Η νέα γενιά πλησιάζει και πάλι την ελληνική ναυτιλία, όμως και η ναυτιλία μας πρέπει να ανοίξει έναν ειλικρινή διάλογο για να την κερδίσει καθώς η μεγάλη έλλειψη ελλήνων αξιωματικών δημιουργεί σημαντικές απειλές για το μέλλον της. Αυτό υποστηρίζει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος Ευγενίδου και επικεφαλής του ομώνυμου ομίλου Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης.
Κύριε πρόεδρε, συμμετέχετε σε πολλές εκδηλώσεις για τη ναυτική εκπαίδευση με νέους ανθρώπους, καθώς το Ιδρυμα Ευγενίδου συνεργάζεται στον τομέα αυτό με το υπουργείο Ναυτιλίας. Ποια είναι τα συμπεράσματά σας, η νέα γενιά στρέφει κάπως το βλέμμα της προς τη ναυτιλία;
Προφανώς και το στρέφει, αλλά η ναυτιλία δεν έχει επιτύχει να περάσει επαρκώς το μήνυμά της στη νέα γενιά, όπως και η νέα γενιά, που έχει διαφορετικά ερεθίσματα και προοπτικές από τις προηγούμενες γενιές, δεν το έχει αφουγκραστεί στον βαθμό που του αντιστοιχεί. Το γεγονός ότι, παρόλο που αυξήθηκαν οι θέσεις εισακτέων στις ΑΕΝ την περίοδο 2021/2022, δυστυχώς δεν πληρώθηκαν, κάτι λέει. Εκτιμούμε πάντως ότι δεν πρέπει να χαμηλώσουμε τον πήχη εισαγωγής.
Απαιτείται μια πιο ολιστική πολιτική ναυτικής προσέλκυσης και ενημέρωσης των πολλαπλών δυνατοτήτων που έχουν σήμερα οι νέοι οι οποίοι ακολουθούν σταδιοδρομία στη θάλασσα, ειδικότερα οι αξιωματικοί πλοίου. Η μεγάλη έλλειψη ελλήνων αξιωματικών δημιουργεί σημαντικές απειλές για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας.
Πέραν της μέχρι τώρα έντονης προσπάθειας προσέλκυσης, η απευθείας προσέγγιση με σωστό και ειλικρινή διάλογο μπορεί να φέρει πιο κοντά τους νέους με τις δυνατότητες που τους δίνει το ναυτικό επάγγελμα. Προφανώς όμως το word to mouth θα πρέπει να ενισχυθεί με το plan of actions προς αυτή την κατεύθυνση.
Η αναγκαία αναβάθμιση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ναυτικής εκπαίδευσης, η στενότερη επαφή πλοίου και σπουδαστή από το πρώτο του μπάρκο και η δημιουργία ενός ακόμη δυνατότερου δεσμού της ναυτιλίας με τους νέους σίγουρα θα προσελκύσουν περισσότερους νέους και νέες στο ναυτικό επάγγελμα.
Οσον αφορά τη ναυτική εκπαίδευση, ποιες τομές απαιτούνται προκειμένου να ενισχυθεί και αναβαθμιστεί σημαντικά;
Ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης εξαρτάται αρχικά από την ύπαρξη ενημερωμένων προγραμμάτων σπουδών σε όλα τα διδασκόμενα μαθήματα. Ο καθοριστικός βέβαια παράγοντας για τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης είναι το διδακτικό προσωπικό. Αμεση ανάγκη είναι η εξασφάλιση όλου του απαιτούμενου τακτικού εκπαιδευτικού προσωπικού με τη συμπλήρωση όλων των κενών οργανικών θέσεων, καθώς και η εξασφάλιση επαρκούς έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Απαιτείται όμως παράλληλα η μετάβαση σε επικαιροποιημένο ως προς τις εξελίξεις ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Τέλος, τονίζεται η ανάγκη μιας θεσμικής παρέμβασης που θα συντελέσει καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης. Η απόκτηση του διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού οποιασδήποτε τάξης θα γίνεται έπειτα από πιστοποίηση από ανεξάρτητο όργανο του ΥΝΑΝΠ.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέθεσε στο Ιδρυμα Ευγενίδου την εκπόνηση ολιστικής πρότασης για τη ναυτική εκπαίδευση, την οποία και έχουμε ήδη υποβάλει σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Επιτρέψτε μου και μία ερώτηση για την ακτοπλοΐα, καθώς φέτος ο όμιλός σας ανακοίνωσε την αποχώρηση από την ακτοπλοϊκή αγορά των ταχυπλόων. Ποια είναι τα σχέδιά σας στον τομέα αυτό για το μέλλον;
Η τιμή του πετρελαίου, η στάση της πολιτείας, μα και η επιλογή του επιβατικού κοινού έπαιξαν καθοριστικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση. Από καρδιάς εύχομαι οι εταιρείες που θα εξυπηρετήσουν τις Δυτικές Κυκλάδες να εξακολουθήσουν να παρέχουν την ίδια ποιότητα υπηρεσιών και μια δίκαιη τιμολογιακή πολιτική σε αυτά τα δρομολόγια. Οσον αφορά το ξεκίνημα μιας νέας προσπάθειας, μελετάμε τα δεδομένα, επιλέγουμε τη στιγμή και πρόθεσή μας είναι ένα νέο ξεκίνημα, όχι όμως προς το παρόν στον τομέα των ταχυπλόων. Οψόμεθα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