Στο 10,2% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 10,2% τον μήνα Απρίλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 10,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 1,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 35,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 4,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 1,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό
εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 3,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία,
ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες
Σύγκριση Απριλίου 2022 με Μάρτιο 2022
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,1% τον μήνα Απρίλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 2,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, γάλα νωπό πλήρες, γιαούρτι, τυριά, αυγά, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, κατεψυγμένα λαχανικά, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ζυμαρικά, νωπά ψάρια.
• 14,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
• 4,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, βενζίνη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο κίνησης, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο πακέτο διακοπών.
• 0,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 0,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
Επιστροφή στο 1994
Ο διψήφιος πληθωρισμός γυρίζει την Ελλάδα πίσω, στο μακρινό 1994. Μετά από 28 έτη ο καταναλωτής στην Ελλάδα νιώθει το βάρος της ακρίβειας όχι μόνο στους λογαριασμούς του ρεύματος αλλά και σε βασικά είδη διατροφής. Με το νέο, πρόσφατο πακέτο παρεμβάσεων ύψους 3,2 δισ. ευρώ στην ενέργεια προβλέπεται να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός το 2022 πέριξ του 5%.
Φιλοξενούνται πρωτοσέλιδα και αρθρογραφία από τα έτη όπου ο πληθωρισμός εκτοξεύθηκε στην Ελλάδα (στις κρίσεις της δεκαετίας του ‘70,’80, ‘90), ταξιδεύοντας στον χρόνο μέσω του ιστορικού αρχείου του Οικονομικού Ταχυδρόμου, των ΝΕΩΝ και του Βήματος.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, τα οποία δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή σκαρφάλωσε στο 9,4% έναντι επίδοσης -1,1% τον αντίστοιχο μήνα του 2021. Τον Μάρτιο του 2022 ο αντίστοιχος δείκτης είχε διαμορφωθεί στο 8%, ενώ ο δείκτης τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ είχε καθοριστεί στο 8,9%.