«Καίει» το κόστος των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα μετά το ξέφρενο ράλι στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου με το Brent να έχει ξεπεράσει ακόμα και τα 103 δολάρια το βαρέλι. Η εκρηκτική κατάσταση στην Ουκρανία έχει εκτοξεύσει στα ύψη το μαύρο χρυσό που διαμορφώνεται στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας επταετίας με το αργό τύπου μπρεντ στο Λονδίνο να πλησιάζει επικίνδυνα τα 100 δολάρια και το αμερικανικό αργό στη Νέα Υόρκη να διαμορφώνεται κοντά στα 92 δολάρια το βαρέλι.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα ότι οι τιμές στην Ελλάδα για την αμόλυβδη 95 και 100 οκτανίων, το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, καθώς και για το υγραέριο ΝΑ έχουν εκτοξευτεί στα ύψη καταγράφοντας άνοδο που πλησιάζει ακόμη και το 50% από πέρσι τέτοια εποχή.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία για τις τιμές των υγρών καυσίμων στις 22 Φεβρουαρίου 2022 του Παρατηρητηρίου Τιμών από το Υπουργείο Ανάπτυξης και σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021, οι οδηγοί πληρώνουν πλέον την αμόλυβδη των 95 οκτανίων κατά 31% πιο ακριβά, με τη μέση πανελλαδική τιμή να έχει φτάσει ακόμη τα 1,885 ευρώ το λίτρο. Μάλιστα σε περιοχές της περιφέρειας και ιδιαίτερα σε νησιά όπως οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα οι τιμές έχουν φτάνει τα 2,085 και τα 2,019 ευρώ το λίτρο αντίστοιχα. Ουσιαστικά στις περιοχές αυτές η αμόλυβδη των 95 οκτανίων πωλείται όσο η αμόλυβδη των 100 οκτανίων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις.
Η αμόλυβδη των 100 οκτανίων έχει αυξηθεί πανελλαδικά το ίδιο διάστημα κατά 25% φτάνοντας τα 2,041 ευρώ το λίτρο. Πολύ μεγαλύτερη είναι η αύξηση στο ντίζελ κίνησης καθώς φτάνει το 38% από πέρσι επιβαρύνοντας σημαντικά τα νοικοκυριά που έχουν πετρελαιοκίνητα οχήματα καθώς και τους επαγγελματίες οδηγούς και τις επιχειρήσεις, με τη μέση πανελλαδική τιμή να φτάνει πλέον τα 1,621 ευρώ το λίτρο.
Εκεί που πραγματικά καίνε επίσης αυξήσεις είναι στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου οι καταναλωτές πρέπει να βάλουν πλέον πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη για να φουλάρουν τις δεξαμενές τους. Η μέση πανελλαδική τιμή έχει εκτοξευτεί στα 1,269 ευρώ από 0,854 ευρώ το λίτρο τον Ιανουάριο του 2021, αύξηση που μεταφράζεται σε 48,6%.
Τι σημαίνουν αυτά για το ετήσιο κόστος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Το ράλι των καυσίμων ανεβάζει σημαντικά το ετήσιο κόστος κίνησης των οχημάτων για τους οδηγούς. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Οικονομικού Ταχυδρόμου με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, για να διανύσει πλέον ένας οδηγός 10.000 χλμ με μέση κατανάλωση 8 λίτρα αμόλυβδης 95 οκτανίων ανά 100 χλμ, θα πρέπει να πληρώσει σε ετήσια βάση και με αναγωγή στις σημερινές τιμές περίπου 1.500 ευρώ σε καύσιμα. Πρόκειται για σχεδόν 360 ευρώ περισσότερα από όσα θα πλήρωνε σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο του 2021.
Ένας οδηγός πετρελαιοκίνητου οχήματος που διανύει 22.000 χλμ το χρόνο με μέση κατανάλωση 11 λίτρων ανά 100 χλμ θα πρέπει να πληρώσει σε ετήσια βάση σχεδόν 1.000 ευρώ περισσότερα για καύσιμα, σε σύγκριση με πέρσι.
Τα ποσά ζαλίζουν και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Για να γεμίσει μια πολυκατοικία μια δεξαμενή με 5.000 λίτρα πετρέλαιο θα πρέπει τώρα να πληρώσει 6.345 ευρώ με βάση τις σημερινές τιμές. Πέρσι τέτοια εποχή πλήρωνε 4.270 ευρώ, διαφορά που μεταφράζεται σε πάνω από 2.000 ευρώ.
Οι αυξήσεις των τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα γίνονται πιο αισθητές επειδή οι τιμές αυτές επιβαρύνονται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και με φόρο προστιθέμενης αξίας. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης ο συντελεστής ΕΦΚ σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 €/1.000 λτ , αντίστοιχα από 01/01/2017. Ο Φ.Π.Α. από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Το Υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνει ακόμη ότι για το πετρέλαιο θέρμανσης και για χρονική περίοδο από 15/10 κάθε έτους έως και την 30/4 του επομένου έτους, ορίζεται μειωμένος συντελεστής ΕΦΚ ύψους 280 €/1.000 λτ, αρχής γενομένης από 15/10/2016. Για το λόγο αυτό δεν καταγράφεται κατανάλωση για το είδος αυτό από 1/5 έως και 14/10 κάθε έτους. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 €/1.000 κγρ.
Πηγή OT