Αυξημένες τιμές αλλά και ελλείψεις στα μικρά, φθηνά μοντέλα από «δεύτερο χέρι» συνθέτουν την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, τη στιγμή που οι πολύμηνες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούργιων μοντέλων – λόγω της έλλειψης στα τσιπ – έχει δυσχεράνει τις ανταλλαγές αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι τιμές των μεταχειρισμένων να παρουσιάζουν αύξηση από 10 – 20% ανάλογα με το μοντέλο, την ηλικία και τον κυβισμό του μεταχειρισμένου. «Σήμερα, εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων στις παραγγελίες των καινούργιων ΙΧ έχει επηρεαστεί σημαντικά και η αγορά του μεταχειρισμένου, αφού έχουν ελαττωθεί αισθητά οι ανταλλαγές αυτοκινήτων από δεύτερο χέρι, στις αντιπροσωπείες» αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), Κώστας Κυράτσος. Κάτι που έχει επηρεάσει τις τιμές τους.
Ο ίδιος αναφέρει πως από την έναρξη της πανδημίας και έως και σήμερα παρατηρείται μεγάλη στροφή στα μικρά – φθηνά ΙΧ, επειδή, όπως αναφέρουν οι υποψήφιοι αγοραστές δεν θέλουν να χρησιμοποιούν για υγειονομικούς λόγους τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, τα μικρά, μεταχειρισμένα να είναι πλέον ανάρπαστα και οι τιμές τους να έχουν πιάσει… ταβάνι. «Οντως, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί. Η αύξηση αυτή εξαρτάται από κατηγορία σε κατηγορία αλλά τη μεγαλύτερη αύξηση τη βλέπουμε στα μικρά, που έχουν μεγάλη ζήτηση», σημειώνει με έμφαση.
Μένουν στο… ράφι
Σήμερα, το μεγαλύτερο τμήμα των αγοραστών που στρέφονται στα μεταχειρισμένα αγοράζουν ένα μικρό ή μικρομεσαίο αυτοκίνητο, ενώ σχεδόν μηδενικό είναι το ενδιαφέρον για τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα που μένουν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα απούλητα. Ιδιαίτερα τα μοντέλα άνω των 1.800 και 2.000 κ.εκ. απασχολούν το 2% των ενδιαφερομένων. Παρά τις αυξημένες τιμές, η αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων σημειώνει σημαντική αύξηση.
Συγκεκριμένα, από τις αρχές της χρονιάς και έως τον Οκτώβριο οι εισαγωγές μεταχειρισμένων έχουν αγγίξει τις 53.000 μονάδες – πέρσι, το αντίστοιχο διάστημα ήταν 45.800 μονάδες – ενώ οι μεταβιβάσεις το δεκάμηνο του 2021 έχουν φθάσει τις 300.000 οχήματα. Και όλα αυτά τη στιγμή που σήμερα στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται πλέον οι μισές εταιρείες, όπως σημειώνει ο κ. Κυράτσος. «Με την εμπορία μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δραστηριοποιούνται πλέον 3.000 επιχειρήσεις, όταν πριν από την κρίση υπήρχαν 6.000 εταιρείες». Τα μέλη του ΣΤΕΕΑΕ τονίζουν ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων εισαγωγής παραμένουν αυξημένες εξαιτίας και του άδικου τρόπου φορολόγησης που συντελείται στην Ελλάδα, παρόλο που η Κομισιόν έχει προειδοποιήσει τη χώρα μας ότι πρέπει να εναρμονίσει τους φόρους των μεταχειρισμένων με αυτές που ισχύουν και στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, διαφορετικά θα επιβληθούν βαριά πρόστιμα.