Για την διείσδυση της τεχνολογίας στην πολιτιστική δραστηριότητα μίλησε στο δεύτερο Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού και ο Ανδρέας Φίλιας Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας.
Με αφορμή την 4η Βιομηχανική Επανάσταση στον Πολιτισμό ο κ. Φίλιας ανέλυσε τις δράσεις της Περιφέρειας σε αυτόν τον τομέα και ο κ. Γιατρομανωλάκης τις αποφάσεις του Υπουργείου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον Πολιτισμό.
Διαβάστε επίσης: Τα επόμενα 5 χρόνια το 1/4 των ανθρώπων θα έχει πρόσβαση στο Metaverse – Οι ευκαιρίες και οι προβληματισμοί
Η Ελληνική Επανάσταση «ταξιδεύει» ψηφιακά
Με αφορμή τα 200 από την Ελληνική Επανάσταση η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδα δημιούργησε ένα ψηφιακό μουσείο το οποίο ταξιδεύει σε κομβικές πόλεις και έχει ήδη εντυπωσιάσει τους επισκέπτες του.
Ο Ανδρέας Φίλιας, αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας εξήγησε σχετικά με αυτή την πρωτοβουλία: «Θεωρήσαμε χρέος μας να γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης με πολλές εκδηλώσεις -πάνω από 130- αλλά θέσαμε και έναν πολύ βασικό στόχο, να κάνουμε δράσεις και εκδηλώσεις που θα έχουν διάρκεια στο χρόνο.
»Φτιάξαμε, λοιπόν, ένα κινητό ψηφιακό μουσείο μέσω του οποίου οι πολίτες όλης της χώρας μπορούν και συνομιλούν με την ιστορία με έναν ελκυστικό τρόπο και πολύ κοντά σε αυτούς που θέλουμε να είναι το κοινό μας. Η νεολαία μας. Για αυτό επιλέξαμε να φτιάξουμε αυτό το ψηφιακό πάρκο, στο οποίο βλέπεις την ιστορία αλλά είναι και κινητό. Πηγαίνει αυτό τους πολίτες και δεν αναγκάζουμε τους πολίτες να έρθουν σε ένα σταθερό σημείο. Έχει ξεκινήσει το ταξίδι του από τον Μάρτιο στα Καλάβρυα με μεγάλη επιτυχία, κοντά στους 5000 επισκέπτες, στο Μεσολόγγι και στο Αγρίνιο.
»Το Μουσείο αφορά σε ένα τεράστιο πρότζεκτ και χρειάζονται 12 κοντέινερ για να μεταφερθεί. Για να στηθεί χρειάζεται ένα στρέμμα».
Ο κ. Φίλιας έκανε ειδική αναφορά και στην εκπαιδευτική σημασία του Μουσείο καθώς στόχος της προσπάθειας είναι να διευκολύνει μαθητές και εκπαιδευτικούς να μάθουν την ιστορία μέσα από ένα βιωματικό τρόπο.
«Υπάρχει συγκεκριμένη πλατφόρμα μέσω της οποίας όλα τα σχολεία μπορούν να κλείσουν ραντεβού για να το επισκεφτούν. Όταν ολοκληρώσει τον κύκλο του, μετά από άλλε έξι πόλεις, στο τέλος του χρόνου θέλουμε να το έχει επισκεφτεί ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας της Δυτικής Ελλάδας».
Μετά τον κύκλο του ταξιδιού του το «μισό» μουσείο, δηλαδή τα έξι κοντέινερ θα μείνουν στα Καλάβρυτα και τα υπόλοιπα έξι στο Μεσολόγγι έτσι ώστε οι πόλεις αυτές να αποκτήσουν ένα ακόμα πόλο έλξης για τον τουρισμό.
Τοπόσημο για τον σύγχρονο πολιτισμό το Ακροπόλ
Από την πλευρά του κ. Γιατρομανωλάκης εξήγησε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον πολιτισμό δεν είναι απλώς η μετάβαση από το φυσικό περιβάλλον στον ψηφιακό κόσμο.
