Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) που αποτελούν μια ευέλικτη εναλλακτική λύση για τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης αλλά και άλλων περιοχών του πλανήτη, οι πλωτές ενεργειακές μονάδες φόρτωσης και εκφόρτωσης υδρογονανθράκων και οι πλωτές μονάδες αιολικής ενέργειας δίνουν ζωή στις ναυπηγικές κλίνες, μαζί με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για το 2023.

Οι ενεργειακές εξελίξεις έχουν στρέψει το ενδιαφέρον στη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου καθώς όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, Stephen Gordon, η ζήτηση για πλοία μεταφοράς LNG αναμένεται να παραμείνει ισχυρή. Ωστόσο σπεύδει να προσθέσει ότι δεν θα είναι τόσο ισχυρή όσο φέτος εν μέρει λόγω της έλλειψης θέσεων ελλιμενισμού, αλλά και επειδή η τρέχουσα τιμή ναυπήγησης των 250 εκατομμυρίων δολαρίων ανά πλοίο είναι δουλειά για περιορισμένο αριθμό αγοραστών.

ΟΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Clarksons Research, ότι ενώ σήμερα το εμπόριο αφορά περί τα 400 εκατ. τόνους LNG σε ετήσια βάση, όμως οι ποσότητες μέχρι το 2030 αναμένεται να φτάσουν τα 600-700 εκατ. τόνους ετησίως.

Οι ναυπηγικές γιάρδες θα κατασκευάζουν όσα περισσότερα πλοία μεταφοράς LNG μπορούν για το υπόλοιπο της δεκαετίας, σημείωσε ο κ. Gordon.

Παράλληλα καταγράφονται και παραγγελίες για 17 πλωτές μονάδες  παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης πετρελαίου και αερίου, για το 2023, έναντι των 16 φέτος, καθώς παραμένει το ενδιαφέρον για εναλλακτικές ασφαλείς ενεργειακές λύσεις.

Επίσης μεσοπρόθεσμα ευκαιρία για τα ναυπηγεία θα αποτελέσει και η ανάγκη χτισίματος πλωτών μονάδων παραγωγής αιολικής ενέργειας. Πολλοί θεωρούν ότι αυτή είναι η λύση στην ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης. Σε αυτά τα έργα στρέφουν την προσοχή  τους και τα δυο μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά που βρίσκονται σε διαδικασία εκσυγχρονισμού και ουσιαστικής επαναλειτουργίας, με νέους ιδιοκτήτες (ONEX και Γιώργος Προκοπίου αντίστοιχα).

Οπως τόνισε πρόσφατα ο επικεφαλής της ONEX Πάνος Ξενοκώστας αν θέλουμε να πιαστούν οι ενεργειακοί περιβαλλοντικοί στόχοι θέλουμε 1.000 πλωτές ανεμογεννήτριες των 10 MW. To μεγαλύτερο πλοίο μπορεί να μεταφέρει μέχρι τρεις. Χρειάζονται επομένως πολλά χρόνια για να έρθουν όλες αυτές από την Κίνα. Με κάποιο τρόπο οι εγκαταστάσεις αυτές θα πρέπει να κατασκευασθούν εδώ. Και τα  ναυπηγεία μας, μπορούν να παίξουν ένα τεράστιο ρόλο, υπογράμμισε.

Μέσα σε αυτό κλίμα απουσιάζουν από τα ναυπηγεία της Απω Ανατολής τα δεξαμενόπλοια. Σύμφωνα με όσα επισημαίνει το Tradewinds, ένας ειδικός στη ναυπήγηση νεότευκτων δεξαμενόπλοιων είπε ότι οι ναύλοι έχουν αυξηθεί γεγονός που κανονικά θα προκαλούσε μια στροφή προς τις νέες κατασκευές, ιδιαίτερα όταν το βιβλίο παραγγελιών είναι τόσο χαμηλό. Αντιθέτως, όμως, δεν φαίνεται κάποια ένταση σε νέες τοποθετήσεις ναυπηγήσεων σε δεξαμενόπλοια.

Διαφορετική εκτίμηση εκφράζουν άλλοι αναλυτές. Πιστεύουν ότι η αναβίωση του ενδιαφέροντος για τα δεξαμενόπλοια θα έρθει και οι πλοιοκτήτες θα βρεθούν να ανταγωνίζονται γύρω από ένα  περιορισμένο χώρο ελεύθερων θέσεων στα ναυπηγεία.

ΤΑ CONTAINESHIP.

Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι δεδομένο ότι το ενδιαφέρον συνεχίζεται, ωστόσο διίστανται οι απόψεις σχετικά με τον τύπο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα παραγγελθούν για το 2023.

Ενας μεσίτης είπε ότι γνωρίζει πέντε εν εξελίξει έργα για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 8.000 teu. Από την άλλη η ερευνητική ομάδα της Clarksons αναμένει ότι το ενδιαφέρον θα εστιασθεί σε μικρά ή μεσαίου μεγέθους containerships.

Πάντως σε μεσοπρόθεσμη βάση, δεδομένου ότι αναμένονται και νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί κυρίως λόγω της ανάγκης απεξάρτησης από τον άνθρακα, θα υπάρξει σημαντική ανάγκη ανανέωσης του παγκοσμίου στόλου, μέσω των μετασκευών, εξέλιξη που θα κρατήσει τα ναυπηγεία σε υψηλά επίπεδα απασχόλησης.