Από την Αφαία ατενίζεις όλο τον Σαρωνικό. Το γαλαζοπράσινο χαλί του Ποσειδώνα απλώνεται μπροστά του και ο νους τρέχει. Ορισμένοι δεν συνεχίζουν έως το τέλος της διαδρομής – επιλέγουν να επιστρέψουν στην πόλη της Αίγινας και σε χωριά- προορισμούς που ακούγονται αρκετά το τελευταίο διάστημα. Ωστόσο, υπάρχουν και οι πλέον «ψαγμένοι». Αυτοί που γνωρίζουν τι ακριβώς συνέβαινε τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 στην Αγία Μαρίνα, όταν ο παραθεριστικός οικισμός «βούλιαζε» από κόσμο και ορισμένοι επιχειρηματίες, επέλεγαν να «νοικιάσουν ράντζα ακόμη και σε ταράτσες», κατά τα κοινώς λεγόμενο.
Τα χρόνια πέρασαν, το καλύτερο κομμάτι του νησιού από απόψεως φυσικού περιβάλλοντος έδειξε να …μένει από βενζίνη, οι τουρίστες λες και του γύρισαν την πλάτη, αλλά εφέτος μοιάζει να είναι μια χρονιά καμπή για τα δεδομένα της Αίγινας. Να γυρίζει η σελίδα; Το νησί όχι μόνο σφύζει από ζωή και έχει ύστερα από καιρό αλλοδαπό τουρισμό υψηλών προδιαγραφών, αλλά επιπρόσθετα η Αγία Μαρίνα (ξανα)ζεί ή καλύτερα ετοιμάζεται να βιώσει εκ νέου στιγμές παχέων αγελάδων.
Ορισμένοι από τους λόγους έχουν να κάνουν με έργα που είτε βρίσκονται στο τελικό στάδιο για την αποπεράτωσή τους είτε δείχνουν αυτά έτοιμα για δημοπράτηση.
Το ένα σχετίζεται με την κατασκευή του λιμανιού. Ακόμη σωστότερα, με την επέκταση του λιμενοβραχίονα, που θα επιτρέψει σε πολλά σκάφη αναψυχής, ίσως δε και τουριστικά να «δένουν» στην Αγία Μαρίνα. Πρόκειται για το δίδυμο έργο «λιμάνια στην Πέρδικα και την Αγία Μαρίνα». Το πρώτο, αυτό στο γνωστό ψαροχώρι, ολοκληρώθηκε και το απολαμβάνουν οι επισκέπτες.
Το δεύτερο, έχει κατά μεγάλο ποσοστό πάρει μορφή, κάνει ένα …διάλειμμα για τον μήνα Αύγουστο και όπως υποστηρίζεται αρμοδίως, στα τέλη Οκτωβρίου θα έχει παραδοθεί. Το όλο έργο ( ο προϋπολογισμός που αφορά στην Αγία Μαρίνα είναι 3, 7 εκατ. ευρώ) άρχισε στις 21 Φεβρουαρίου του ’21, προφανώς όμως δόθηκε προτεραιότητα στην Πέρδικα, όπως μαρτυρά η εξέλιξη. Το ζητούμενο, εδώ, είναι το εξής και αφορά όλους τους επιχειρηματίες του νησιού: να αξιοποιηθεί, να μπει ξανά καράβι που θα συνδέει την Πειραιά απευθείας με την Αγία Μαρίνα, ενώ ορισμένοι προσμένουν και το εξής: να υπάρξει ένα καταμαράν που θα ενώνει την ανατολική πλευρά της Αίγινας με τα νησιά του Αργοσαρωνικού: τον Πόρο, την Υδρα και τις Σπέτσες.
Για να ειπωθεί διαφορετικά, αντί να πηγαίνει το ταχύπλοο κατευθείαν στον Πόρο να κάνει μια ολιγόλεπτη στάση στην Αγία Μαρίνα. Σύμφωνα με ντόπιους φορείς αυτό δεν φαντάζει ανέφικτο και από το 2023 , αν φυσική συμβεί, μπορεί να τονώσει τον τουρισμό «από νησί σε νησί». Παράλληλα, υφίσταται και άλλο θέμα που αφορά στον γοητευτικό κόλπο της Αγίας Μαρίνας και εδώ κρύβεται η είδηση.
