Αντίθετος με τη θέση της προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ότι η ανέγερση φρακτών στα σύνορα της ΕΕ δεν χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους δηλώνει ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) Μάνφρεντ Βέμπερ στη συνέντευξή του στα «ΝΕΑ». Ο γερμανός ευρωβουλευτής στέλνει αυστηρά μηνύματα σε Τουρκία και Πολωνία, ενώ ξεκαθαρίζει τις θέσεις του ΕΛΚ σε σειρά επίκαιρων ευρωπαϊκών ζητημάτων: τη στρατηγική αυτονομία, τους δημοσιονομικούς κανόνες, την εκλογή προέδρου του Ευρωκοινοβουλίου.
Χρειάζεται η ΕΕ φράκτες στα εξωτερικά σύνορα;
Η ΕΕ και τα κράτη – μέλη αποφασίζουν ποιος μπορεί να εισέλθει από τα σύνορά μας και όχι οι διακινητές μεταναστών ή κάποιο αυταρχικό καθεστώς. Εμείς αποφασίζουμε και προστατεύουμε τα εξωτερικά μας σύνορα και αν χρειάζεται να επενδύσουμε σε φυσικούς φράκτες, ας το κάνουμε. Η Κομισιόν δεν μπορεί να επιλέγει μόνο να χρηματοδοτεί οχήματα ή κάμερες ασφαλείας για τη φύλαξη των συνόρων και να δηλώνει ότι δεν θέλουμε να έχουμε σχέση με φράκτες, όπως αυτόν που έχουμε μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Δεν είναι εντάξει η θέση της Επιτροπής. Το ΕΛΚ υποστηρίζει την ανέγερση φυσικών φρακτών, αν χρειάζεται. «Δεν μπορείτε να μας απειλείτε» είναι το μήνυμά μας προς τους γείτονες.
Η πρόεδρος της Κομισιόν δήλωσε ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν ευρωπαϊκοί πόροι για τους φράκτες.
Πρόκειται για πολιτική δήλωση της Επιτροπής. Από νομική άποψη η χρηματοδότηση φρακτών στα εξωτερικά μας σύνορα είναι απολύτως συμβατή με την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, δεν υπάρχει κάτι μη νόμιμο. Η θέση της Κομισιόν δεν βρίσκει σύμφωνο το ΕΛΚ, το μεγαλύτερο κόμμα στο Ευρωκοινοβούλιο. Θα θέσουμε το ζήτημα. Σοσιαλιστές, Πράσινοι, Φιλελεύθεροι πρέπει να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους. Ως ΕΛΚ στηρίζουμε τις ενέργειες του κ. Μητσοτάκη, καθώς και των ηγετών της Λιθουανίας και της Λετονίας να χτίσουν φράκτη. Η ΕΕ πρέπει να χρηματοδοτήσει το έργο.
Οι ευρωπαίοι ηγέτες κάλεσαν εκ νέου την Τουρκία να σεβαστεί τη δήλωση ΕΕ – Τουρκίας. Αδυνατεί η Ευρώπη να αντιμετωπίσει την Αγκυρα;
Το θέμα με τους πρεσβετές που δημιουργήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο αναδεικνύει την αβεβαιότητα και αστάθεια της τουρκικής ηγεσίας. Η Τουρκία δεν είναι πλέον αξιόπιστος και σταθερός εταίρος. Παραμένει, από την άλλη, στρατηγικός εταίρος, αλλά και στρατηγική πρόκληση. Η Ευρώπη πρέπει να είναι ξεκάθαρη σε σχέση με την Ελλάδα και την Κύπρο. Είμαστε μέρος της ελληνικής προοπτικής και η υποστήριξη των ελληνικών συμφερόντων αποτελεί προτεραιότητα, για την οποία η ΕΕ πρέπει να είναι ξεκάθαρη έναντι του Ερντογάν.
Οι υπουργοί Εξωτερικών αποφάσισαν να συνταχθεί έγγραφο επιλογών για πιθανές κυρώσεις προς την Τουρκία.
Η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμη για διάλογο με την Τουρκία, αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για την Αγκυρα. Πρέπει να υπάρχει ξεκάθαρο μήνυμα ότι είμαστε έτοιμοι να επιβάλουμε κυρώσεις αν ο Ερντογάν δεν είναι έτοιμος να συνεργαστεί μαζί μας. Αυτό δείχνει τελευταία η τουρκική συμπεριφορά στα Κατεχόμενα της Κύπρου, αλλά και για την έρευνα για φυσικό αέριο. Δείχνει ότι η Τουρκία δεν είναι έτοιμη να είναι εταίρος της ΕΕ και πρέπει να είμαστε έτοιμοι να δράσουμε.
