Μόνιμοι κάτοικοι, εργαζόμενοι, ταξιδιώτες και περιστασιακοί επισκέπτες το γνωρίζουν καλά: μέχρι και την περασμένη εβδομάδα, οι μετακινήσεις στην ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία περιοχή του Πειραιά δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Τώρα, η καθημερινότητα των πολιτών αναβαθμίζεται σημαντικά με την παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό από την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Με τους τρεις νέους σταθμούς «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», τόσο το ίδιο το λιμάνι όσο και οι γειτονιές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, συνδέθηκαν αποτελεσματικά με το κέντρο της Αθήνας, επιτρέποντας σε χιλιάδες κατοίκους να αφήσουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου στο σπίτι και να επιλέξουν έναν πιο άνετο, αλλά και βιώσιμο τρόπο μετακίνησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι εκτιμάται πως οι νέοι σταθμοί θα αυξήσουν την επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό κατά 132.000 πολίτες ημερησίως.
Η συγκοινωνιακή αναβάθμιση της πόλης του Πειραιά πρόκειται να συμπληρωθεί και με τη δημιουργία συγκοινωνιακού κέντρου κομβικής σημασίας, που θα συνενώνει λειτουργικά τις Γραμμές 1 και 3 του μετρό, το λιμάνι, τον προαστικό σιδηρόδρομο και την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, διευκολύνοντας τη διαδικασία των μετεπιβιβάσεων μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Εμπόδια και θαύματα
Η πορεία του μετρό προς τον Πειραιά δεν υπήρξε καθόλου εύκολη υπόθεση. Στα περίπου 7,2 χιλιόμετρα που καλύπτει η επέκταση των συνολικά έξι σταθμών («Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο»), κρύβονταν αμέτρητες προκλήσεις που ξεπεράστηκαν μόνο χάρη στην τεχνογνωσία, τη μακρά εμπειρία και την καινοτομία, με τις οποίες έχει ταυτίσει το όνομά του ο επικεφαλής της Κοινοπραξίας Όμιλος ΑΒΑΞ.
Σε κάθε βήμα οι μηχανικοί της ΑΒΑΞ χρειάστηκε να αξιοποιήσουν τόσο τις γνώσεις όσο και τη δημιουργική τους σκέψη για να εξασφαλίσουν την τεχνική αρτιότητα των έργων και να αφήσουν εντέλει μια σημαντική παρακαταθήκη για τις υποδομές, αλλά και για τους μηχανικούς της χώρας.
Στον δρόμο του νερού
Οι μεγαλύτερες δυσκολίες (και ως εκ τούτου τα μεγαλύτερα θαύματα της μηχανικής) αφορούν τον ίδιο το σταθμό «Πειραιάς» – γεγονός απολύτως αναμενόμενο, αν σκεφτεί κανείς ότι πρόκειται και για τον πρώτο υποθαλάσσιο σταθμό στη χώρα. Ο ίδιος ο σταθμός βρίσκεται στη στεριά, επί της Ακτής Καλλιμασιώτη, ακριβώς δίπλα στο λιμάνι, όμως η κατασκευή του συνέβη κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Το πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα κατασκευαστικό επίτευγμα, που θα λειτουργήσει ως παράδειγμα για την ανάπτυξη υποδομών του μέλλοντος, απαίτησε δύσκολους και λεπτούς χειρισμούς, για την ταυτόχρονη αποτροπή εισροών των υπογείων υδάτων στο σκάμμα, αλλά και την αντιμετώπιση της άνωσης που ασκούνταν από τα τελευταία στον πυθμένα του.
Ακόμη, απαιτήθηκαν συνολικά πέντε χρόνια συστηματικής μελέτης για να διασφαλιστεί η προστασία του ιστορικού κτιρίου του ΗΣΑΠ που γειτνιάζει με το εργοτάξιο. Έχοντας οικοδομηθεί το 1928-29, και στεγάζοντας τον σταθμό «Πειραιάς» της Γραμμής 1 που εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες επιβάτες, το κτίριο έχει κριθεί εκτός των άλλων και διατηρητέο χάρη στην αρχιτεκτονική του αξία.
Πέραν των παραπάνω, αλλά και της διέλευσης του κεντρικού αγωγού της ΕΥΔΑΠ μέσα από το έργο, οι μηχανικοί της ΑΒΑΞ κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μια ακόμη σημαντική δυσκολία που προκλήθηκε από την παντοκρατορία του νερού στον Πειραιά. Ο σταθμός χρειάστηκε να μετακινηθεί κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική του χωροθέτηση, εξαιτίας του υπόγειου ποταμού που ρέει κάτω από την οδό Κόνωνος.
Πλέον, βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1, πράγμα που συντελεί στη μετατροπή του σημείου αυτού στον μεγαλύτερο συγκοινωνιακό σταθμό της Αττικής, που θα αποτελείται από 2 σταθμούς μετρό και θα εξασφαλίζει την πρόσβαση σε προαστιακό, λεωφορεία και τραμ.
