Περαιτέρω αύξηση ενδέχεται να σημειώσουν τα αεροπορικά εισιτήρια εξαιτίας της αδυναμίας βελτίωσης της βιομηχανίας διύλισης, αλλά και την οικονομική κατάσταση των αεροπορικών εταιρειών μετά την πανδημία, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), William Walsh.
Η μείωση της ικανότητας διύλισης κατά τη διάρκεια της πανδημίας και οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων αεροσκαφών που προκαλούνται από την αύξηση της ζήτησης για καύσιμα προκαλούν ανησυχία για τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών, δήλωσε ο Walsh στο CNBC.
Η ικανότητα διύλισης των ΗΠΑ μειώθηκε κατά 5,4% το 2022 από τότε που κορυφώθηκε το 2019 — το χαμηλότερο των τελευταίων οκτώ ετών.
Ο Walsh πρόσθεσε ότι ενώ οι καταναλωτές πληρώνουν υψηλότερες τιμές εισιτηρίων, οι αεροπορικές εταιρείες δεν αποκομίζουν απαραίτητα κέρδη.
Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 25% το περασμένο έτος — το μεγαλύτερο ετήσιο άλμα από το 1989. Μόνο τον Απρίλιο, τα αεροπορικά εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 18,6%, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία
Ωστόσο, ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να εκτοξεύσει τις τιμές των εισιτηρίων, είναι η ανακοίνωση της Ρωσίας για επιστράτευση, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Qatar Airways Akbar Al Baker.
Ο Al Baker είπε στο CNBC ότι οι πολιτικές της Κίνας για τον Covid είναι η «το λιγότερο που τον απασχολεί» και ότι η μεγαλύτερη ανησυχία των αεροπορικών εταιρειών είναι η κλιμάκωση του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας.
«Για μένα, η μεγαλύτερη ανησυχία είναι η εξάπλωση της σύγκρουσης, η οποία θα τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση στην αλυσίδα εφοδιασμού», πρόσθεσε. «Το καθαρό αποτέλεσμα θα είναι λιγότεροι επιβάτες σε πτήσεις».
«Με ανησυχεί επίσης… η αστάθεια της τιμής του πετρελαίου, την οποία δεν θέλω να μεταφέρω στους επιβάτες, κάτι που στη συνέχεια θα τους αποθαρρύνει από το να ταξιδέψουν».
Οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν περισσότερο από 2% μετά την ανακοίνωση του Πούτιν, μετά τις ανησυχίες για κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία και συμπίεση των προμηθειών πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Οικονομικά βιώσιμα καύσιμα
Ο Al Baker τόνισε ότι θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ σημείωσε ότι η Qatar Airlines είναι «έτοιμη να επενδύσει σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα», υπό την προϋπόθεση όμως ότι οι τιμές είναι λογικές.
«Δεν έχω πρόβλημα να πληρώσω λίγο παραπάνω, αλλά όχι τέσσερις και πέντε φορές την τιμή των φθοριούχων καυσίμων. Εάν υποχρεωθούμε να το κάνουμε αυτό, εσείς ως επιβάτες θα πρέπει να το πληρώσετε».
Ο Walsh επίσης εξέφρασε ελπίδες για περισσότερες επενδύσεις στην παραγωγή βιώσιμων καυσίμων αντί των παραδοσιακών διυλιστηρίων.
Πέρυσι η ΙΑΤΑ ανακοίνωσε στόχο για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά μήκος του κλάδου της αεροπορίας μέχρι το 2050.
«Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα αντιπροσωπεύουν την καλύτερη επιλογή της βιομηχανίας ώστε να επιτύχει τον στόχο μας για μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050», σημείωσε ο ίδιος.