Tα μαύρα κουτιά παίρνουν θέση μέσα στο αυτοκίνητο. Το 2019, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ανακοινώσει – και με γνώμονα τις απαιτήσεις της ΕΕ – την τοποθέτηση ενός καταγραφέα που θα συλλέγει δεδομένα που θα «διαφωτίζουν» τους πραγματογνώμονες για τον τρόπο με τον οποίο έγινε ένα τροχαίο συμβάν.
Τα μαύρα κουτιά ετοιμάζονται να τοποθετηθούν στα καινούργια αυτοκίνητα, και απώτερο στόχο, να συμβάλλουν στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ( μιας και οι αρχές, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν πλέον πιο σαφή εικόνα για τα αίτια που συμβαίνουν στους δρόμους). Να σημειωθεί, ότι, πέρσι, στους δρόμους της ΕΕ έχασαν την ζωή τους 18.800 άνθρωποι.
Οι ηλεκτρονικοί καταγραφείς, (Electronic Data Recorders) , θα δίνουν σαφή εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο έχει συμβεί ένα τροχαίο. Ουσιαστικά, τα …μαύρα κουτιά – κάτι σαν και αυτά που χρησιμοποιούνται και στα αεροπλάνα – θα συλλέγουν στοιχεία, που θα «ανοίγουν» ο αρμόδιες Αρχές και να μπορούν να διαλευκάνουν τα αίτιά του. Όπως είναι η υπερβολική ταχύτητα, η απότομη αλλαγή πορείας, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, ή αν ο οδηγός ήταν αφηρημένος κ.α.
Η πλωθώρα δεδομένων που θα μπορούν να «αλιευτούν» από τα μαύρα κουτιά θα αφορά και άλλα απαραίτητα στοιχεία, όπως είναι οι συνθήκες ενός τροχαίου, οι καιρικές συνθήκες, η ποιότητα της ασφάλτου ακόμη και αν η στροφή ήταν απότομη, ή είχε κλίση. Επίσης, το μαύρο κουτί θα καταγράφει την ταχύτητα του αυτοκινήτου, τον χρόνο του φρεναρίσματος, φρενάρισμα κ.α.
Πάντως, στο εξωτερικό οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, παρακινούμενοι από τις ασφαλιστικές εταιρείες – όπως στη Μ. Βρετανία, τοποθετούν με δική τους συναίνεση τα περιβόητα μαύρα κουτιά, με μπόνους και εκπτώσεις στην τιμή των ασφαλίστρων σε όσους τα έχουν ενεργοποιημένα.
Και ο ρόλος του eCall
Εξίσου σημαντικός είναι και ο ρόλος του eCall , ένα σύστημα εγκατεστημένο στα οχήματα στην ΕΕ, το οποίο καλεί αυτόματα και δωρεάν τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Μάλιστα, οι οδηγοί μπορούν να ενεργοποιήσουν το eCall πατώντας ένα κουμπί που συνήθως βρίσκεται στην οροφή του αυτοκινήτου και στον εσωτερικό καθρέπτη του οδηγού. Σήμερα, το σύστημα eCall λειτουργεί σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Πότε όμως ενεργοποιείται; Όταν ο οδηγός μπλακεί σε σοβαρό ατύχημα, τότε ενημερώνεται το πλησιέστερο δίκτυο αντιμετώπισης περιστατικών έκτακτης ανάγκης. Επίσης, την ίδια στιγμή, διαβιβάζονται στα κέντρα εκτάκτου ανάγκης η ακριβής θέση του οχήματος, η ώρα του συμβάντος και η ταυτοποίηση του οχήματος όπως και η κατεύθυνσή του. . Οι πληροφορίες αυτές δίνουν τη δυνατότητα στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να αξιολογήσουν και να διαχειριστούν την κατάστασή σας.