Την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022 τίθεται, εκτός απροόπτου, σε εφαρμογή το σχέδιο της κυβέρνησης για τη συγκράτηση των τιμών με το ανέβασμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-katanalotis των καλαθιών των σουπερμάρκετ που θα περιέχουν 51 βασικά προϊόντα σε ειδικές τιμές.

Μάλιστα, εντός της  τρέχουσας εβδομάδας αναμένεται και η κατάθεση και ψήφιση της σχετικής διάταξης από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μόλις πάρει και το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Οπως ανέφερε σε δηλώσεις του το περασμένο Σάββατο ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, το καλάθι της νοικοκυράς θα ανανεώνεται κάθε επτά ημέρες και συγκεκριμένα από Τετάρτη σε Τέταρτη, ενώ στη θέση του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών που αρχικά είχε προβλέψει θα συμπεριληφθούν το αλεύρι και τα όσπρια.

Σύμφωνα με τη διάταξη που αναμένεται, υπόχρεες να παρουσιάσουν το δικό τους καλάθι θα είναι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι πρόκειται για δεκαεπτά αλυσίδες. Ωστόσο δεν αποκλείεται να δοθεί η δυνατότητα και σε μικρότερες επιχειρήσεις, εφόσον το θελήσουν, να συμμετάσχουν αναρτώντας το δικό τους καλάθι, καθώς τις προηγούμενες ημέρες το υπουργείο έγινε δέκτης διαμαρτυριών από επαγγελματικούς κλάδους όπως οι κρεοπώλες και οι αρτοποιοί.

«Δεχόμαστε να υπάρχει ξεχωριστό καλάθι και από οποιαδήποτε άλλη μικρή αλυσίδα, αλλά αν το κάνει απλώς θα πρέπει να το τηρήσει για όσο διάστημα θα ισχύει η σχετική διάταξη», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός, προσθέτοντας ότι οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς και θα προβλέπεται πρόστιμο 5.000 ευρώ την ημέρα για εκείνες τις επιχειρήσεις που θα  πιαστούν να μην τηρούν τη διάταξη.

Μάλιστα ο Νίκος Παπαθανάσης αναφερόμενος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σημείωσε ότι «η Επιτροπή Ανταγωνισμού κάνει τη δουλειά της κι εμείς τη δική μας», απαντώντας σε ερώτηση για το εάν θα έχει προλάβει η Επιτροπή να γνωμοδοτήσει τις επόμενες επτά ημέρες, καθώς, όπως είπε, η νομοθετική ρύθμιση θα έρθει στη Βουλή για ψήφιση εντός της εβδομάδας.

Σε σχέση με τα 51 προϊόντα που θα φιλοξενεί κάθε εβδομάδα το «καλάθι της νοικοκυράς» δεν υπάρχει περιορισμός εάν τα προϊόντα που θα βάλει κάθε επιχείρηση στο καλάθι θα είναι επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας. Το μείγμα θα αποφασίζεται από κάθε επιχείρηση με στόχο το συνολικό κόστος για τον καταναλωτή να είναι χαμηλό. Ωστόσο θα πρέπει να περιέχει είδη από κάθε κατηγορία που θα αναφέρει η σχετική διάταξη, ενώ τα είδη αυτά οι καταναλωτές θα μπορούν να τα εντοπίζουν στα καταστήματα και από την ειδική σήμανση που θα έχουν.

Την ίδια ώρα και ενώ το υπουργείο «τρέχει» ώστε το καλάθι της νοικοκυράς να βγει στην  ηλεκτρονική πλατφόρμα την πρώτη Τετάρτη του Νοεμβρίου, ένα κυνήγι εξελίσσεται μεταξύ των καταστημάτων λιανικής και των προμηθευτών τους με στόχο να εξασφαλίσουν τις αναγκαίες ποσότητες προϊόντων που θα απαιτήσει η εφαρμογή του μέτρου, αλλά και των τιμών και προσφορών που θα τους επιτρέψουν τα είδη που θα βάλουν στο καλάθι τους να είναι ελκυστικά για τους καταναλωτές. Μάλιστα παράγοντες της αγοράς σημείωναν ότι η προσπάθεια μπορεί να αλλάξει και τα δεδομένα σε σχέση με τις προσφορές της βιομηχανίας και των αλυσίδων προς τους καταναλωτές και να επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις των λιανεμπόρων με τους προμηθευτές τους και τους όρους που τις διέπουν.