Στην συνέντευξη τύπου του Οργανισμού AUTODIA –ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης για την προστασία των μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων), συζητήθηκαν τα προβλήματα αλλά και οι λύσεις για την διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν, μεταξύ άλλων, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Κώστας Φασουλάς, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Λάκης Χαλκιάς, ο Φίλιππος Πλιάτσικας, ο Φοίβος Τασσόπουλος, ο Ηλίας Φιλίππου, η Εύη Δρούτσα, ο Κωνσταντίνος Παντζής, ο Γιώργος Παυριανός, ο Νίκος Πιτλόγλου, ο Βαγγέλης Φάμπας, ο Μιχάλης Σταυρινουδάκης και ο Νίκος Παπακώστας. Παρών, επίσης, ήταν και ο δικηγόρος και βουλευτής της ΝΔ κ. Κώστας Γκιουλέκας.
Η κ. Μαργαρίτα Παναγιωτοπούλου, Γενική Διευθύντρια του Οργανισμού, έκανε λόγο για ποικίλα προβλήματα στο χώρο των μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων από το 2018 έως σήμερα. Πρώτον, η δυσφήμιση του κλάδου ύστερα από την κατάρρευση της ΑΕΠΙ (εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων). Δεύτερον, οι αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού μεταξύ των οργανισμών που στοίχισαν στους δημιουργούς χάσιμο 100.000.000 ευρώ και τέλος η πανδημία που ζημίωσε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους.
Η κ. Παναγιωτοπούλου παρουσίασε στοιχεία για τη μεγάλη πρόοδο της Αυτοδιαχείρισης τα τελευταία χρόνια, παρά την πανδημία και τις αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «αποτελεί πλέον τον κυρίαρχο φορέα στον κλάδο του μουσικού πνευματικού δικαιώματος, με 80% μερίδιο στην ελληνική αγορά τεκμηριωμένα, εκπροσωπώντας συνολικά πάνω από 26 εκατομμύρια ελληνικά και ξένα μουσικά έργα και 2.000.000 δημιουργούς, μέσα από συμβάσεις εκπροσώπησης με 80 ομολόγους οργανισμούς του εξωτερικού στην Ευρώπη, την Αμερική, την Αυστραλία, την Ασία και την Αφρική».
«Οι Έλληνες δημιουργοί μάς εμπιστεύονται. Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε την επάνοδο στην Αυτοδιαχείριση πολλών σημαντικών ρεπερτορίων από όλο το φάσμα του Ελληνικού Τραγουδιού, καθώς και την εισδοχή μεγάλων εκδοτών μουσικής, όπως είναι η Universal, γεγονός που μας χαροποιεί ιδιαίτερα και επιβραβεύει τη σκληρή και συγκροτημένη δουλειά που έχει γίνει, η οποία έχει κερδίσει δικαίως τη διεθνή αναγνώριση», επισήμανε η κα. Παναγιωτοπούλου.
Η Γενική Διευθύντρια έκανε έναν απολογισμό του διχασμένου κλάδου των Ελλήνων δημιουργών, καλώντας τους να ενημερώνονται ενεργά και υπεύθυνα προκειμένου να μπορούν να δράσουν σωστά για την πορεία και το μέλλον του κλάδου τους και να μην πέφτουν θύματα παραπληροφόρησης ή αποσπασματικής, μονομερούς διοχέτευσης ειδήσεων. Επιπλέον, επισήμανε ότι από την κατάρρευση της ΑΕΠΙ μέχρι σήμερα έχουν χαθεί πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ στην ελληνική αγορά από τη μη είσπραξη πνευματικών δικαιωμάτων. «Είμαστε υπέρ της ένωσης, η λύση είναι ένας Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα, και αυτό υποστηρίζουμε από την αρχή έντιμα και καθαρά», επισήμανε.
Η ίδια έκλεισε κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στα πνευματικά δικαιώματα ως ένα ύψιστο αγαθό καθώς και στη σπουδαιότητα ενημέρωσης των καλλιτεχνών. Οι ίδιοι οι δημιουργοί, ανέφερε χαρακτηριστικά, έχουν την δική τους ευθύνη και τους κάλεσε ανοιχτά να ενημερωθούν για την προστασία της δουλειάς τους. Ως μόνη λύση, η Διευθύντρια του Οργανισμού, πρότεινε την συγχώνευση. «Είμαστε ενωτικοί», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Η λύση είναι να υπάρχει ένας οργανισμός όπως ακριβώς συμβαίνει και σε κάθε χώρα σε όλο τον κόσμο. Αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα είναι πρωτοφανές. Να δοθεί ένα τέλος στην όποια πόλωση», συνέχισε η ίδια.
