Κάποιες… περίεργες συμπτώσεις και αποκρύψεις πληροφοριών που σχετίζονται με τα πνευματικά δικαιώματα και την επιχείρηση εταιρείας αμερικανικών συμφερόντων να μπει στην ελληνική αγορά, αποκαλύπτει δημοσίευμα του bankwars. Οπως αναφέρεται συγκεκριμένα:
Δημοσιεύθηκε τελευταία στο διαδίκτυο ένα άρθρο για τις 95 ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις -προερχόμενες από Έλληνες ή Ελληνοαμερικανούς ιδρυτές- που δραστηριοποιούνται στο περίφημο Silicon Valley της Καλιφόρνια.
Εντοπίζοντας μέσα σε αυτές και την εταιρία ονόματι Orfium, απορεί κανείς και μπερδεύεται, διότι σχετικά πρόσφατα μια ομώνυμη εταιρία βραβεύθηκε από το Elevate Greece. Υπάρχουν πολλές εταιρίες με το ίδιο όνομα και πού εδρεύει η καθεμιά;
Αναζητώντας περισσότερα στοιχεία για το θέμα, ανακαλύπτει ότι καλλιεργείται επιμελώς ένα διττό αφήγημα που δημιουργεί στην αγορά μία θολή εικόνα για την προέλευση και την κατά τόπους δραστηριότητα της επιχείρησης αυτής.
Τα «καπέλα»
Με το ένα «καπέλο», αυτό της θυγατρικής, ανώνυμης εταιρίας Orfium αμερικανικών συμφερόντων που εδρεύει στην Αθήνα, παρουσιάζεται μία ελληνική νεοφυής εταιρία που με τη βοήθεια της τεχνολογίας, «εντοπίζει παραβιάσεις πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών». Η Orfium, όμως, λειτουργεί από το… 2014. Δηλαδή, γεννάται το ερώτημα, μια εταιρία, μετά την παρέλευση 7ετίας, θεωρείται ακόμα start-up και επιβραβεύεται επιπλέον ως τέτοια; Έπειτα, τι πάει να πει η γενική έκφραση «διατηρεί παρουσία» στην Αθήνα, στο Λος Άντζελες, στο Βιετνάμ κλπ.;
Την ίδια στιγμή, με το άλλο «καπέλο», αυτό της μητρικής εταιρίας Hexacorp με έδρα στο Delaware των ΗΠΑ, εμφανίζεται ως η «μαμά» εταιρία που έχει χρόνια εμπειρίας και τεχνογνωσίας και κυρίως ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Η άλλη θυγατρική της Hexacorp, η αμερικανική Orfium παρεμπιπτόντως εδρεύει στον… φορολογικό παράδεισο του Μαλιμπού στο Λος Άντζελες.
Όποτε, δηλαδή, βολεύει και ανάλογα με τις περιστάσεις κάθε φορά, χρησιμοποιείται πότε η εμπορική επωνυμία της ‘μαμάς’ αμερικανικής εταιρίας και πότε το προφίλ, η δραστηριότητα και η φίρμα του ‘πουλέν’ της, της θυγατρικής εταιρίας που λειτουργεί στην Ελλάδα.
Σύγχυση στην αγορά
Αποτέλεσμα: επιμελώς έχει δημιουργηθεί σύγχυση στην αγορά για το who is who και κυρίως για το ποιά ακριβώς συμφέροντα εξυπηρετούνται στην πραγματικότητα, στο όνομα της «τεχνολογίας αιχμής» και της «προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας από την πειρατεία».
Και το χειρότερο: με το κέλυφος της ελληνικής επαγγελματικής έδρας της θυγατρικής εταιρίας, επιχειρείται μεθοδικά εδώ και λίγο καιρό, με ντόπιους συνεργούς σε υψηλά πόστα, ένα ξεπούλημα του πνευματικού δικαιώματος στη χώρα μας.
Αφού τελικά είναι προφανές ότι η αμερικανική εταιρία, μέσω του ελληνικού της βραχίονα, που έχει ως πελάτες κυρίως μουσικούς εκδότες και δισκογραφικές εταιρίες, θέλει να βάλει χέρι στη σύγχρονη ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, μέσω του ελέγχου διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών μουσικής. Μόνο που δεν το λέει ακόμα φανερά.
Να δεις, πώς το λέγαν οι παλιοί; “Άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς»…