Η ισπανική κυβέρνηση χορήγησε από χθες το καθεστώς προστασίας σε μια μικρή ελαιογραφία, την οποία ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι έργο του Ιταλού δεξιοτέχνη του μπαρόκ Καραβάτζιο, ανέφερε ο Guardian. Ανακηρύσσεται αντικείμενο πολιτιστικού ενδιαφέροντος, το νέο καθεστώς προστασίας θα δώσει στους ειδικούς επιπλέον χρόνο για να μελετήσουν τον πίνακα με την ελπίδα να προσδιορίσουν την πραγματική του συγγραφή, καθώς παλαιότερα πίστευαν ότι ήταν ένα απλό αντίγραφο.
Σε μια δήλωση, η περιφερειακή κυβέρνηση της Μαδρίτης περιέγραψε τον πίνακα ως «παράδειγμα της αριστείας και της εικονογραφικής μαεστρίας του ιταλικού νατουραλισμού», με σημαντική επιρροή στη ζωγραφική του 17ου αιώνα στην περιοχή.
Το… πολυπόθητο «Στέμμα των Αγκαθιών»
Ο πίνακας, με τίτλο «The Crowning of Thorns», έγινε πρωτοσέλιδο νωρίτερα φέτος όταν αποσύρθηκε από μια δημοπρασία στον οίκο δημοπρασιών Ansorena στη Μαδρίτη και απαγορεύτηκε μάλιστα η εξαγωγή του με κείμενο που εξέδωσε η ισπανική κυβέρνηση. Μέρες πριν από την πώληση, το Μουσείο Πράδο επικοινώνησε με το Υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας με στοιχεία που υποδηλώνουν ότι το έργο μπορεί να είναι του μεγάλου καλλιτέχνη. Μέχρι εκείνο το σημείο, το «The Crowning of Thorns» είχε αποδοθεί στο εργαστήριο του ζωγράφου του 17ου αιώνα Χοσέ ντεΡιβέρα, θαυμαστή του Καραβάτζιο που ήταν επίσης γνωστός στα ιταλικά ως «Lo Spagnoletto» ή ο Μικρός Ισπανός, με αρχική προσφορά 1.500 € ( περίπου $1.700). Εάν, στην πραγματικότητα, το έργο είναι φιλοτεχνημένο από τον Καραβάτζιο, θα εκτιμηθεί περίπου για 50 εκατομμύρια ευρώ (σχεδόν 56.700.000 δολάρια).
Τι πιστεύουν οι ειδικοί;
Η Maria Cristina Terzaghi, αναπληρώτρια καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο Roma Tre της Ρώμης, είναι μεταξύ των μελετητών που πιστεύουν ότι ο πίνακας που αποσύρθηκε από την πώληση της Μαδρίτης είναι το πρωτότυπο «Ecce Homo» του Caravaggio.
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την απόδοση», είπε η Terzaghi, η οποία πέταξε στη Μαδρίτη για να δει το έργο αυτοπροσώπως.
Η Terzaghi είπε ότι ο καμβάς ταίριαζε με την περιγραφή και το μέγεθος των αντίστοιχων έργων του Καραβάτζιο που αναφέρονται σε δύο καταλόγους συλλεκτών του 17ου αιώνα και ότι η φιγούρα του Πιλάτου βασίστηκε σε ένα μοντέλο που εμφανίζεται σε ένα άλλο έργο του, τη «Madonna of the Rosary», που βρίσκεται στο Kunsthistorisches Museum στη Βιέννη.
Η Terzaghi πιστεύει ότι ο πίνακας έγινε στη Νάπολη γύρω στο 1606. Πρόσθεσε μάλιστα ότι ο καμβάς είχε υποστεί κάποιες απώλειες χρώματος και αποχρωματισμό και «δεν ήταν σε πολύ καλή κατάσταση».
Που βρίσκεται ο πίνακας;
Το «Crowning of Thorns» ανήκει επί του παρόντος στα τρία παιδιά του ιδρυτή της σχολής σχεδιασμού IADE της Μαδρίτης Antonio Pérez de Castro και της καλλιτέχνιδας Mercedes Méndez Atard. Το νέο καθεστώς προστασίας του πίνακα απαιτεί να ενημερώνουν τις τοπικές αρχές σε περίπτωση που αποφασίσουν να τον πουλήσουν, δίνοντας έτσι στην κυβέρνηση την ευκαιρία να αγοράσει το έργο. Ενώ οι αναλύσεις μεταξύ μελετητών αναμένεται να συνεχιστούν, η περιφερειακή κυβέρνηση σημείωσε: «Οι πληροφορίες που εμφανίστηκαν τους τελευταίους μήνες, μαζί με τις μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από ειδικούς, ενισχύουν τη θεωρία ότι είναι έργο του Καραβάτζιο».
Προηγουμένως, στρώματα βρωμιάς είχαν κρύψει βασικές λεπτομέρειες, αλλά, αφού καθαρίστηκαν, έγινε φανερό ότι ο πίνακας φέρει το στιλ σήμα κατατεθέν του Καραβάτζιο. Για παράδειγμα, ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε τεχνικές υπογραφής όπως το chiaroscuro – τη χρήση δραματικού φωτισμού και σκιάς – σε όλο το έργο του. Η παρουσία αυτής της τεχνικής στο «The Crowning of Thorns» αναφέρθηκε ως απόδειξη όταν αποσύρθηκε από τη δημοπρασία τον Απρίλιο. Επιπλέον, το θέμα του πίνακα, η μαστίγωση του Χριστού, ήταν ένα θέμα που ο Καραβάτζιο ασχολήθηκε σε ένα άλλο πρώιμο έργο ενώ ζούσε στη Νάπολη.
«Στοιχεία όπως οι ψυχολογικές απεικονίσεις των χαρακτήρων, ο ρεαλισμός των προσώπων, η φωτεινή δύναμη που φωτίζει το σώμα του Χριστού, η αλληλεπίδραση των τριών χαρακτήρων και η επικοινωνία που δημιουργεί με τον θεατή το καθιστούν ένα έργο μεγάλου καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος. », ανέφερε η περιφερειακή κυβέρνηση.