Μετά τις κάλπες του 2015, που είχαν φέρει τον ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία, τίτλοι ειδήσεων ανέφεραν ότι «νέοι και γυναίκες έδωσαν τη νίκη», αναλύοντας ουσιαστικά από πού είχε αντλήσει μεγαλύτερη δύναμη η Κουμουνδούρου και αντίστοιχα από πού έχανε η Πειραιώς. Αναλύσεις που έφερναν και πάλι στο προσκήνιο τη γυναικεία και τη νεανική ψήφο γίνονταν μετά τις εκλογές του 2019. Ο χαμένος, τότε, της κάλπης Αλέξης Τσίπρας είχε καταφέρει εκ νέου να κερδίσει στις νεότερες ηλικίες (17-34), ενώ η προσοχή έπεφτε και στην ψήφο κατά φύλο. Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσίευε «Το Βήμα της Κυριακής» (Στράτος Φαναράς/Metron Analysis), πέραν της ηλικιακής κατανομής της ψήφου, υπήρχε ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο: «Ενώ η ΝΔ είχε ισόρροπη ψήφο κατά φύλο (40%), ο ΣΥΡΙΖΑ εμφάνισε σαφή διαφοροποίηση, αφού στους άνδρες συγκέντρωσε 28% ενώ στις γυναίκες 36% και βρέθηκε μόλις τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες πίσω από τη ΝΔ».
Η ανάλυση των μετρήσεων κοινής γνώμης που φτάνουν σήμερα στο Μαξίμου, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, οδηγούν την κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερη προσοχή τόσο στην ανακοπή της πολύ αυξημένης επιρροής που έχει ο ΣΥΡΙΖΑ στις νεότερες ηλικίες (πρωτίστως στην Generation Z) όσο όμως και στην προσέλκυση προς τη γαλάζια παράταξη του ενδιαφέροντος των γυναικών. Λέει πολλά ένα εύρημα στην προ ημερών δημοσκόπηση της GPO (για το Star), σύμφωνα με το οποίο καταγράφεται σχεδόν διπλάσιο ποσοστό αναποφάσιστων γυναικών ψηφοφόρων (15%) από εκείνο των ανδρών (8,1%). Ειδικά μπροστά στην επικείμενη αναμέτρηση με απλή αναλογική και με το σκεπτικό ότι «μετράει κάθε ψήφος», η κυβέρνηση προσπαθεί ουσιαστικά να αποτρέψει την απειλή μιας «μαύρης τρύπας» με «χαμένες» για τη ΝΔ ψήφους από το νεανικό και το γυναικείο ακροατήριο.
Το προεκλογικό «targeting»
Στο πλαίσιο αυτό, το προεκλογικό «targeting» (στόχευση) είναι σε πλήρη εξέλιξη και η χάραξη επικοινωνίας περιλαμβάνει ειδικές επιχειρήσεις προς τις δημογραφικές κατηγορίες ψηφοφόρων στις οποίες η κυβέρνηση νιώθει ότι πρέπει να περάσει πιο πειστικά το μήνυμά της. Στόχος, να προβάλλεται ένα πιο προσιτό – «ελκυστικό» – προφίλ του Πρωθυπουργού στις θεωρούμενες από τη ΝΔ πιο απόμακρες δεξαμενές. Πίσω από τη στρατηγική επικοινωνίας του Μητσοτάκη (και) με «αμερικανικού» τύπου κινήσεις (με επιστράτευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για παράδειγμα) κρύβονται μεταξύ άλλων η διευθύντρια Επικοινωνίας του Κύρα Κάπη και ο «ψηφιακός» σύμβουλός του Ερικ Θανόπουλος Παρκς, ο οποίος έχει εκ νέου συστηματική παρουσία στο Μαξίμου με συμμετοχή του σε συσκέψεις. Ταυτόχρονα η επιτελική ομάδα που τρέχει το πρότζεκτ των ψηφοδελτίων της ΝΔ – μεταξύ άλλων ο υφυπουργός στον Πρωθυπουργό Γιάννης Μπρατάκος, ο Γραμματέας του κόμματος Παύλος Μαρινάκης και ο στενός συνεργάτης του Μητσοτάκη, Θανάσης Νέζης – αναζητεί πρόσωπα που θα σηματοδοτούν τα δύο πολυπόθητα «ανοίγματα»: περισσότερους νέους, περισσότερες γυναίκες.
