Η πολύωρη διακοπή λειτουργίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram και Whatsapp ήταν το δεύτερο ισχυρό πλήγμα μέσα σε λίγες ημέρες για τον κολοσσό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, που έφερε στα πρόθυρα του… πανικού και τους χρήστες τους σε όλον τον κόσμο.

Κατηγορία-βόμβα

Του χθεσινού πρωτοφανούς blackout, προηγήθηκε την Κυριακή η κατηγορία-βόμβα για τον τρόπο λειτουργίας του Facebook καθώς πληροφοριοδότης αποκάλυψε ότι η εταιρεία γνώριζε για τις επιπτώσεις των υπηρεσιών της στην ψυχική υγεία των νέων χρηστών, αλλά αντί για την αντιμετώπιση του προβλήματος, προτίμησε να βάλει το κέρδος πάνω από το δημόσιο όφελος.

Η εταιρεία του Ζούκερμπεργκ έχει υποστεί τεράστιες οικονομικές απώλειες από αυτές τις αρνητικές εξελίξεις.

Οι μετοχές του παρουσίασαν κατακόρυφη πτώση, με τις απώλειες για τον μεγιστάνα των social media να ξεπερνούν τα 7 δισ. δολάρια, ενώ για την εταιρεία υπολογίζονται – μέχρι στιγμής – στα 50 δισ. δολάρια.

Στο μεταξύ, εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε όλο τον κόσμο είδαν χθες να χάνεται το… έδαφος κάτω από τα πόδια τους διότι δεν ήξεραν πώς να αντιμετωπίσουν το αδιέξοδο που προκάλεσε στην ψηφιακή καθημερινότητά τους το πολύωρο, βασανιστικό μπλακάουτ.

Οι περισσότεροι στράφηκαν στο Twitter για να δουν τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και για να σχολιάσουν τις εξελίξεις.

Χωρίς προηγούμενο

Επρόκειτο για συμβάν χωρίς προηγούμενο για τον γιγαντιαίο όμιλο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που ήδη αντιμετωπίζει την κατακραυγή εξαιτίας των αποκαλύψεων για τις πρακτικές του.

Κατά τον εξειδικευμένο ιστότοπο Downdetector, που παρακολουθεί συστηματικά τα τεχνικά προβλήματα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, το χθεσινό μπλακάουτ ήταν «το μεγαλύτερο που έχει παρατηρηθεί ποτέ».

Και όπως αποκάλυψε η ρεπόρτερ τεχνολογίας των ΝYTimes, Σίρα Φρένκελ, η οποία επικοινώνησε με εργαζόμενο της Facebook μετά το μπλακ άουτ της εταιρείας, η καθυστέρηση στην επαναφορά του οφειλόταν στο γεγονός ότι οι κάρτες εισόδου των εργαζομένων είχαν μπλοκάρει και δεν μπορούσαν να μπουν για να διορθώσουν το πρόβλημα.

Επικράτησε πανικός

«Εσείς έχετε;» ήταν η πρώτη ερώτηση που ακούστηκε μόλις κατέρρευσε η εφαρμογή του Facebook και μετά επικράτησε πανικός.

Ειδικά οι μικρότερες ηλικίες που δεν θυμούνται ζωή χωρίς social media έχασαν… τη γη κάτω από τα πόδια τους. Σαν να κόπηκε το ρεύμα ή το νερό και να μην ήξεραν πότε θα επιστρέψει η παροχή, έτσι αντέδρασαν.

Πώς θα επικοινωνήσουν, από πού θα ενημερωθούν, πώς θα συναντήσουν το κορίτσι/αγόρι τους, αφού οι μικρές ηλικίες έχουν ακυρώσει το τηλεφώνημα ως μέσο επικοινωνίας – μερικές φορές σου δίνουν την αίσθηση ότι και το 166 ή την Αστυνομία θα την καλέσουν σε περίπτωση ανάγκης μέσω Messenger.

Σε απόγνωση και οι μανάδες που ελέγχουν τα παιδιά τους «Τι ώρα θα γυρίσεις;», «Εφτασες;» «Βρήκες ταξί; Στείλε φωτό την πινακίδα» και άλλα τέτοια μηνύματα.

Το τρολάρισμα από το Twitter

Στο Twitter ξεκίνησε ένα ανελέητο τρολάρισμα από τους χρήστες. Μάλιστα και το ίδιο το Twitter δεν δίστασε να τρολάρει την κατάσταση.

Με ανάρτησή του υποδέχτηκε τον χαμό που έγινε στη δική του πλατφόρμα με αφορμή τα «κρασαρίσματα» των ανταγωνιστών του, με το λιτό «Γειά κυριολεκτικά σε όλους», καθώς οι περισσότεροι χρήστες στράφηκαν σε αυτό.

Συνταρακτικές αποκαλύψεις

Οταν συνέβη χθες το πρωτοφανές blackout, το Facebook Inc. και το Instagram βάλλονταν ήδη από τις αποκαλύψεις της Wall Street Journal, η οποία παρουσίασε εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας για μελέτη που έδειχνε ότι οι αναρτήσεις διασημοτήτων όπως η Κιμ Καρντάσιαν προκαλούν αρνητικά αισθήματα στους χρήστες σχετικά με την εικόνα τους.

Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη ότι ερευνητές της Facebook είχαν προειδοποιήσει την εταιρεία πως το Instragram προκαλεί άγχος και κατάθλιψη στα νεαρά κορίτσια, τα οποία αναπόφευκτα συγκρίνουν τον εαυτό τους με τα ιδεώδη της διαδικτυακής ομορφιάς και τελειότητας.

Το αρχικό δημοσίευμα της εφημερίδας οδήγησε στην απόφαση να κληθούν για εξηγήσεις στην αμερικανική Γερουσία εκπρόσωποι της Facebook, στην οποία ανήκει το Instagram. Με αφορμή την ακρόαση, η Wall Street Journal δημοσιοποίησε έξι από τα εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας στα οποία βασίστηκε το ρεπορτάζ.