Στο ίδιο έργο θεατές είμαστε λίγο-πολύ μετά τη σημερινή ανακοίνωση της Ryanair για το κλείσιμο της βάσης της στο αεροδρόμιο της Αθήνας, κατά τη χειμερινή περίοδο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα δύο αεροσκάφη που είχαν τη βάση τους στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον περασμένο χειμώνα, δεν θα διανυκτερεύουν φέτος στην Αθήνα.
Την ίδια στιγμή, η Ryanair θα πετά από και προς 10 προορισμούς, ενώ δρομολόγια θα διεξάγει ακόμα από τα Χανιά και τη Θεσσαλονίκη, όπου και διατηρεί τη βάση της.
Η ιρλανδική εταιρεία χαμηλών ναύλων, που έφερε νέα δεδομένα στον αεροπορικό χάρτη της Ευρώπης, εξελισσόμενη μέσα σε λίγα χρόνια σε αεροπορικό κολοσσό, έχει γίνει γνωστή και για τις επιθετικές επιχειρηματικές της πρακτικές.
Είναι νωπή ακόμα, κυρίως λόγω της δημοσιότητας που είχε λάβει, η αποχώρησή της από τα Χανιά με αιτιολόγηση τις υψηλές χρεώσεις στο αεροδρόμιο, ενώ επιβάτες είχαν ήδη κάνει τις κρατήσεις τους. Ακολούθησε, βέβαια, η επιστροφή της στο αεροδρόμιο των Χανίων, όμως σε κάθε περίπτωση η αποχώρηση μιας μεγάλης εταιρείας δημιουργεί «κενό» κι ανησυχία.
Όσον αφορά στην πτητικής της δραστηριότητα, η Ryanairθα πετά τον ερχόμενο χειμώνα από τον αερολιμένα της Αθήνας σε 10 προορισμούς: Βιέννη, Βρυξέλλες, Βουδαπέστη, Δουβλίνο, Μπολόνια, Μιλάνο, Ρώμη, Μάλτα, Κατοβίτσε και Λονδίνο.
Η συνήθης πρακτική
Με τη σημερινή της ανακοίνωση η Ryanair τοποθετεί την απώλεια για το αεροδρόμιο της Αθήνας στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ στρέφεται με αιχμές κατά της κυβέρνησης, της διοίκησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), αλλά και εναντίον της Fraport που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Στο επίκεντρο της διαχρονικής γκρίνιας της εταιρείας βρίσκονται οι χρεώσεις των ελληνικών αερολιμένων, τις οποίες χαρακτηρίζει υψηλές, με αποτέλεσμα τα τέλη πρόσβασης να καθίστανται μη ανταγωνιστικά σε σύγκριση με άλλους ευρωπαϊκούς αερολιμένες.
«Είμαστε απογοητευμένοι που ανακοινώνουμε το κλείσιμο της βάσης μας στην Αθήνα στα τέλη του Οκτώβρη του 2022 για τη χειμερινή περίοδο, αλλά η ελληνική κυβέρνηση απέτυχε να ανταποκριθεί στα φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξης της Ryanair προσφέροντας ένα ανταγωνιστικό σχήμα ανάκαμψης με ανταγωνιστικές χρεώσεις για τα αεροδρόμιά της, μετά την πανδημία, όπως έχουν ήδη κάνει η Κροατία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και άλλες χώρες», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Eddie Wilson, βάζοντας στο κάδρο και το γερμανικό μονοπώλιο που διαχειρίζεται τα παραχωρημένα ελληνικά αεροδρόμια.
«Σε μια εποχή που άλλες κυβερνήσεις και αεροδρόμια μειώνουν τις χρεώσεις και υιοθετούν σχέδια τουριστικής ανάκαμψης, η ελληνική κυβέρνηση εξακολουθεί να εφαρμόζει έναν καταδικαστικό φόρο ανάπτυξης αεροδρομίων ύψους 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθιστώντας το κόστος πρόσβασης στην Ελλάδα μη ανταγωνιστικό», αναφέρει η εταιρεία.
Η πρακτική της γρήγορης εισόδου-εξόδου σε μια αγορά, μόλις παρουσιαστεί σε άλλη υψηλότερο περιθώριο κέρδους, είναι διαχρονικά ο δρόμος που ακολουθεί η ιρλανδική εταιρεία για τις επιχειρηματικές της αποφάσεις. Πρακτική που, όπως είναι λογικό, ασκεί μια ιδιόμορφη πίεση στους τοπικούς φορείς, ώστε να καθιερώσουν κίνητρα για να «προτιμήσει» τα αεροδρόμιά τους. Αυτό που έχει βεβαίως παρατηρηθεί είναι ότι αντίστοιχα γρήγορα η εταιρεία επανέρχεται, όπως πολύ γρήγορα έγινε στην περίπτωση των Χανίων.
Οι προοπτικές της Αθήνας
Οι προοπτικές του προορισμού της Αθήνας για τον εφετινό χειμώνα έχουν πείσει πάντως άλλους αερομεταφορείς να παραμείνουν και να ενισχύσουν την παρουσία τους. Εξάλλου, η δυναμική ανάκαμψη της χώρας που έχει ήδη φανεί, αναμένεται να συνεχιστεί. Έτσι, η AEGEAN συνεχίζει να επενδύει και για τη χειμερινή περίοδο στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ενισχύοντας την παρουσία της, δείχνοντας έμπρακτα την εμπιστοσύνη της στην ανάκαμψη του προορισμού. Αντίστοιχα, η επίσης ελληνική Sky Express θα ξεκινήσει τρεις νέους διεθνείς προορισμούς αυτόν τον χειμώνα από το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Ψήφο εμπιστοσύνης όμως και τον χειμώνα θα δώσουν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τόσο η βρετανική εταιρεία χαμηλού κόστους Jet2, όσο και η αμερικανική Delta που θα διατηρήσει τη σύνδεση με τις ΗΠΑ για όλη τη διάρκεια του έτους.