«Χειρουργικές» κινήσεις
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ξεκινήσει τις… χειρουργικές κινήσεις προς το γυναικείο και το νεανικό ακροατήριο. Τις τελευταίες ημέρες και μόνο στα social media, έκανε δύο «ζωντανές μεταδόσεις» (live streaming). Η μία ήταν η συνέντευξή του στην εκπομπή της Ναταλίας Γερμανού («Καλύτερα δε γίνεται»/Alpha) που έχει υψηλό γυναικείο κοινό και η άλλη ήταν από την εκδήλωση για την προβολή των πολιτικών εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών. Επίσης μοιράστηκε την περιπέτεια υγείας της αδελφής του Κατερίνας Μητσοτάκη, η οποία διαγνώστηκε με καρκίνο του μαστού, γιατί, κατά τον ίδιο, «το οικογενειακό μου πρόβλημα έρχεται να γεφυρώσει μία ανθρώπινη δύσκολη στιγμή με μία δημόσια πολιτική». Και επιπλέον προχώρησε σε μακροσκελείς αναρτήσεις, καθιερώνοντας πλέον «εβδομαδιαίους απολογισμούς» του κυβερνητικού έργου. Με «μεγάλα κείμενα» που δεν συνάδουν «με τις επιταγές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των γρήγορων μηνυμάτων», όπως παραδέχεται ο ίδιος. Ωστόσο ρίχνονται και αυτά στην επικοινωνιακή τακτική της κυβέρνησης. Μέχρι στιγμής ο Μητσοτάκης έχει φέρει στην πρώτη γραμμή του «απολογισμού» ζητήματα κοινωνικών ανισοτήτων, θέματα που απασχολούν τις εργαζόμενες μητέρες, τομείς του Πολιτισμού και του περιβάλλοντος (για τους οποίους εκφράζουν συνήθως μεγαλύτερη ευαισθησία οι νεότερες ηλικίες), καθώς και πολιτικές για τους νέους, με κυρίαρχη τη στεγαστική, μέσα από το σχέδιο «Σπίτι μου», που θα μείνει στη διαβούλευση μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου. Με τα λόγια του Πρωθυπουργού στο διαδικτυακό ακροατήριο «δεν γίνεται όλα να αφορούν όλους, όμως ελπίζω να ξέρετε πως η καθημερινή μας έγνοια είναι να κάνουμε άλλο ένα βήμα, μικρό ή μεγάλο, προς μία πιο δίκαιη Ελλάδα για όλους».
Σε τηλεόραση και ράδιο
Πέραν της έμφασης στα social media, επιλέγονται «διαφορετικές» μιντιακές εμφανίσεις – σε τηλεοπτικούς καναπέδες και ραδιοφωνικά στούντιο -, με βασική στόχευση του Μητσοτάκη αφενός να έχει όσο το δυνατόν πιο συχνά «ανθρώπινη» παρουσία, αφετέρου να μιλάει (έστω να το προσπαθεί) στη γλώσσα ενός λιγότερο πολιτικοποιημένου κοινού. Η συνέντευξη του Πρωθυπουργού στην εκπομπή της Γερμανού δεν ήταν άλλωστε το πρώτο εγχείρημα προς αυτή την κατεύθυνση. Και στην προεκλογική περίοδο του 2019 είχε δώσει για πρώτη φορά μεταμεσονύκτια συνέντευξη σε εκπομπή του Γρηγόρη Αρναούτογλου («The 2Night Show»/ΑΝΤ1) για να μιλήσει λιγότερο για τις εκλογές και περισσότερο για τις οικογενειακές στιγμές του, τις καθημερινές συνήθειές του, τη στροφή του στην πολιτική. Με την πρωθυπουργική ιδιότητα έχει μέχρι στιγμής βρεθεί σε ραδιοφωνικό στούντιο (Sfera 102,2), συμμετείχε με προσωπικό σχόλιό του σε σατιρική ανάρτηση του Luben και έχει εμφανιστεί «απλώς για μια καλημέρα» στους παραγωγούς του θεσσαλικού σταθμού TRT 95,1 ενόσω ήταν καθ’ οδόν για περιοδεία στα Φάρσαλα.