και εξωτερικό
Παράλληλα, όμως, το ρεπορτάζ αποκαλύπτει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για τη δημιουργία νέων ιδιωτικών σχολείων στη χώρα από μεγάλους ελληνικούς ομίλους, αλυσίδες φροντιστηρίων, ιδιώτες επενδυτές αλλά και επιχειρηματίες χωρών του εξωτερικού. Μάλιστα, Ολλανδία, Βρετανία και Σουηδία έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για να ανοίξουν ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα. Πρόκειται, βέβαια, για ομίλους επιχειρήσεων που έχουν σχολεία σε πολλές διαφορετικές χώρες και ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τις επενδύσεις στον χώρο της εκπαίδευσης. Οπως λένε οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου, ωστόσο, παρότι η λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων στη χώρα έχει αποκτήσει μια ευελιξία σε θέματα γραφειοκρατίας ή ελέγχου των προσλήψεων ή απολύσεων προσωπικού, ξένοι επενδυτές (κυρίως από τη Βρετανία) έχουν ζητήσει συγκεκριμένες πληροφορίες για θέματα αδειοδότησης και νομικού πλαισίου, ενώ έχουν δείξει σκεπτικισμό για ζητήματα συνδικαλισμού ή πιθανών απεργιών.
Το ενδιαφέρον για την αγορά στον χώρο της εκπαίδευσης, εν τω μεταξύ, διαρκώς αυξάνεται και στο εξωτερικό, με τις αλλαγές που έφερε η πανδημία σε όλο τον πλανήτη να δημιουργούν σκέψεις για τη λειτουργία νέου τύπου σχολείων, μη συστημικών, περισσότερο προσαρμοσμένων στις ανάγκες της εποχής, ανοικτών στις «διαδικτυακές λεωφόρους» και με ευθεία σύνδεση διαφορετικών χωρών μεταξύ τους.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι συνολικά τουλάχιστον 20 μεμονωμένοι επιχειρηματίες ή σχήματα επιχειρηματιών έχουν εκφράσει ενδιαφέρον το τελευταίο χρονικό διάστημα για να δραστηριοποιηθούν στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης ανοίγοντας νέα σχολεία ή ενισχύοντας τις δομές παλαιών και κραταιών εκπαιδευτηρίων στην Ελλάδα. Με κύρια περιοχή στην οποία τοποθετείται το ενδιαφέρον εκείνη του Ελληνικού, με δεδομένη την ανάπλασή της.
Στο εγχώριο ενδιαφέρον, από την άλλη πλευρά, οι πληροφορίες αναφέρουν πως ομάδες επενδυτών προχωρούν σε διερευνητικές κινήσεις με ταχύτητα και με σκοπό μέσα στη χρονιά να έχουν υλοποιήσει μέρος των σχεδίων τους.
1.200 σχολεία στη χώρα
Οπως λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων Χαράλαμπος Κυραϊλίδης στα «ΝΕΑ», «οι επεκτάσεις, συγχωνεύσεις και στρατηγικές συνεργασίες ξεκίνησαν και πάλι στην ιδιωτική εκπαίδευση. Τα ιδιωτικά σχολεία, μαζί με τα νηπιαγωγεία, ξεπερνούν τα 1.200 σε όλη τη χώρα, εκπαιδεύοντας αντίστοιχα περίπου 85.000 άτομα».
Οπως είναι γνωστό, τα ιδιωτικά σχολεία έχουν την ίδια οργάνωση με τα δημόσια, όμως διαφοροποιούνται σε ό,τι αφορά το πρόγραμμά τους – διευρυμένο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας -, τις πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες, τη διδασκαλία περισσότερων ξένων γλωσσών, τα απογευματινά προγράμματα κ.ο.κ.
Στην Ελλάδα λειτουργούν και 30 ξένα ιδιωτικά σχολεία που ιδρύονται είτε από φυσικά πρόσωπα (μη έλληνες πολίτες) είτε από νομικά πρόσωπα που δεν έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα και παίρνουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας σύμφωνα με τον νόμο. Αρκετά από αυτά έχουν ιδρυθεί στο πλαίσιο διμερών μορφωτικών συμφωνιών.