Η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει την επέλαση της, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να τρέχουν τα πρότζεκτ για τα ηλεκτρικά τους μοντέλα, που αναμένεται να υπερκεράσουν τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέσα στην δεκαετία που διανύουμε. Σαφώς, το μεγάλο στοίχημα για τις εταιρείες αυτοκινήτων είναι οι αυτονομίες των μοντέλων, που όπως διαφαίνεται έχουν ξεπεράσει τις πρώτες …ασθένειες, και πλέον, μετά από μια πλήρη φόρτιση, στα περισσότερα μοντέλα έχουμε μια αυτονομία των 300 – 500 χλμ. Δεν απουσιάζουν και οι εκπλήξεις, που θα τις δούμε μέσα στο 2022, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα παρουσιάζουν αυτονομίες άνω των 600 χλμ, ενώ, πλέον, το μεγάλο στοίχημα των κατασκευαστών είναι να αγγίξουν τα 1.000 χιλιόμετρα σε αυτονομία.
Υποδομή φορτιστών
Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα δείχνει να έχει περισσότερα προβλήματα, και ίσως και αυτός είναι και ένας σημαντικός λόγος, που οι υποψήφιοι αγοραστές – ως επί το πλείστον – γυρίζουν την πλάτη τους στα ηλεκτρικά μοντέλα. Είναι η ανεμική υποδομή των ταχυφορτιστών, που στην χώρα μας βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα ( αλλά και στην Ευρώπη από τους περίπου 225.000 δημόσιους φορτιστές που διατίθενται, μόνο 25.000 είναι κατάλληλοι για γρήγορη φόρτιση) . Επίσης, άλλο ένα σοβαρό πρόβλημα για την χώρα μας είναι η κατανομή του πληθυσμού, μιας και σε ένα νομό – την Αττική συγκεντρώνεται οι μισοί κάτοικοι της Ελλάδας, όντας μιας δύσκολη εξίσωση για τους διανομείς ρεύματος, τους παρόχους φορτιστών ( και με κοινό παρονομαστή, ότι, από τα 5 εκατομμύρια του πληθυσμού της πρωτεύουσαν, οι μισοί και παραπάνω ζουν σε πολυκατοικίες).
Μικρά, ηλεκτρικά και SUV
Πάντως, παρά την πανδημία , το 2021 ήταν μια πλούσια χρονιά σε αφίξεις αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, ενώ το 2022, οι αφίξεις ηλεκτρικών μοντέλων θα κατακλύσουν όλες τις κατηγορίες, από τα μικρά SUV και τα αυτοκίνητα πόλης έως και τα πολυτελή οικογενειακά αυτοκίνητα. ο πρώτο εξάμηνο του 2022, η αγορά θα εμπλουτιστεί και με άλλα νέα, ηλεκτρικά και Plug – in υβριδικά μοντέλα.
Ελλάδα: Η οικονομικότερη χώρα για χρήση ηλεκτρικού
Και αν η Ελλάδα είναι ακόμη ουραγός στις πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων – μόλις το 2% του συνόλου των ταξινομήσεων αγορά ηλεκτρικά ΙΧ – μια έρευνα αναφέρει ότι η Ελλάδα είναι η πιο οικονομική χώρα για τη χρήση αυτοκινήτου, με μέσο μηνιαίο κόστος €743, με την πρωτιά αυτή να αφορά και τα ηλεκτρικά οχήματα. Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση φαίνεται μια συμφέρουσα επιλογή, αφού τα EVs έχουν ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά τους και έχουν γίνει πλέον οικονομικότερα στη χρήση τους από τα συμβατικά οχήματα.
Συγκεκριμένα, η έρευνα που έχει γίνει για λογαριασμό μεγάλης εταιρείας χρονομίσθωσης, αναφέρει ότι, η Ελλάδα ανήκει στις 17 χώρες στις οποίες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τύπου D2 (premium μεσαίου μεγέθους) είναι πλήρως ανταγωνιστικά και εν γένει οικονομικότερα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, σύμφωνα με τον δείκτη για το 2021, η Ελλάδα είναι η οικονομικότερη χώρα για να χρησιμοποιεί κανείς αυτοκίνητα ντίζελ.
Σε σχέση με το ΑΕΠ της κάθε χώρας, το συνολικό κόστος χρήσης αυτοκινήτου είναι το υψηλότερο για τους οδηγούς στην Ελβετία και την Πορτογαλία και το χαμηλότερο για τους οδηγούς στη Δανία και τη Γερμανία. Τέλος, όσον αφορά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην κατηγορία compact είναι ανταγωνιστικά ως προς το κόστος σε 14 ευρωπαϊκές χώρες, χωρίς την Ελλάδα να συμπεριλαμβάνεται μεταξύ αυτών.
Μάχη για τα 1.000 χλμ!
Η ηλεκτροκίνηση και ο ανταγωνισμός μεταξύ των παραδοσιακών «παικτών» στο …γήπεδο της αυτονομίας έχει θέσει ως στόχο, έως το 2024 – 2025 τα περισσότερα ηλεκτρικά τους μοντέλα να αγγίζουν σε αυτονομία τα 1000 – 1200 χιλιόμετρα. Η Tesla καυχιέται, ότι, η αυτονομία των 1.000 χλμ είναι θέμα λίγου χρόνου, για να το ξεπεράσει, μιας και τα επόμενα μοντέλα της θα προσφέρουν τις τετραψήφιες αυτονομίες που πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν αλλά ελάχιστες μπορούν να αγγίξουν. Ο βασικός της αντίπαλος σε αυτό το πεδίο είναι η Mercedes-Benz με το πρωτότυπο και πολυδιαφημισμένο Vision EQXX. Το εντυπωσιακό μοντέλο όταν κυκλοφορήσει στους δρόμους υπόσχεται μετά από ένα φουλάρισμα, να μπορεί να διανύει σε πραγματικές συνθήκες έως και 1.000 χλμ.
Και ενώ, η Tesla αλλά και το γερμανικό «αστέρι» ήταν μέχρι πριν από λίγες ημέρες οι βασικοί παίκτες στην αυτονομία των 1.000 χλμ, πριν από μια εβδομάδα μια κινέζικη φίρμα, με το Aion LX Plus ήρθε να ταράξει τα νερά με ένα ηλεκτρικό που ήδη μπορεί να διανύει 1.000 χλμ, και μάλιστα πιστοποιημένα από τον κινέζικο πρότυπο δοκιμών. Πρόκειται για ένα σπορ ηλεκτρικό μοντέλο, που διαθέτει για την κίνηση του δύο ηλεκτροκινητήρες, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν απλόχερα 725 ίππους! Και με την κινεζική φίρμα να αναφέρει, ότι η τιμή του θα κυμαίνεται περίπου στα 40.000 ευρώ.