Για την ένωση με την ΕΔΕΜ
Ο Πρόεδρος του ΔΣ κ. Γιάννης Γλέζος έκανε την εξής δήλωση: «Για να γίνει ένωση πρέπει να το θέλουν και οι δύο κι όχι μόνον ο ένας», επισημαίνοντας ότι η ΕΔΕΜ υποστήριξε εντελώς προσχηματικά την ένωση, προβάλλοντας αντιρρήσεις-εμπαιγμούς. Εξήγησε δε ότι είχε συμφωνηθεί από κοινού η συγχώνευση των δύο οργανισμών, με απορρόφηση της ΕΔΕΜ από την Αυτοδιαχείριση που είναι ο μεγαλύτερος φορέας. «Στην πρόσφατη διαπραγμάτευση μαζί τους είχε γίνει αποδεκτός ο νόμος περί συγχωνεύσεων με απορρόφηση που δεν προβλέπει τίποτα από αυτά που τώρα ζητάει η ΕΔΕΜ.»
Ο Πρόεδρος του ΔΣ Κ. Γλέζος θέλησε να απαντήσει και να αποσαφηνίσει ενδελεχώς τα «βέλη» που δέχεται ο Οργανισμός από τον Οργανισμό ΕΔΕΜ κάνοντας λόγο για ασύστολα ψεύδη και σκόπιμη δυσφήμηση της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ. Στον μακροσκελή και αναλυτικό του λόγο του τόνισε μεταξύ άλλων ότι ο Οργανισμός πάλευε και παλεύει εντελώς μόνος του χωρίς καμία κρατική ή ιδιωτική χρηματική βοήθεια. Επίσης ανέφερε πως ο Οργανισμός δεν άγεται και φέρεται από ιδιωτικά, αλλοδαπά ή κρατικά συμφέροντα και αυτό το έχει αποδείξει περίτρανα με τον δεκαπενταετή του αγώνα στον χώρο αυτό. Τέλος, ο Κ. Γλέζος δεν παρέλειψε να τονίσει κι εκείνος με τη σειρά του πως για να γίνει ένωση και να υπάρξει ένας οργανισμός, πρέπει να το θέλουν και οι δύο πλευρές μα δυστυχώς, όπως είπε, οι διαπραγματεύσεις για την ένωση με την ΕΔΕΜ έχουν αποβεί άκαρπες.
Στην συνέντευξη παρευρέθηκαν γνωστοί καλλιτέχνες που θέλησαν να τοποθετηθούν. Ο μουσικοσυνθέτης και στιχουργός Φίλιππος Πλιάτσικας, εκπροσωπώντας και τον συνάδελφό του Μπάμπη Στόκα, κατηγόρησε την ΕΔΕΜ για εκβιαστικές και ανήθικες συμπεριφορές ενώ συντάχθηκε υπέρ των όσων ειπώθηκαν από την πλευρά της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ. Η στιχουργός Εύη Δρούτσα μίλησε τελευταία καταγγέλλοντας την πλήρη αδιαφορία του κράτους για τον καλλιτεχνικό κλάδο: « Εμείς δεν θεωρούμαστε ότι ανήκουμε στην κοινωνία, είμαστε μια κοινωνία από μόνοι μας. Η εργασία του καλλιτέχνη δεν αναγνωρίζεται ως πραγματική εργασία. Δεν υπάρχουμε για το κράτος. Μόνο φόρο πληρώνουμε. Είμαστε ο αποδιοπομπαίος τράγος, θεωρούμαστε πάρεργο. Αν αποφασίζαμε να σταματήσουμε την μουσική από παντού για ένα μήνα, τότε ίσως μας πρόσεχαν».
Για τους ψευδείς ισχυρισμούς της ΕΔΕΜ
Στη συνέχεια, ο κ. Γλέζος διάβασε ένα κείμενο που το υπογράφουν το ΔΣ και το Εποπτικό Συμβούλιο της Αυτοδιαχείρισης. Στο κείμενο αυτό αναφέρονται οι άκαρπες διαπραγματεύσεις για την ένωση με την ΕΔΕΜ, η συνεχής παραπληροφόρηση που διοχετευόταν -με δελτία τύπου και ανακοινώσεις προς τα μέλη της- όλο αυτό το διάστημα σε βάρος της Αυτοδιαχείρισης, καθώς και η πρόσκληση του Οργανισμού προς τα μέλη της ΕΔΕΜ να έρθουν στην Αυτοδιαχείριση. (Το κείμενο αυτό συνοδεύει το παρόν Δελτίο Τύπου).
Ειδικότερα, ο κ. Γλέζος αναφερόμενος στον ψευδή ισχυρισμό της ΕΔΕΜ σχετικά με το δήθεν υψηλό διαχειριστικό κόστος της Αυτοδιαχείρισης, δήλωσε:
«H Αυτοδιαχείριση στην αρχή είχε υψηλό διαχειριστικό κόστος, διότι από το 2007 πολεμούσε από το μηδέν την κραταιά ιδιωτική ΑΕΠΙ, ενώ ποτέ το κράτος ή οι τράπεζες δεν της χορήγησαν ούτε ένα ευρώ. Εν αντιθέσει με την ΕΥΕΔ, και τώρα την ΕΔΕΜ, με την ΚΥΑ (κρατική επιχορήγηση) που της επιτρέπει μέχρι τώρα να υπάρχει. Έπειτα, έπρεπε μόνοι μας, χωρίς καμία βοήθεια από πουθενά, να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας σε μια διχασμένη αγορά και μετά να αντιμετωπίσουμε τη συρρίκνωση της αγοράς εν μέσω πανδημίας.»
