Ένεση τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ αναμένει το υπουργείο Οικονομικών από τον τουρισμό φέτος, όπου κατά το δεύτερο εξάμηνο τα έσοδα πρόκειται να κάνουν άλμα αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο για αναθεωρήσεις στον ΑΕΠ και τα δημοσιονομικά έως το τέλος του έτους. Πλέον στελέχη του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για ανάκαμψη τύπου «V» με ταχεία «ανάρρωση» από το σοκ της πανδημίας. Οι οικονομολόγοι της Εθνικής Τράπεζας μάλιστα με νέα μελέτη αναμένουν επίσης ανάκαμψη τύπου V και ανάπτυξη εφέτος στα επίπεδα του 7,50% έναντι 5,7% στην προηγούμενη εκτίμησή τους, καθώς οι επενδύσεις και τα επιχειρηματικά κέρδη το προηγούμενο τρίμηνο υπερέβησαν τις επιδόσεις του 2019.
Σε καλό δρόμο τα έσοδα
Τα έσοδα του Αυγούστου κινήθηκαν ικανοποιητικά καθώς, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη, παρουσιάζουν απόκλιση από το στόχο πολύ μικρότερη των επιπτώσεων της αναβολής των δύο δόσεων του φόρου εισοδήματος, που επρόκειτο να εισπραχθούν μέχρι τέλος Αυγούστου (200-250 εκ.). Πηγές του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι το πρώτο εξάμηνο καταγράφηκαν από τον τουρισμό 1,1 δισ. έσοδα και πως τα συνολικά έσοδα θα επηρεαστούν από τον φετινό τουρισμό που θα προσθέσει άλλα 8 ή 9 δισ. το δεύτερο εξάμηνο και έτσι τα έσοδα μπορεί να ξεπεράσουν φέτος το 10 δισ. ευρώ- ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 55% των αντίστοιχων εισπράξεων του 2019.
Στο 66% του 2019 οι τουριστικές εισπράξεις
Από τον κλάδο του τουρισμού εκτιμάται ότι μπορεί οι εισπράξεις φέτος θα φτάσουν το 66% του 2019, δηλαδή θα ανέλθουν στα 12,6 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πηγή του υπουργείου Οικονομικών, η πρόσφατη αναθεώρηση του ΑΕΠ από το 3,6% στο 5,9% είχαν ως βάση τις παραδοχές ότι ο τουρισμός θα φτάσει το 2021 το 55% των εσόδων πριν την πανδημία.
Στο υπουργείο δεν συζητούν για πρόσθετα μέτρα ελάφρυνσης καθώς δεν έχει ακόμα στεγνώσει το μελάνι των εξαγγελιών του πρωθυπουργού. Πηγή από το οικονομικό επιτελείο τόνιζε ότι ο σχεδιασμός για τα μέτρα που ανακοινώθηκαν βασίζονταν στο μόνιμο δημοσιονομικό χώρο και όχι στα επιπλέον έσοδα από συγκυριακούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα η κατανάλωση. Οι μόνιμοι παράγοντες για την ανάκαμψη είναι η αύξηση των επενδύσεων κατά 1,4 δισ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο και η αύξηση των εξαγωγών αγαθών κατά 16, 4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα μέτρα που θα εγκριθούν στο μέλλον θα βασίζονται σε πηγές μόνιμης αύξησης των εσόδων και πως μόνιμα μέτρα δεν μπορούν να ληφθούν πριν από το 2023 λόγω της παράτασης της ισχύος της ρήτρας συνολικής διαφυγής έως το 2022.
Μείωση πρωτογενούς ελλείμματος κατά 3 δισ. στο οκτάμηνο
Στο 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου το πρωτογενές έλλειμμα ήταν μικρότερο κατά σχεδόν 3 δισ. ευρώ και τα καθαρά έσοδα εμφανίζονται αυξημένα κατά 7,6%, κυρίως λόγω των χρημάτων που ήρθαν από το Ταμείο Ανάκαμψης και την επιστροφή των ANFA’s Χωρίς, το παραπάνω η μείωση θα ήταν της τάξης του 1,6%. Ελαφρώς μειωμένα (0,5%) είναι και τα φορολογικά έσοδα, ενώ στο σκέλος των δαπανών καταγράφεται υστέρηση 514 εκατ. ευρώ ή 1,1%. Σύμφωνα με πηγές, η πορεία του τουρισμού τον Ιούλιο και Αύγουστο και η αποπληρωμή των υποχρεώσεων του φόρου εισοδήματος αναμένεται να απεικονιστούν στα έσοδα των επομένων μηνών με τις εκτιμήσεις να αποτυπώνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού στις αρχές Οκτωβρίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Αυγούστου 2021, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 10.523 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 13.487 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2021 στην επεξηγηματική έκθεση του ΜΠΔΣ 2022-2025 και ελλείμματος 9.681 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ύψους 6.385 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 9.405 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 5.484 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2020.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 34.682 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2.450 εκατ. ευρώ ή 7,6% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην επεξηγηματική έκθεση του ΜΠΔΣ 2022-2025. Ωστόσο στα αυξημένα έσοδα του οκταμήνου περιλαμβάνονται: (α) η προκαταβολή, τον μήνα Αύγουστο 2021, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) ποσού 2.310 εκατομμυρίων ευρώ που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί τον μήνα Σεπτέμβριο 2021, καθώς και (β) τα έσοδα από ANFA’s, ποσού 644 εκατ. ευρώ, που εισπράχτηκαν τον Ιούλιο 2021 τα οποία δεν είχαν προβλεφθεί στο ΜΠΔΣ 2022-2025. Συνεπώς, μη συμπεριλαμβανομένων των ανωτέρω ποσών, τα καθαρά έσοδα παρουσιάζουν μείωση κατά 504 εκατ. ευρώ ή 1,6% έναντι της εκτίμησης που έχει περιληφθεί στην επεξηγηματική έκθεση του ΜΠΔΣ 2022-2025, εξαιτίας, κυρίως, των μειωμένων εσόδων του ΠΔΕ.
Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 37.506 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.361 εκατ. ευρώ ή 6,7% έναντι του στόχου. Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 28.758 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 142 εκατ. ευρώ ή 0,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην επεξηγηματική έκθεση του ΜΠΔΣ 2022-2025. Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.
Οι δαπάνες
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου – Αυγούστου 2021 ανήλθαν στα 45.205 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 514 εκατ. ευρώ ή 1,1% έναντι του στόχου (45.719 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην επεξηγηματική έκθεση του ΜΠΔΣ 2022-2025. Η υποεκτέλεση του Τακτικού Προϋπολογισμού ύψους 215 εκατ. ευρώ οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των επιχορηγήσεων προς ΟΚΑ ύψους 347 εκατ. ευρώ. Αναμένεται πλήρης απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων έως το τέλος του έτους. Αντίθετα, οι ταμειακές πληρωμές που σχετίζονται με τα εξοπλιστικά προγράμματα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (κατηγορία αποκτήσεων παγίων περιουσιακών στοιχείων), κινήθηκαν αυξητικά σε σχέση με τον αρχικό στόχο κατά 760 εκατ. ευρώ, προς εξυπηρέτηση των σχετικών συμβάσεων. Οι πληρωμές στο σκέλος του ΠΔΕ και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας παρουσίασαν μείωση σε σχέση με τον στόχο κατά 299 εκατ. ευρώ ή 5,0%. Επισημαίνεται ότι οι δαπάνες του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας λαμβάνουν χώρα, ακολουθώντας διαδικασίες ανάλογες του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ.
Πηγή ΟΤ