Η Ευρώπη χρειάζεται κοινή στρατηγική νοοτροπία, λέει ο Ζοζέπ Μπορέλ. Υπάρχουν, όμως, βαθιές διαφορές. Είναι πιθανή η Αμυντική Ενωση και ένας ευρωπαϊκός στρατός;
Το παιχνίδι άλλαξε με το Αφγανιστάν. Ηταν ξεκάθαρο το μήνυμα από τις ΗΠΑ. Είδαμε πόσο αδύναμη είναι η Ευρώπη, πόσο μας λείπει η ικανότητα να προστατεύσουμε αυτούς που έφευγαν από το Αφγανιστάν. Η δήλωση Μπάιντεν ότι οι ΗΠΑ δεν θα συνεχίσουν να είναι η αστυνομία του πλανήτη έδειξε επίσης ότι το παιχνίδι άλλαξε. Εχουμε στη γειτονιά μας τη Λευκορωσία, την ένταση στην Ουκρανία, την Τουρκία, τη Βόρεια Αφρική. Η Ευρώπη πρέπει να προετοιμάσει τις ικανότητές της να εγγυηθεί την ειρήνη και την ασφάλεια κατ’ αρχάς στη γειτονιά μας. Το ερώτημα δεν είναι αν πρέπει να το κάνουμε, αλλά αν θα το κάνουμε από κοινού. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης των ηγετών. Δεν θα ξεκινήσουμε με έναν στρατό, αλλά με συγκεκριμένα βήματα, ειδικά στο ψηφιακό πεδίο. Εκεί μπορούμε άμεσα να ξεκινήσουμε με κοινή κυβερνο-ταξιαρχία για να προστατέψουμε την ευρωπαϊκή διαδικτυακή υποδομή. Η συμφωνία Ελλάδας – Γαλλίας είναι ήδη μια καλή βάση για τη μελλοντική ενσωμάτωση των στρατιωτικών μας δυνάμεων. Ο έλληνας Πρωθυπουργός έδειξε ότι επιθυμεί να προχωρήσει στην κατεύθυνση αυτή.
Αντιμετωπίζει η ΕΕ υπαρξιακό ζήτημα με την Πολωνία;
Είναι υπαρξιακό πρόβλημα για την ΕΕ. Η ΕΕ είναι μια Ενωση με κοινούς κανόνες. Η υπεροχή του ευρωπαϊκού δικαίου και η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης αποτελούν βασικές αρχές της Ενωσης. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ήταν σαφές ότι δεν υπάρχει ανεξάρτητη Δικαιοσύνη στην Πολωνία. Πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα με πολιτική βούληση και εργαλεία. Είναι θετικό ότι ξεκίνησε πολιτική συζήτηση σε επίπεδο ηγετών, τέσσερα χρόνια έπειτα από την έναρξη διαδικασίας βάσει του άρθρου 7 από την Κομισιόν εναντίον της Πολωνίας. Το πιο ανησυχητικό ήταν όταν ο πολωνός πρωθυπουργός ήταν στο Ευρωκοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα. Μου θύμισε την ατμόσφαιρα που είχαμε με τον Φάρατζ και το Brexit.
Πώς βλέπετε την αναθεώρηση των δημοσιονομικών κανόνων;
Αυτό που προέχει είναι να γίνουν τεράστιες επενδύσεις στις οικονομίες μας. Αυτό κάνουμε και επιτρέπεται από το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Η ελληνική οικονομία θα λάβει περίπου 30 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το ΣΣΑ μπορεί να δώσει απαντήσεις ακόμη και στις εξαιρετικά επείγουσες καταστάσεις της πανδημίας. Είναι θετική η απόφαση της Κομισιόν να ξεκινήσει η συζήτηση, αλλά δεν πρέπει να ξεχάσουμε την προηγούμενη κρίση με τα ασταθή και μη βιώσιμα δημόσια οικονομικά.
Θα επηρεάσει η επικράτηση των Σοσιαλδημοκρατών στη Γερμανία την εκλογή Προέδρου του Ευρωκοινοβουλίου;
Η δομή του Ευρωκοινοβουλίου αποφασίστηκε το 2019 για πέντε χρόνια. Συμφωνήσαμε ότι στο πρώτο μισό της θητείας οι Σοσιαλδημοκράτες θα πρότειναν πρόεδρο και μετά το ΕΛΚ. Καλώ όλους να σεβαστούν τη συμφωνία. Θα προτείνουμε αξιόλογο υποψήφιο από το κέντρο του πολιτικού φάσματος στα μέσα Νοεμβρίου. Περιμένουμε τα κόμματα να στηρίξουν τον υποψήφιό μας.