Σχέδιο εκτεταμένων συγχωνεύσεων σχολικών τμημάτων σχολείων σε όλη τη χώρα, που οδηγεί σε αύξηση των μαθητών ανά τάξη, σε περίοδο μάλιστα πανδημίας, βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Παιδείας. Οι συγχωνεύσεις τμημάτων που ανεβάζουν – σε κάποιες περιπτώσεις – στους 27 και 28 τους μαθητές σε σχολικές τάξεις συνδέονται με τα περίπου 6.000 κενά σε εκπαιδευτικούς, τα οποία διαπιστώνονται σε γυμνάσια και λύκεια, παρά τους μόνιμους διορισμούς και τους διορισμούς αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Για τα κενά αυτά, όπως φαίνεται, δεν έχουν προβλεφθεί επαρκείς πιστώσεις, παρότι σύντομα ξεκινάει δεύτερο «κύμα» προσλήψεων αναπληρωτών.
Το εντυπωσιακό στοιχείο στα παραπάνω, ωστόσο, είναι ότι οι αλλαγές στα σχολεία, οι συγχωνεύσεις και οι ανατροπές σχεδιάζονται μόλις 40 ημέρες μετά την έναρξη του νέου σχολικού έτους! Οπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, η ηγεσία του υπουργείου προσπάθησε να κερδίσει το «στοίχημα» της 1ης Σεπτεμβρίου και να τοποθετήσει τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Ωστόσο, κάθε χρόνο τα στοιχεία για τα κενά καταγράφονταν κυρίως στις αρχές του σχολικού έτους, οπότε και έχουν μετρηθεί αποσπάσεις, κενά, αναρρωτικές άδειες. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής Γιώργος Κόσυβας, «η πίεση φέτος ήταν να δώσουμε στοιχεία για κενά στα σχολεία στο τέλος Αυγούστου με το επιχείρημα ότι ο προγραμματισμός πρέπει να γίνει νωρίς, οπότε δώσαμε τα στοιχεία που είχαμε τα οποία και ελήφθησαν ως βάση για τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών. Αυτό όμως ήταν λάθος, καθώς δεν αποτελούσαν την πραγματική βάση για κάτι τέτοιο. Στις αρχές του χρόνου τα στοιχεία αλλάζουν».
Υπεράριθμοι
Βλέποντας κενά εκπαιδευτικών και σε βασικές ειδικότητες μαθημάτων σε πολλές περιοχές της χώρας, το υπουργείο Παιδείας αναζήτησε – μέσω του πληροφοριακού συστήματος My School – σχολεία με «κόκκινα» τμήματα, εκείνα δηλαδή που είχαν ολιγομελή αριθμό μαθητών, στέλνοντας στη συνέχεια αίτημα στις αντίστοιχες διευθύνσεις προκειμένου να τα συγχωνεύσουν. Το πρόβλημα, ωστόσο, εδώ είναι ότι σε περίοδο πανδημίας τα τμήματα είχαν χωριστεί για λόγους ασφαλείας και στις περισσότερες των περιπτώσεων είχε υπογραφεί η λειτουργία τους από τους περιφερειακούς διευθυντές, στους οποίους ζητήθηκε στη συνέχεια να τα συγχωνεύσουν. Παράλληλα, όμως, συγχωνεύονται τώρα και τμήματα με αριθμούς άνω των 20 μαθητών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας που βρίσκεται σε διαδικασία συνένωσης δύο τμημάτων που θα οδηγήσουν σε ένα νέο τμήμα… 29 μαθητών ή δύο διαφορετικά τμήματα του ειδικού σχολείου της περιοχής, οι μαθητές του οποίου είχαν χωριστεί λόγω διαφορετικών μαθησιακών δυσκολιών, στο οποίο επίσης έφτασε αίτημα για αναγκαστική συνδιδασκαλία.
«Πρέπει να αναφέρουμε ότι τα σχολεία μας είναι απαράδεκτα από πλευράς υποδομών και οι αίθουσές τους δεν είναι μεγάλες» λέει ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής και διερωτάται: «Ζητάμε να κάνουμε συγχωνεύσεις σε αίθουσες των 30 τ.μ. Πόσοι μαθητές να χωρέσουν μέσα σε περίοδο πανδημίας;». Οπως αναφέρει, στην Αττική από τις συγχωνεύσεις τμημάτων «εξοικονομήθηκαν» 100 εκπαιδευτικοί, ενώ υπάρχουν κενά για… 1.100.
Στο 2ο Γυμνάσιο Παλλήνης λειτουργούσαν τέσσερα τμήματα των 22 ή 23 παιδιών το καθένα και ήδη υπάρχει εντολή συγχώνευσής τους σε τρία, κάτι που θα ανεβάσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στους 28. Στο 2ο Γυμνάσιο Καματερού έχουν καταγραφεί ήδη 100 διδακτικές ώρες χαμένες λόγω κενών σε εκπαιδευτικούς. Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου ζητήθηκε η συγχώνευση 35 τμημάτων, ενώ μόνο στην Κορινθία 15.
«Είναι απάνθρωπες και επικίνδυνες οι συνθήκες στις οποίες μας ζητούν να διδάξουμε φέτος», σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του 1ου Επαγγελματικού Λυκείου Λουτρακίου Γιώργος Ζαραφέτας και συμπληρώνει: «Μας ζητούν να συγχωνεύσουμε τμήματα ενώ έχουμε ήδη τέσσερα κρούσματα κορωνοϊού με γονείς πίσω τους που νοσούν. Οι εντολές, δε, είναι αντιφατικές: το υπουργείο Υγείας μάς λέει να τηρούμε τις αποστάσεις και το Παιδείας να βάζουμε τους μαθητές κολλητά τον έναν δίπλα στον άλλο…».
Το υπουργείο Παιδείας
Στα παραπάνω το υπουργείο Παιδείας απαντά ότι επί του παρόντος δεν έχει καν τον συνολικό αριθμό των επικείμενων συγχωνεύσεων, ενώ το πρόβλημα δημιουργήθηκε φέτος κυρίως λόγω των αυξημένων αναρρωτικών αδειών των εκπαιδευτικών. Ο γενικός γραμματέας του Αλέξανδρος Κόπτσης λέει ότι «πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία και τα δεδομένα διαρκώς ανατρέπονται». Υποστηρίζει, δε, ότι δηλώνονται πολλές άδειες εκπαιδευτικών ή υπάρχουν περιπτώσεις αναπληρωτών που διορίζονται σε συγκεκριμένες περιοχές, από όπου σύντομα παραιτούνται. Πάντως, προσθέτει ότι γίνονται όλες οι προσπάθειες για να εξορθολογιστεί το σύστημα των τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών.
Ο Νίκος Παπαχρήστος από το προεδρείο της ΟΛΜΕ, τέλος, σημειώνει ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για βελτίωση του περιεχομένου του εκπαιδευτικού έργου, με 28 μαθητές στην τάξη», ενώ ο ειδικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ανδρέας Παπαδαντωνάκης τονίζει ότι «οι πρωτοφανείς σε έκταση συγχωνεύσεις τμημάτων μαρτυρούν σήμερα την απουσία σχεδιασμού, την παντελή αδιαφορία του υπουργείου». Και διερωτάται: «Τελικά, αξιολόγηση παντού ή επιλεκτική αξιολόγηση;».