Την Κυριακή 2 Οκτωβρίου η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας διοργανώνει την Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία, στην Αθήνα και σε πολλές άλλες πόλεις.
Γιατί το 2022 είναι αναγκαία στην Ελλάδα μία πανελλαδική πορεία διεκδίκησης για το ποδήλατο και για τις μετακινήσεις με ποδήλατο μέσα στις πόλεις; Δεν χρειάζονται αναλύσεις. Όταν το Παρίσι, το Βερολίνο, η Βαρκελώνη, το Όσλο, η Λουμπλιάνα, η Βουδαπέστη, το Ελσίνκι, το Λονδίνο βελτιώνουν το επίπεδο ζωής των κατοίκων – περιορίζοντας το αυτοκίνητο και δημιουργώντας εκτεταμένα δίκτυα ποδηλατόδρομων και πεζόδρομων – τότε οι ελληνικές μεγαλουπόλεις και η ελληνική Πολιτεία κάτι δεν κάνουν καλά.
Με την κλιματική αλλαγή και την ενεργειακή κρίση να τις νιώθουμε πλέον στο… πετσί μας, αλήθεια τι άλλο πρέπει να συμβεί για να αντιληφθούν η κυβέρνηση και η εκάστοτε κυβέρνηση στην Ελλάδα, όπως και οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες, πως δεν μας παίρνει να καθυστερήσουμε άλλο. Το ποδήλατο μπορεί να δώσει λύσεις για ένα καλύτερο περιβάλλον, για πιο βιώσιμες πόλεις. Και αυτό το βλέπουμε πλέον στην πράξη, στις πόλεις που προαναφέρθηκαν και σε δεκάδες άλλες.
Το κύριο αίτημα της φετινής πανελλαδικής ποδηλατοπορείας (για την Αθήνα τη διοργάνωση έχει αναλάβει η ΠοδηλΑττική Κοινότητα) είναι να προχωρήσει η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο. Ναι, η Πολιτεία, η παρούσα κυβέρνηση έχει εξαγγείλει εδώ και τρία χρόνια Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο. Ακούγεται ωραίο, πομπώδες, ελπιδοφόρο, «πράσινο», οραματικό αλλά δυστυχώς το σχέδιο παραμένει σε κάποιο συρτάρι, ερμητικά κλειστό.
Αγνοείται η τύχη της Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο
Όπως επισημαίνουν η ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα και η Εθνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας, η Εθνική Στρατηγική ξεκίνησε από το ΥΠΕΝ ως μελέτη/draft. Έπειτα δόθηκε στο Υπ. Μεταφορών αναγνωρίζοντας την αρμοδιότητά του, το οποίο όμως εδώ και 11 μήνες δεν έχει κάνει ΤΙΠΟΤΑ.
Η Εθνική Στρατηγική είναι ένα κείμενο στρατηγικής που προβλέπει συνολικά μέτρα και στόχους και καλύπτει όλους τους τομείς ενδιαφέροντος για το ποδήλατο (παιδεία, κίνητρα, στόχοι υλοποίησης υποδομών, προτάσεις τροποποίησης ΚΟΚ κ.α.). Λειτουργεί δηλαδή συντονιστικά στην προσπάθεια διάδοσης της ποδηλατικής μετακίνησης και κουλτούρας. Κι αυτό διότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο αποσπασματικές πρωτοβουλίες από πόλεις για την εξάπλωση της μετακίνησης με ποδήλατο.
Όλες οι ποδηλατικά σοβαρές χώρες έχουν τέτοια στρατηγική, ορισμένες εδώ και χρόνια: https://ecf.com/groups/national-cycling-strategies-europe. Χώρα με Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο σημαίνει χώρα που ενδιαφέρεται πραγματικά για την αύξηση της ποδηλατικής μετακίνησης και όχι ασύνδετα και άσχετα έργα-μέτρα “βιτρίνας”.
Η Εθνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας και η ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα σημειώνουν ακόμη πως η Ελλάδα (μετά την πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ πριν από 3 χρόνια) είναι στο “κίτρινο”. Αλλά αν το Υπ. Μεταφορών δεν ανταποκριθεί στο αίτημα για την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο οι ποδηλατικοί φορείς αστικής ποδηλασίας θα πρέπει να εισηγηθούν “κόκκινο” στην επόμενη αναθεώρηση της κατάστασης (πράσινο είναι οι χώρες που έχουν Εθνική Στρατηγική, κίτρινο που φτιάχνουν, και κόκκινο που δεν υπάρχει τίποτα).
Να λοιπόν γιατί είναι αναγκαία την Κυριακή 2 Οκτωβρίου η Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία. Για να μπουν οι πόλεις μας σε «πράσινη» πορεία! Και για να γίνει αυτό θα πρέπει οι πολίτες με τέτοιες δράσεις, αλλά και όσοι έχουν βήμα στον δημόσιο λόγο, να κινητοποιήσουν την Κυβέρνηση και την Αυτοδιοίκηση.