Συνεπής στο ραντεβού του ο Ντέμιαν Χερστ με λευκή φόρμα εργασίας και ασημένια προστατευτικά γάντια στάθηκε χθες μπροστά στον λευκό πάγκο της γκαλερί Newport Street, η οποία του ανήκει. Γύρω του οι βοηθοί του ντυμένοι με πορτοκαλί φόρμες περίμεναν να αρχίσει το εκκεντρικό εγχείρημα – ένα από τα πολλά που έχουν χαρακτηρίσει την καριέρα τού εκ των ηγετικών μορφών των «Νέων Βρετανών Καλλιτεχνών» και πλουσιότερου πλέον βρετανού εικαστικού: η καύση των φυσικών έργων του, των οποίων οι ιδιοκτήτες προτίμησαν να κρατήσουν μόνο την ψηφιακή εκδοχή.
Από χθες και έως το τέλος Οκτωβρίου ο αμφιλεγόμενος καλλιτέχνης που ξέρει όσο λίγοι να παίζει καλά το παιχνίδι της πρόκλησης, πετά σε ένα ενεργειακό τζάκι – έργα αξίας περίπου 10 εκατ. δολαρίων, ρίχνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την αυλαία στο εγχείρημα του «The Currency», που έχει ως στόχο την αντιπαράθεση ανάμεσα στο απτό έργο τέχνης και τα NFTs. Χθες έκαψε τα πρώτα 1.000 έργα.
Ο καλλιτέχνης έθεσε ένα δίλημμα στους φιλότεχνους που θα αποφάσιζαν να αποκτήσουν από τον Ιούλιο του 2021 και για έναν χρόνο ένα από τα μοναδικά 10.000 NFTs που είχε διαθέσει στην αγορά: θα επέλεγαν την ψηφιακή εκδοχή των έργων που δημιουργήθηκαν το 2016 και στα οποία αποδίδονται χρωματιστές κουκκίδες με σμάλτο σε χειροποίητο χαρτί; Ή θα προτιμούσαν το απτό έργο; Οσα απτά έργα – όλα τους αριθμημένα, με σφραγίδα και υπογραφή – έμεναν αδιάθετα θα καίγονταν.
Συνολικά πωλήθηκαν 9.000 έργα. Εξ αυτών, 5.149 αγοραστές επέλεξαν να κρατήσουν τον πίνακα, ενώ 3.851 προτίμησαν τα NFTs. Τα υπόλοιπα παρέμειναν στην κατοχή του. Τα NFTs που έμειναν αδιάθετα ή απορρίφθηκαν διαγράφηκαν. Λιγότερα από 70 απ’ τά έργα εμφανίστηκαν στο ενδιάμεσο σε δημοπρασίες και πωλήθηκαν σε διπλάσια τιμή από τα περισσότερα από 2.000 NFTs που έχουν μεταπωληθεί. Οπότε το συμπέρασμα που εξάγεται από το εγχείρημα είναι ότι το κοινό εξακολουθεί να προσεγγίζει ως πολυτιμότερα τα απτά από τα ψηφιακά έργα τέχνης. «Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι καίω εκατομμύρια δολάρια, αλλά δεν κάνω αυτό, ολοκληρώνω τη μετατροπή των συγκεκριμένων φυσικών έργων τέχνης σε NFTs καίγοντας τις φυσικές εκδόσεις» έγραψε ο καλλιτέχνης σε ανάρτησή του.
Ο Τζον Μπαλντεσάρι
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που βλέπουν άλλη μια κίνηση εντυπωσιασμού του 57χρονου Χερστ. Καλλιτεχνικά το εγχείρημα αυτό χαρακτηρίζεται ως μια – κακή, σύμφωνα με ορισμένους – επανάληψη της εμβληματικής δράσης του Τζον Μπαλντεσάρι, ο οποίος το 1970 κομμάτιασε κι έκαψε τα έργα που είχε δημιουργήσει από το 1953 έως το 1966 (Cremation Project).