H oδήγηση τον χειμώνα απαιτεί από τον οδηγό μια εντελώς διαφορετική οδηγική «νοοτροπία» πίσω από το τιμόνι για τους εξής λόγους: Είμαστε περισσότερες ώρες στους δρόμους σε νυχτερινό και άρα πιο δύσκολο οδηγικό «σκηνικό», η κακοκαιρία επιδεινώνει την ορατότητα και τις οδηγικές ικανότητες, ενώ οι δύσκολες συνθήκες επιβαρύνουν τις λειτουργίες του αυτοκίνητου, απομειώνουν την πρόσφυση των ελαστικών, παρά τα πολλαπλά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και των συστημάτων υποβοήθησης, που έχουν συμβάλλει στην ελαχιστοποίηση εμπλοκής των νέων μοντέλων σε ατυχήματα.
Όπως απολύπτει μια νέα έρευνα που έγινε για λογαριασμό της Nissan, οι Ευρωπαίοι οδηγοί δεν είναι και τόσο προετοιμασμένοι για το χειμώνα, όσο νομίζουν. Συγκεκριμένα, το 36% των Ευρωπαίων οδηγών δεν αισθάνεται έτοιμο για χειμερινή οδήγηση ενώ, πανω από έναν στους τέσσερις δηλώνει κάτι εντυπωσιακό: Παρόλο που το νέο του αυτοκίνητο μπορεί να προσφέρει πλειάδα συστημάτων ασφαλείας και φροντίζουν ώστε να κάνουν την οδήγηση πιο άνετη και ασφαλή στις δύσκολες καιρικές συνθήκες, αρκετοί έχουν παραδεχθεί ότι, δεν κατανοούν ή δεν γνωρίζουν να χρησιμοποιούν τα πρόσθετα χαρακτηριστικά ασφαλείας του αυτοκινήτου τους!
Βροχή, παγετός, νυχτερινή οδήγηση!
Εκτός από τις δύσκολες συνθήκες που μπορούν να επιφέρει το κρύο, η βροχή ή και ο παγετός, οι οδηγοί έχουν έναν ακόμη μεγάλο «εχθρό». Την μειωμένη ορατότητα την νύχτα, που επιδεινώνεται από τον ελλιπή φωτισμό, και τον «κακό» φωτισμό πολλών αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως συνέπεια, πάνω από τους μισούς Ευρωπαίους οδηγούς , και συγκεκριμένα, το 55% να παραδέχεται ότι αισθάνεται νευρικότητα όταν οδηγεί το χειμώνα και το 45% θα ήθελε να είχε μάθει να οδηγεί σωστά σε αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Ακόμη πιο αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για το πόσο απροετοίμαστοι είναι όταν οι συνθήκες γίνονται ακόμη πιο δύσκολες. Όπως αποκαλύπτει η έρευνα, λιγότεροι από τους μισούς – το 49% – γνωρίζει πότε πρέπει να χρησιμοποιεί τους προβολείς ομίχλης, ποια είναι η χρησιμότητα των φώτων ομίχλης και να κάνει σωστή χρήση των προβολέων, όταν το σκοτάδι κάνει την οδήγηση με τη μεσαία σκάλα αδύνατη. Επίσης, πάνω από τους μισούς ξεκινούν να οδηγούν με θολωμένα τζάμια! Όπως επισημαίνει η έρευνα, οι περισσότεροι από τους μισούς (52%) δεν περιμένουν να ξεθαμπώσει πλήρως το παρμπρίζ πριν ξεκινήσουν το ταξίδι, θέτοντας ενδεχομένως τον εαυτό τους και τους άλλους σε κίνδυνο. Και το οδηγικό κοκτέιλ γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνο, αφού, το ένα τρίτο των ευρωπαίων οδηγών δεν οδηγούν πιο αργά τον χειμώνα και ιδίως όταν οι συνθήκες – όπως όταν βρέχει – είναι επικίδυνες.
Τα σωστά φώτα μειώνουν τον κίνδυνο εμπλοκής σε ατύχημα!
Οι μελέτες των αυτοκινητοβιομηχανιών τονίζουν ότι η οδήγηση τη νύχτα είναι τρεις φορές πιο επικίνδυνη από την οδήγηση της ημέρας , αλλά, αυτό μπορεί να απομειωθεί, αν ο φωτισμός του αυτοκινήτου είναι σε καλή κατάσταση. Σύμφωνα με μελέτες, τα αυτοκίνητα που διαθέτουν καλορυθμισμένους προβολείς τα ποσοστά σύγκρουσης είναι 10%-19% , λιγότερα από τα αυτοκίνητα που έχουν προβολείς με χαμηλή φωτεινότητα.
Όσον αφορά την νυχτερινή οδήγηση, όπως αναφέρουν οι κατασκευάστριες εταιρείες αυτοκινήτων, σήμερα, τα νέα φωτιστικά σώματα των καινούργιων μοντέλων προσφέρουν πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια – μέχρι 400 μ. – ένα μεγάλο πλεονέκτημα γι’ αυτή την εποχή του χρόνου, μιας και με τον συγκεκριμένο φωτισμό μπορούν να γίνονται αντιληπτά νωρίτερα από τον οδηγό ενδεχόμενοι κίνδυνοι – όπως ένας πεζό που διασχίζει το δρόμο –δίνοντας του χρονικό αβαντάζ ώστε να έχει στη διάθεσή του περισσότερο χρόνο για να αντιδράσει.