Προβληματισμός επικρατεί σε κυβερνητικό και επιστημονικό επίπεδο για την επιστροφή των ανεμβολίαστων υγειονομικών στο ΕΣΥ. Η απόφαση φαίνεται πως είναι ειλημμένη σε ό,τι αφορά το χρονικό άνοιγμα της πόρτας των νοσοκομείων – οι 2.100 υγειονομικοί που δεν έχουν πιστοποιητικό εμβολιασμού θα επανέλθουν στην υπηρεσία τους από 1ης Ιανουαρίου -, παραμένει εντούτοις ανοιχτό το πρωτόκολλο της επιστροφής τους.
Κατά τη χθεσινή πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων με στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς πλαισίου μετάβασης, επιβεβαιώθηκε η πολυπλοκότητα του θέματος. Και αυτό διότι στην πράξη ο επιδημιολογικός κίνδυνος, μετά την ανάδυση υπερμεταδοτικών στελεχών που διαφεύγουν της ανοσίας, είναι χαμηλός, όμως τα ηθικά διλήμματα σχετικά με την επαγγελματική ευθύνη των υγειονομικών απέναντι στους ασθενείς παραμένουν.
Στο πλαίσιο αυτό, τα μέλη της Επιτροπής καλούνται να δώσουν μία απάντηση σε έναν άλυτο έως και σήμερα νομικά γόρδιο δεσμό, επιθυμώντας να μην περάσει το λάθος μήνυμα. Υπενθυμίζεται άλλωστε πως και κατά τα χρόνια προ πανδημίας, η υψηλή αποχή γιατρών και νοσηλευτών από το εμβολιαστικό πρόγραμμα έναντι της εποχικής γρίπης είχε αποτελέσει πεδίο έντονης ανησυχίας. Ομως και τότε δεν ενεργοποιήθηκαν νομοθετικά εργαλεία περί υποχρεωτικού εμβολιασμού εντός του νευραλγικού χώρου των υγειονομικών μονάδων, αντιθέτως οι προσπάθειες περιορίστηκαν στην πειθώ.
Η απόφαση του ΣτΕ
Εν τω μεταξύ, η πρόσφατη παρέμβαση του πρώην πρόεδρου του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλη Βενιζέλου, με άρθρο του στα «ΝΕΑ», αναζωπύρωσε τον διάλογο με τον ίδιο να κάνει λόγο για σκόπιμη παρερμηνεία της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ενδεικτικό είναι το εξής απόσπασμα: «Το ΣτΕ, με άλλα λόγια, δεν επιβάλλει με την απόφασή του την άρση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του εμβολιασμού για τους υγειονομικούς και την επιστροφή των ανεμβολίαστων υγειονομικών στην υπηρεσία τους ούτε την απαλλαγή των εμβολιασμένων υγειονομικών από την υποχρέωση να λάβουν τις αναμνηστικές δόσεις που οι ισχύουσες τώρα διεθνείς επιστημονικές παραδοχές επιβάλλουν. Αντιθέτως το ΣτΕ ζητά από τον νομοθέτη, δηλαδή από την κυβέρνηση που έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία, να τεκμηριώσει τις ρυθμίσεις που εισάγει ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις της αρχής της αναλογικότητας».
Rapid test
Σε κάθε περίπτωση και σε ό,τι αφορά τις δικλίδες ασφαλείας, τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων προσανατολίζονται στην επιβολή υποχρεωτικού ελέγχου (πιθανόν δύο rapid test την εβδομάδα) των ανεμβολίαστων υγειονομικών, το κόστος του οποίου θα βαραίνει τους ίδιους, αλλά και στη χρήση υψηλής μάσκας προστασίας. Οι τελικές εισηγήσεις πάντως αναμένεται να οριστικοποιηθούν την ερχόμενη Τετάρτη.
Παράλληλα το υπουργείο Υγείας και οι διοικήσεις των ΥΠΕ και των νοσοκομείων διερευνούν εναλλακτικούς τρόπους εξασφάλισης ενός πλαισίου ασφαλείας, εξετάζοντας ακόμη και την πιθανή απομάκρυνση των 243 ανεμβολίαστων γιατρών και των 1.100 νοσηλευτών από κομβικά πόστα και τη μετακίνησή τους σε πιο «ουδέτερες ζώνες» εντός του ΕΣΥ.
Ζητούμενο όμως είναι και το αβέβαιο μέλλον όσων προσελήφθησαν με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για να καλύψουν τις κενές θέσεις λόγω των μαζικών αναστολών εργασίας. Ερωτηθείς για το θέμα αυτό, ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης είπε χθςς πως «οι συμβάσεις τους λήγουν στις 31 Δεκεμβρίου και κοιτάζουμε πώς μπορούμε να βρούμε μια λύση για να παραμείνουν στο ΕΣΥ».