«Σύμφωνα με τον 4481/17 κάθε αιτιολογημένη υπέρβαση που την έχει εγκρίνει η Γενική μας Συνέλευση αφού έχει προηγηθεί η αιτιολόγηση με Οικονομοτεχνική Μελέτη που έχει εγκρίνει το Διοικητικό και Εποπτικό μας Συμβούλιο και αναφέρεται στην αναρτημένη ετήσια Έκθεση Διαφάνειας είναι νόμιμη. Αυτήν τη στιγμή έχουμε καταφέρει να μειώσουμε το διαχειριστικό κόστος σε 25% για το 2021 -ένας άθλος- και θα το πάμε στο 20% για το 2022! Το δικό της πραγματικό διαχειριστικό κόστος δεν τολμά να το αναφέρει η ΕΔΕΜ», κατέληξε ο κ. Γλέζος.
Ζητά νομοθετική ρύθμιση για τον έλεγχο των ΑΟΔ
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ανακοινώθηκε ότι η Αυτοδιαχείριση θα ζητήσει από όλα τα κόμματα να υποστηρίξουν νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να επανέλθει άρθρο στην κείμενη νομοθεσία που θα ενισχύει το καθεστώς ισονομίας μεταξύ των συνεταιριστικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και των ιδιωτικών Ανεξάρτητων Οντοτήτων Διαχείρισης (ΑΟΔ), ως προς τις διαδικασίες ελέγχου και διαφάνειας, προκειμένου να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά.
Η κα. Παναγιωτοπούλου, μάλιστα, επισήμανε ότι οι ιδιωτικές εταιρίες που ασκούν συλλογική διαχείριση δεν υπόκεινται στους ίδιους ελέγχους από την Πολιτεία, όπως ορθώς υπόκεινται οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης, παρότι και οι δύο διαχειρίζονται ρεπερτόρια δημιουργών και δικαιούχων, αναλαμβάνοντας εξίσου ευθύνες, δαπάνες και ρίσκο.
Δηλώσεις δημιουργών για την Αυτοδιαχείριση
Τον λόγο πήραν στη συνέχεια οι ίδιοι οι δημιουργοί που παραβρέθηκαν στη Συνέντευξη Τύπου. Ο τραγουδοποιός Φίλιππος Πλιάτσικας τόνισε ότι αποφάσισε να εγγραφεί στην Αυτοδιαχείριση επειδή την εμπιστεύεται και κατήγγειλε τις αθέμιτες πρακτικές της ΕΔΕΜ, η οποία παρεμποδίζει τη διεξαγωγή των συναυλιών που διοργανώνει ο δημιουργός – μέλος των ΠΥΞ ΛΑΞ, απαιτώντας προκαταβολικά και με εκβιαστικό τρόπο ένα υπέρμετρα παράλογο ποσοστό επί των δικαιωμάτων, ενώ το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο του playlist των συναυλιών που αναλογεί στον φορέα αυτόν είναι σχεδόν μηδαμινό.
Πολλές φορές δε παρεμποδίζει την πραγματοποίηση της ίδιας της συναυλίας στέλνοντας απαγορεύσεις στην αστυνομία. Ο κ. Πλιάτσικας δήλωσε ότι για το θέμα αυτό έχει προβεί σε καταγγελία στον ΟΠΙ και έχει απευθυνθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού και ειδικότερα στον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, ο οποίος αμέσως έδειξε ενδιαφέρον για το ζήτημα.
Τέλος, η στιχουργός κα. Εύη Δρούτσα επισήμανε, ότι οι συνθέτες και οι στιχουργοί αντιμετωπίζονται με απαξίωση ως επαγγελματίες και δεν έτυχαν ποτέ ουσιαστικής θεσμικής υποστήριξης από την Πολιτεία.
Στρατηγικές συνεργασίες με τη Mint Digital Services και την Qualco
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις δύο στρατηγικές συνεργασίες που εγκαινίασε η Αυτοδιαχείριση, τόσο με την Mint Digital Services για την είσπραξη των επιγραμμικών δικαιωμάτων (online) από 50 πλατφόρμες streaming μουσικής σε 200 επικράτειες του κόσμου -συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας-, καθώς και με την εταιρία συστημάτων πληροφορικής Qualco, χάρη στην οποία ο Οργανισμός θα βρεθεί στο προσκήνιο των εξελίξεων, μεταξύ όλων των ελληνικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης, προσεγγίζοντας δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα και αυξάνοντας τα έσοδά της από όλες τις πηγές Δημόσιας Εκτέλεσης.