Το ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων του σκηνοθέτη Jonas Poher Rasmussen, στο οποίο ένας μεσήλικας ακαδημαϊκός που ζει στη Δανία ξαναζεί τη φυγή του από το Αφγανιστάν ως αγόρι, αναμένεται να λάβει πλήθος βραβείων.
Το τελευταίο δεκαπενθήμερο ήταν υποψήφιο για το καλύτερο κινούμενο σχέδιο και το καλύτερο ντοκιμαντέρ τόσο στα Baftas όσο και στα Όσκαρ, με ένα πρόσθετο βραβείο Όσκαρ για την καλύτερη διεθνή ταινία μεγάλου μήκους.
Το «Flee» αφηγείται την ιστορία του Αμίν, ο οποίος διέφυγε από το Αφγανιστάν και βρέθηκε στη Δανία ως έφηβος. Ο ασυνόδευτος πρόσφυγας, φτάνοντας σε ένα αγροτικό χωριό, γνώρισε τον Ράσμουσεν, ο οποίος τότε ήταν επίσης έφηβος. Έγιναν φίλοι, αλλά μόλις 20 χρόνια αργότερα ο Αμίν ένιωσε έτοιμος να πει στον Ράσμουσεν τι πραγματικά συνέβη, ότι είχε ξεφύγει από τη χώρα του αφού σκοτώθηκε ολόκληρη η οικογένειά του.
Η ταινία γυρνάει γύρω από την ιστορία του Αμίν, τον πόλεμο του βίωσε, την απόδρασή του από το Αφγανιστάν και το coming out.
«Είναι κάπως διπλά περιθωριοποιημένος, καθώς είναι και γκέι και πρόσφυγας. Μόνο και μόνο το γεγονός ότι οι άνθρωποι νιώθουν ότι σχετίζονται με την ιστορία του Αμίν σημαίνει πραγματικά τον κόσμο για αυτόν» ανέφερε στο Reuters ο σκηνοθέτης.
Το κλειδί για τη διαφάνεια του Αμίν είναι η μορφή κινουμένων σχεδίων που του επιτρέπει να μιλήσει για τη ζωή του χωρίς να θυσιάζει την ανωνυμία του. Οι αναμνήσεις του είναι ζωντανές, γεμάτες με τις λεπτομέρειες που μεταφέρονται όμορφα στην οθόνη: πετώντας χαρταετούς και ακούγοντας μουσική στα ακουστικά στους δρόμους της Καμπούλ, κοιτάζοντας με λαχτάρα τις αφίσες του Jean-Claude Van Damme, βλέποντας το στωικό θάρρος του πατέρα του όταν έρχονται οι μουτζαχεντίν.
Ωστόσο, αυτό που προκύπτει από αυτή την αξιοσημείωτη ιστορία δεν είναι μια ιστορία θυμάτων, αλλά, μάλλον, μια αφήγηση ενηλικίωσης που καλύπτει μια ζωή. Ο Αμίν έχει εκτοπιστεί από τα γεγονότα της πρώιμης ζωής του και η αίσθηση της ταυτότητάς του έχει κενά.
Το «Flee» έκανε πρεμιέρα στο Sundance πριν από ένα χρόνο, ενώ η ταινία συμμετέχει στις κατηγορίες Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και Διεθνείς Ταινίες μεγάλου μήκους στα Όσκαρ 2022.