«Σκεφτείτε πώς η τεχνολογία έχει αλλάξει το business model της μουσικής, τον τρόπο που παράγεται αλλά και διανέμεται μουσική και ακόμα και τον τρόπο που εισπράττονται πια τα έσοδα. Πώς η τεχνολογία έχει αλλάξει τον χώρο του βιβλίο και του κινηματογράφου, χωρίς βέβαια να λείπουν τα προβλήματα» τόνισε ο υφυπουργό και συνέχισε: «Σκεφτείτε και το κομμάτι της διάδρασης. Φέτος στην Μπιενάλε της Βενετίας είχε πάει η Ελλάδα με ένα έκθεμα που δεν ήταν το κλασικό έργο που δείχνει κάποιος στην Μπιενάλε. Ήταν μια ταινία εικονικής πραγματικότητας στην οποία οι θεατές κάνουν ένα διαφορετικό ταξίδι από τον Οιδίποδα στον Κολωνό μέχρι τους Ρομά στον Ασπρόπυργο».
Ο κ. Γιατρομανωλάκης έκανε ειδική αναφορά και στην δημιουργία του Ακροπόλ και αποκάλυψε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία του.
«Το Ακροπόλ δεν θα μοιάζει με κανέναν άλλο χώρο πολιτισμού. Θα είναι χώρος υποστήριξης νέων ανθρώπων του πολιτισμού. Θα έχουν την ευκαιρία για δικτύωση, εκπαίδευση, αναβάθμιση δεξιοτήτων και έρευνα. Το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με 3,7 εκατομμύρια για τον εξοπλισμό του και τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας του και τώρα τρέχουν οι διαγωνισμοί. Μέχρι το τέλος του 2022 ή τις αρχές του 2023 θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει».
Ο υφυπουργός τόνισε και άλλες δράσεις του υπουργείο που έχουν στόχο την εκπαίδευση των ανθρώπων του χώρου και την εξέλιξή τους. Μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν 21 εκατομμύρια ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και έχουν δοθεί ήδη οικονομικά κίνητρα σε ανθρώπους του χώρου που είχαν κλείσει τα οικονομικά του βιβλία.
«Ψηφίστηκε χθες στη Βουλή η άρση του τέλους επιτηδεύματος για τρία χρόνια σε όσους ανοίξουν ξανά τα βιβλία τους αλλά και διευκολύνσεις σε όσους έχουν ήδη. Σύμφωνα με τα στοιχεία μας από 2010 έως το 2018 πάνω από 18.000 εργαζόμενοι στον πολιτισμό έκλεισαν τα μπλοκάκια του» εξήγηση ο υφυπουργός.
Ψηφιακή ξενάγηση στη Δυτική Ελλάδα από το κινητό
Ο κ. Φίλιας αναφέρθηκε και σε άλλες δράσεις που κάνει στο ίδιο πεδίο η περιφέρειας, εκτός του Ψηφιακού Μουσείο.
«Άλλο ένα πολύ σημαντικό μας έργο είναι η ψηφιακή ξενάγηση σε 2.500 σημεία της Περιφέρειας χωρίς καν να χρειάζεται να συνδεθείς στο διαδίκτυο» ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης και συνέχισε: «Με αυτή τη δράση μπορεί κάποιος να αντλεί πολιτιστικά και ιστορικά στοιχεία για την περιοχή αλλά και να παίρνει πληροφορίες για την διαμονή και την εστίαση. Το επόμενο καλοκαίρι θα μπορούν οι τουριστικοί πράκτορες να διαφημίζουν και ένα επιπλέον χαρακτηριστικό: ότι μπορείτε να ξεναγηθείτε στην περιοχή μόνο με το κινητό σας».
Σχολή κινηματογράφου με διπλή έδρα
Ο κ. Γιατρομανωλάκης δεν μπορούσε να παραλείψει αναφορά στον κινηματογράφο και την ελληνική παραγωγή ταινιών.
«Ο θεματοφύλακας δεν είναι μόνο να γυρίζονται ταινίες στην Ελλάδα, που έχει και αυτό πολλά οφέλη, αλλά να γυρίζονται ελληνικές ταινίες. Στο Φεστιβάλ των Κανών πήγε εξαιρετικά η Ελλάδα. Ο Χρυστός Φοίνικας ήταν ελληνική συμπαραγωγή που γυρίστηκε στην Εύβοια και είχαμε και άλλες διακρίσεις. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ιδρύεται Σχολή Κινηματογράφου, κάτι που έχει αποφασιστεί από το 1981, με διπλή έδρα στην Αθήνα και τη Δράμα.