Η οργάνωση, Greenpeace πρότεινε στην Ευρώπη έναν «οδικό χάρτη» για να αφήσει πίσω της τα ορυκτά καύσιμα στον τομέα των μεταφορών, που συνεπάγεται λιγότερες πτήσεις και προτίμηση στα τρένα για «να σταματήσει να εξαρτάται από το ρωσικό πετρέλαιο».
Πρόκειται για συνολικά 10 προτάσεις που όπως αναφέρει η ΕΡΤ, διατυπώθηκαν σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την Τετάρτη. Η οργάνωση τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης των σύντομων πτήσεων «όπου υπάρχει ισοδύναμη διαδρομή με τρένο», την προώθηση των δημόσιων μεταφορών ή τον καθορισμό νέων ορίων ταχύτητα.
Τα μέτρα αυτά «θα μπορούσαν να μειώσουν έως και 28% το πετρέλαιο» που αγοράζει η Ευρώπη από τη Ρωσία.
Ο δεκάλογος της greenpeace
Η ανάλυση χωρίζει τις δέκα πολιτικές σε δύο ομάδες: αφενός, εκείνες που μπορούν να υιοθετηθούν βραχυπρόθεσμα και, αφετέρου, εκείνες που θα κατέληγαν να τερματίσουν την εξάρτηση από τα ορυκτά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται, για παράδειγμα, η κατάργηση των σύντομων πτήσεων με διαδρομές που θα μπορούσαν να γίνουν από ξηρά, καθώς και η μείωση της οδήγησης και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας με την προώθηση της τηλεργασίας ή των κοινών ταξιδιών, καθώς και η προώθηση της σιδηροδρομικές μεταφορές μέσω φορολογικών κινήτρων που διασφαλίζουν ότι οι εμπορευματικές μεταφορές με τρένο μπορούν να αντικαταστήσουν τις οδικές μεταφορές.
Στη δεύτερη ομάδα, αυτή των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων, η περιβαλλοντική οργάνωση προτείνει «να σταματήσει η κατασκευή οχημάτων που χρησιμοποιούν ντίζελ ή βενζίνη, σταδιακά, πριν από το 2028». καθώς και ανακατασκευή αστικών υποδομών ώστε να δίνουν προτεραιότητα στις μετακινήσεις με τα πόδια ή με ποδήλατο, αντί για αυτοκίνητο.
Σύμφωνα με την οργάνωση, έχει εξεταστεί μια σειρά «κοινωνικών και οικονομικών αρχών» για να εξασφαλιστεί μια «δίκαιη μετάβαση» και «να αποτραπούν οι μεγάλες εταιρείες από το να συνεχίσουν να εκμεταλλεύονται τον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση».
«Από την αρχή του πολέμου οι πετρελαϊκές εταιρείες έχουν εγγράψει έως και 3.000 εκατομμύρια ευρώ έκτακτα έσοδα λόγω της ανόδου των τιμών των καυσίμων», σημειώνει η Greenpeace.