Το στοιχειωμένο ξενοδοχειακό συγκρότημα που κατασκευάστηκε το 1970(!) αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, το Μάριζα, λέγεται πως είναι σε διαδικασία πώλησης. Εχουν ανταλλαγεί και σχετικά έγγραφα με τους ενδιαφερόμενους, αναλύθηκαν οι οικονομικές παράμετροι, μένει να εξεταστεί αν χρήζει στατικής μελέτης ύστερα από τόσες δεκαετίες, γενικά οι συζητήσεις για κάτι που φαντάζει σαν …σκιάχτρο από την περίοδο της Χούντας και δώθε, όλο και πυκνώνουν.
Φωτισμός Αφαίας
Δεύτερο έργο που πιθανότατα θα κινηθεί με γρηγορότερους ρυθμούς τους επόμενους μήνες, είναι ο φωτισμός της Αφαίας. Είναι, για την ακρίβεια, η ανάπλαση του χώρου, μιας έκτασης που φτάνει έως και εκατοντάδες μέτρα χαμηλότερα , στο μέρος όπου είναι το παρατηρητήριο των πυροσβεστών. Θα δημιουργεί και μονοπάτι που θα οδηγεί στον Ναό της Αφαίας και επίσης, σύντομα θα υπάρξουν νέα για την υπογειοποίηση των καλωδίων, κάτι που πρέπει να γίνει προκειμένου να προστατεύεται ο θησαυρός της αρχαϊκής αρχιτεκτονικής και οι κίονες από πυρκαγιές. Εδώ, αξίζει να τονιστεί και το ακόλουθο: στα σκαριά είναι ένα ακόμη έργο.
Αφορά στην κατασκευή της Αρχαίας Ατραπούς. Περί τίνος πρόκειται; Ο λόγος γίνεται για έναν δρόμο μήκους περίπου 600 μέτρων που θα συνδέει την Αγία Μαρίνα με τον ναό της Αφαίας. Τα 300 μέτρα θα είναι «αστικά», καθώς «τρέχουν» κοντά σε παραθεριστικές κατοικίες και τα άλλα 300 ο σχεδιασμός τα θέλει μέσα στη φύση και με έμφαση στις ιστορικές καταβολές της περιοχής. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η Αρχαία Ατραπός και η φωταγώγηση της Αφαίας είναι έργα αλληλένδετα. Και θα δημιουργήσουν «θόρυβο», ασφαλώς θα τονώσουν το ενδιαφέρον για έναν ιερό χώρο που μοιάζει από τους ελάχιστους που μένουν κλειστοί κατά την πανσέληνο του Αυγούστου. Αυτή είναι στις 12 του μήνα και είναι απορίας άξιον πώς και γιατί ο Ναός της Αφαίας, μολονότι θα λουστεί από το φεγγάρι, δεν ανοίγει τις πόρτες του.
Φυσικά, εάν ολοκληρωθεί το λιμάνι της Αγίας Μαρίνας, είναι πασιφανές ότι η περιοχή θα αποκτήσει άλλη δυναμική και το κατά τεκμήριο ωραιότερο σε φυσικό κάλλος κομμάτι της Αίγινας με την αμμώδη παραλία των 600 μέτρων και τα βράχια, τα ιδανικά για βουτιές μικρών και μεγάλων, θα ζωντανέψει για τα καλά. Το αναμένουν όλοι- άλλωστε είναι χαρακτηριστικά τα κάτωθι λόγια του πρόεδρου των ξενοδόχων της Αίγινας και μέλους του ΔΣ του ξενοδοχειακού επιμελητηρίου Ελλάδας όπως και μέλους του ΔΣ των ξενοδόχων Αττικής-Αργοσαρωνικού, του αεικίνητου και με γόνιμη δράση, Σταύρου Καλαμάκη: «Η Αίγινα είναι το νησί για όλες τις εποχές και όλες τις ηλικίες. Και απευθύνεται στους πάντες, κυρίως δε αρνείται να κάνει διαχωρισμούς σε κοινωνικές τάξεις. Τα έχει όλα και στη σωστή δοσολογία. Πολιτισμός και αξιοθέατα. Ιστορία και απόλαυση διακοπών μαζί. Σε συνδυασμούς εντυπωσιακούς».
Εργα προ των πυλών, συνεπώς. Αρκεί να βοηθήσουν και οι ντόπιοι επιχειρηματίες με πολύ καλές υπηρεσίες. ‘Η και ιδέες για την ανάπτυξη. Όπως έκανε στο παρελθόν με διοργάνωση αγώνων Jet Ski , ερχομού της Αφαίας και ανάδυσή της στην παραλία της Αγίας Μαρίνας και άλλων δράσεων, όπως συνεχίζει να μοχθεί ο Παύλος Λεούσης. Γιατί πολύ απλά εδώ ισχύει το Συν (Αφαία) Αθηνά και χείρα κίνει!