Με σεβασμό στην ιστορία
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περίπτωση του σταθμού «Δημοτικό Θέατρο», στην ομώνυμη πλατεία, απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης, που αναμένεται να συνδέεται με το τραμ και ένα σημαντικό αριθμό λεωφορείων και τρόλεϊ.
Οι εργασίες για την κατασκευή του σταθμού συνοδεύτηκαν και από αρχαιολογικές έρευνες εντός παλαιών πηγαδιών, σηράγγων και δεξαμενών, που έφεραν σταδιακά στο φως τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος. Η σημασία των πολύτιμων ευρημάτων αναδεικνύεται πλέον με τον καλύτερο τρόπο στη μόνιμη θεματική έκθεση εντός του σταθμού, που λειτουργεί ως μια ακόμη εστία πολιτισμού για την πόλη.
Ο σεβασμός της ΑΒΑΞ για την ιστορία και τον πολιτισμό του Πειραιά γίνεται εμφανής και στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε την ίδια την πλατεία Δημοτικού Θεάτρου. Ολόκληρη η πλατεία και ειδικά τα μαρμάρινα στοιχεία της αποκολλήθηκαν, συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν μετά την ολοκλήρωση του σταθμού, απολύτως εναρμονισμένα με τα νέα υλικά, γεφυρώνοντας το παρελθόν με το μέλλον της.
Νικώντας το δύσκολο υπέδαφος
Πρόκληση αποτέλεσε και η δημιουργία του σταθμού «Μανιάτικα», αφού το βραχώδες υπέδαφος της περιοχής απαίτησε πολύ προσεκτική διαχείριση ως προς τη διάνοιξη του ορύγματος. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι ένας από τους δυο σταθμούς μετρό, μαζί με εκείνον της Κατεχάκη, που έχει μόνο μια είσοδο/έξοδο για το κοινό.
Παρά τις δυσκολίες, ωστόσο, η κατασκευή του στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, εξασφαλίζοντας στους κατοίκους της ιστορικής και πολυπληθούς συνοικίας του Πειραιά, στα βόρεια του λιμανιού, έναν σταθμό που αναβαθμίζει τόσο την περιοχή, όσο και την καθημερινότητά τους. Η θέση του σταθμού, μια ανάσα από το Κερατσίνι, αναμένεται να ανακουφίσει τον Πειραιά από σημαντικό μέρος του κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει και να λειτουργήσει καταλυτικά στην επιλογή των πολιτών να μετακινούνται με το μετρό.
Πλέον, φτάνοντας στην πλατεία που κοσμείται από το άγαλμα της Ηρωίδας Μανιάτισσας, τίποτα δεν θυμίζει το εργοτάξιο των περασμένων ετών.
Δυο χρόνια γεμάτα απρόοπτα
Φυσικά, ο Όμιλος ΑΒΑΞ κλήθηκε να αντιμετωπίσει εκτός των άλλων και τις απρόβλεπτες δυσκολίες που ήρθαν ως αποτέλεσμα της Covid-19. Από τους περιορισμούς στη μετακίνηση, μέχρι την αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής και τη δυσκολία εξασφάλισης των πρώτων υλών, δεκάδες αστάθμητοι παράγοντες αντιμετωπίστηκαν αποφασιστικά (και κυρίως αποτελεσματικά). Έτσι, παρά την αυτονόητη επέκταση του χρονικού πλαισίου των εργασιών, το έργο ολοκληρώθηκε με επιτυχία, σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανονισμούς που έθετε κατά καιρούς η κυβέρνηση, αλλά και με απόλυτο σεβασμό στα πρωτόκολλα που εξασφάλιζαν την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Μέσα σε περίπου δυο χρόνια, οι εργασίες από το στάδιο των θεμελίων ολοκληρώθηκαν με συνέπεια, ξεπερνώντας όλες τις προκλήσεις που επηρέασαν την εύρυθμη πορεία τους. Έτσι, επετεύχθη η διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας, αλλά και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας των έργων.
Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της ΑΒΑΞ, εξασφάλισε την ομαλή ολοκλήρωσή του παρά τις όποιες αντιξοότητες. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση του Πρωθυπουργού της χώρας κατά την τελετή εγκαινίων, ο οποίος αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία δήλωσε «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».
Η πορεία του μετρό συνεχίζεται
Η ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3, παρά την τεράστια σημασία της, είναι μόνο ένα μέρος των έργων σταθερής τροχιάς που πραγματοποιούνται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ για τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων της πρωτεύουσας και των περιχώρων.
Όπως είναι γνωστό, ήδη πραγματοποιούνται έργα κατασκευής της νέας Γραμμής 4 του Μετρό, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και ανοίγοντας τον δρόμο για ένα ακόμη καλύτερο μέλλον για την Αθήνα. Έχοντας πάντα σκοπό το συνδυασμό εμπρόθεσμης και ποιοτικής εκτέλεσης των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών, ο Όμιλος ΆΒΑΞ εργάζεται με την ίδια πετυχημένη ομάδα με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.