Οι οβίδες του πολέμου στην Ουκρανία δεν αποκλείεται να πλήξουν και την αγορά των σκαφών αναψυχής, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου. Ιδιαίτερα η αγορά των επανδρωμένων σκαφών αναψυχής μεγαλύτερων των 35 μέτρων αναμένεται να πληγεί σημαντικά από τον πόλεμο στην Ουκρανία, εφόσον η εμπόλεμη κατάσταση διατηρηθεί καιρό.
Ηδη, έχουν αρχίσει οι ακυρώσεις καθώς οι Ρώσοι κατέχουν πολύ μεγάλο μερίδιο της αγοράς και οι Αμερικανοί που κατέχουν ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο νιώθουν ανασφάλεια να έλθουν στην Ελλάδα για διακοπές κατά τη διάρκεια του πολέμου, ανέφερε ο Μιχάλης Σκουλικίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, μιλώντας στο 1ο Captains Yacht Forum της Hellenic Yacht Crew Association (HYCA). Οι πιέσεις σε αυτά τα σκάφη θα είναι τεράστιες, συμπλήρωσε, και το πιθανότερο είναι όπως εκτίμησε, ότι θα γυρίσει αρνητικά η αγορά απότομα ιδίως στα μεγάλα επανδρωμένα σκάφη πάνω από 35 μέτρα.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού ζήτησε από την πολιτεία να στρέψει το ενδιαφέρον της και στον συγκεκριμένο κλάδο. «Αυτή τη στιγμή», υπογράμμισε, «όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις καταβάλλουν προσπάθειες ελάφρυνσης και βοήθειας στους πληττόμενους κλάδους. Τα επαγγελματικά επανδρωμένα σκάφη άνω των 35 μέτρων είναι πληττόμενος κλάδος αυτού του πολέμου και περιμένουμε τη συμπαράσταση της πολιτείας». Αν και κάποιοι έχουν προεξοφλήσει την πορεία της αγοράς, ο Μιχάλης Σκουλικίδης ζήτησε να είναι όλοι επιφυλακτικοί για την πορεία του κλάδου μετά τη λήξη της πανδημίας, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Στο πλαίσιο αυτό, κάλεσε τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη να μην προχωρήσει τώρα στην υιοθέτηση του νέου νόμου που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και παράλληλα να επανεξετάσει ορισμένες από τις διατάξεις του. «Μήπως λόγω του πολέμου μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας πρέπει να μη βιαστεί το υπουργείο Ναυτιλίας και να αναθεωρήσει πολλά πράγματα στα άρθρα 8 και 9 που αφορούν τα ξένα διερχόμενα επαγγελματικά σκάφη;» αναρωτήθηκε ο Μιχάλης Σκουλικίδης.
Το καμποτάζ
«Σίγουρα», συμπλήρωσε, «έχουμε ανάγκη από έναν νέο νόμο, ο οποίος όμως θα έπρεπε να γίνει από την αρχή σε συνεργασία και συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς και όχι εκ των υστέρων στη διαβούλευση». «Η εξ αρχής εμπλοκή των φορέων έχει να κάνει βασικά με τη γνώση του εμπορικού κομματιού που οι άνθρωποι του υπουργείου δεν κατέχουν», υπογράμμισε.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού επεσήμανε επίσης ότι «κακώς λέγεται ότι έχουμε καμποτάζ, ο καθένας μπορεί να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα». Οπως εξήγησε, ο κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για την ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές, που προβλέπει ότι κάθε κράτος-μέλος πρέπει να εφαρμόζει τους ίδιους όρους για τους υπηκόους του με τους υπηκόους των άλλων κρατών-μελών, εφαρμόζεται πλήρως στην Ελλάδα.
«Είμαστε υπέρ της ελεύθερης αγοράς, αλλά με ίδιους όρους για έναν υγιή και όχι αθέμιτο ανταγωνισμό. Το νέο νομοσχέδιο θέλει αρκετή επεξεργασία για να προασπίζει τα ευρύτερα συμφέροντα της Ελλάδας. Θέλει ψυχραιμία, σύνεση, σκέψη, μελέτη και όχι κραυγές και υποσχέσεις για μελλοντικά, ασαφή οφέλη» κατέληξε ο ομιλητής.