Μετά το περιστατικό με την Ιωάννα Κολοβού, έγινε και παρέμβαση από τον Ρουβίκωνα, άρχισαν να συζητούνται ξανά οι πλειστηριασμοί της πρώτης κατοικίας, για τους οποίους εξέδωσε δήλωσε ο πρώην υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος.
«Την τετραετία 2015-2019 δεν έγινε ούτε ένας πλειστηριασμός κύριας κατοικίας λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων» αναφέρει σε δήλωσή του για το ζήτημα των πλειστηριασμών ο πρώην Υπουργός Οικονομικών και Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Ευκλείδης Τσακαλώτος, προσθέτοντας πως «η ίδια η περίπτωση της κυρίας Κολοβού το αποδεικνύει, καθώς το σπίτι της δεν μπορούσε να πλειστηριαστεί όσο ίσχυαν ακόμα οι διατάξεις του ΣΥΡΙΖΑ».
«Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μια και καλή»
Το ψέμα του κυρίου Σκυλακάκη, ότι ένας πλειστηριασμός που έγινε τον Μάρτιο του 2022 έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είναι τόσο χοντρό που δεν θα άξιζε καν ειρωνικού σχολίου. Ωστόσο, επειδή οφείλονται απαντήσεις, όχι στον κύριο Σκυλακάκη, αλλά στον ελληνικό λαό, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μια και καλή τα παρακάτω:
- Το 2014 η απερχόμενη κυβέρνηση της ΝΔ δεν ανανέωσε την όποια προστασία από τους πλειστηριασμούς είχε θεσπίσει και η οποία έληγε εντός του έτους. Παρέδωσε μια οικονομία με ένα εκρηκτικό μίγμα δημοσίου και ιδιωτικού χρέους και μια κοινωνία απροστάτευτη και σε ανθρωπιστική κρίση.
- Στις αρχές του 2015, η νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε αμέσως έκτακτες ρυθμίσεις για τις οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και διαπραγματεύτηκε σκληρά τόσο γενικά για το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους όσο και ειδικά για την προστασία της κύριας κατοικίας.
Υπό αντίξοες συνθήκες πίεσης και εκβιασμών από τους Θεσμούς, υπό το σύνθημα «Γερούν γερά» της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης, καταφέραμε να επεκτείνουμε τον νόμο Κατσέλη ώστε
(α) να συμπεριλάβει και τις οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία,
(β) να επεκταθεί ρητά σε ελεύθερους επαγγελματίες, επιτηδευματίες και μικρέμπορους και
(γ) να αυξηθεί η περίμετρος προστασίας, με διευρυμένα περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια, προκειμένου η προστασία να αφορά όχι μόνο τους ευάλωτους αλλά και το σύνολο της μεσαίας τάξης.
3. Εκσυγχρονίσαμε τον Πτωχευτικό Κώδικα, με έμφαση στην πρόληψη και τη διάσωση των επιχειρήσεων, και όχι στην fast-track εκκαθάριση του Πτωχευτικού της ΝΔ.
Το 2017 δημιουργήσαμε τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, για ολοκληρωμένες λύσεις χρέους για τις επιχειρήσεις, με κανόνες που εξασφάλιζαν τη διαφάνεια, την ίση μεταχείριση των μερών και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του οφειλέτη και του δημοσίου.
4. Μετά την έξοδο από τα Μνημόνια και παρά την μεγάλη πίεση των Θεσμών, καταφέραμε να διασφαλίσουμε ότι δεν θα υπήρχε καμία περίοδος χωρίς να ισχύει πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας.
Έτσι, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2019 οι οφειλέτες μπορούσαν να υποβάλλουν αιτήσεις για την προστασία της κατοικίας τους στον νόμο Κατσέλη (ο οποίος δεν έληξε). Τον Μάρτιο του 2019 ψηφίστηκε ο ν. 4605/2019 για την προστασία της κύριας κατοικίας, με διευρυμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με ρυθμίσεις μέσω πλατφόρμας αλλά και με δυνατότητα δικαστικής προσφυγής, με ένταξη και των εμπόρων και με κρατική επιδότηση για τους ευάλωτους. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν σχήματα 120 δόσεων για οφειλές προς το δημόσιο.
5, Έως τη λήξη του ν. 4605/2019 θα ήταν έτοιμο το μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, το οποίο θα περιελάμβανε και την προστασία της κύριας κατοικίας. Δυστυχώς, όμως, μεσολάβησε η κυβερνητική αλλαγή τον Ιούλιο του 2019. Μάλιστα, η ΝΔ φρόντισε να δεσμευθεί ρητά στους Θεσμούς, ότι ο νέος Πτωχευτικός της δεν θα είχε καμία τέτοια προστασία.