«Αυτό που νιώθω να με ενοχλεί πολύ σήμερα είναι η χυδαιότητα με την οποία ο πλούσιος κόσμος φιγουράρει τον πλούτο του. Παλαιότερα δεν συνέβαινε – τουλάχιστον όχι όπως συμβαίνει σήμερα, με τα γιοτ, τις λιμουζίνες, τα σπίτια, τη χλιδή… Σήμερα, ο τρόπος με τον οποίο γίνεται επίδειξη του πλούτου καθρεφτίζει το πώς κάποιος τοποθετεί τον εαυτό του στην κοινωνία».
Τάδε έφη Ρούμπεν Εστλουντ, φέτος στο φεστιβάλ των Καννών, όπου η τελευταία ταινία του, «Το τρίγωνο της θλίψης» (The triangle of sadness), η αφορμή για τις παραπάνω σκληρές κουβέντες, απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα της διοργάνωσης. Είναι ο δεύτερος για τον Εστλουντ μετά το «Τετράγωνο» του 2017.
Από το περασμένο Σάββατο, το γυρισμένο και στην Ελλάδα, στη Χιλιαδού της Εύβοιας, «Τρίγωνο της θλίψης» θεωρείται και καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία του 2022. Αυτό προέκυψε από την απονομή των βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου που δόθηκαν για 35η φορά στην Ιστορία του θεσμού, αυτή τη φορά στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας. Συνυποψήφιες ταινίες ήταν οι «Οι ροδακινιές του Αλκαράς» (Ισπανία με συμπαραγωγό χώρα την Ιταλία), «Close» (Βέλγιο με χώρες συμπαραγωγής την Ολλανδία και τη Γαλλία), «Κορσές» (Αυστρία με χώρες συμπαραγωγής τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο και τη Γαλλία) και «Holy Spider» (Δανία με χώρες συμπαραγωγής τη Σουηδία, τη Γερμανία και τη Γαλλία). Να σημειωθεί επίσης ότι μεγάλη συμπαραγωγή είναι και το «Τρίγωνο της θλίψης» αφού μαζί με τη Σουηδία, συμμετέχουν οι Γαλλία, Δανία, Αγγλία, Γερμανία, Τουρκία, Ελβετία, ΗΠΑ, Μεξικό και η Ελλάδα (Heretic Films). Αξιοσημείωτο είναι ότι στην παραγωγή των τεσσάρων από τις πέντε ταινίες που ήταν υποψήφιες για το βραβείο της καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας του 2022, η Γαλλία συμμετέχει, και αυτό δηλώνει την τεράστια κινηματογραφική δύναμή της.
Περί τα 4.400 μέλη απαρτίζουν σήμερα την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, η οποία δημιουργήθηκε πριν από 35 χρόνια με στόχο την υποστήριξη και γιορτή του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, τις ανταλλαγές γνώσεων ανάμεσα στις χώρες της Κοινότητας αλλά και την εκπαίδευση κοινού όλων των ηλικιών για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου ανήκει πλέον στους κορυφαίους κινηματογραφικούς οργανισμούς της Γηραιάς Ηπείρου και συμμετέχει σε κρίσιμες συζητήσεις για τα προβλήματα του κινηματογραφικού κλάδου, γιορτάζοντας κάθε χρόνο το ευρωπαϊκό σινεμά με τον Μήνα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου.
Οι νικητές
Η βραδιά του Σαββάτου έμελλε να εξελιχθεί σε απόλυτο θρίαμβο για την ταινία του Εστλουντ που σατιρίζει με διάφορους τρόπους τη σύγκρουση των κοινωνικών τάξεων στις μέρες μας, ξεκινώντας κατ’ αρχάς από τον χώρο της μόδας, συνεχίζοντας σε μια κρουαζιέρα πολυτελείας και καταλήγοντας σε ένα ερημονήσι. Ο σέρβος ηθοποιός Ζλάτκο Μπούριτς που στην ταινία υποδύεται έναν πάμπλουτο και χυδαίο Ρώσο χρίσθηκε καλύτερος ευρωπαίος ηθοποιός του κινηματογραφικού 2022 ενώ ο ίδιος ο Εστλουντ απέσπασε επίσης τόσο το βραβείο καλύτερου ευρωπαίου σκηνοθέτη, όσο και εκείνο του καλύτερου σεναρίου (γραμμένου κατευθείαν για την οθόνη). Να σημειωθεί ότι στην κατηγορία της σκηνοθεσίας συνυποψήφιοι ήταν ο Βέλγος Λούκας Ντον («Close»), ο Ιρανός Αλι Αμπάσι («Holy Spider»), ο Πολωνός Γέρζι Σκολιμόφσκι («ΕΟ»), η Γαλλίδα Αλίς Ντιόπ («Σεντ Ομέρ») και η Αυστριακή Μαρί Κρόιτσερ για τον υπέροχο «Κορσέ» που είδαμε προσφάτως και στην Ελλάδα. Για τον «Κορσέ» πολύ δίκαια η ηθοποιός από το Λουξεμβούργο Βίκι Κριπς απέσπασε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας, «νικώντας» τις Μελτέμ Κάπταν («Rabiye Kurnaz VS. George Bush»), Πενέλοπε Κρους («Παράλληλες μητέρες»), Λεά Σεϊντού («Un beau matin») και Αζαρ Αμίρ Εμπρίχιμι («Holy Spider»).
Η ισπανική ταινία του Φερνάντο Λεόν Ντε Αρανόα «Το τέλειο αφεντικό», που μάλιστα άρεσε και στην Ελλάδα (θεωρείται από τις μεγάλες επιτυχίες του τελευταίου καλοκαιριού), απασχόλησε επίσης τα υπόλοιπα βραβεία αποσπώντας εκείνο της καλύτερης ευρωπαϊκής κωμωδίας, μια μάλλον συζητήσιμη κατηγορία καθότι η ταινία, ενώ έχει χιούμορ, πολύ δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί κωμωδία. Ενδιαφέρον επίσης έχει η κατηγορία της καλύτερης ευρωπαϊκής ανακάλυψης που φέτος είναι η ιταλική ταινία «Piccolo colpo» («Μικρό σώμα»), ντεμπούτο στην μεγάλου μήκους σκηνοθεσία της Ιταλίδας Λάουρα Σαμάνι. Να σημειωθεί ότι αυτό το βραβείο απονέμεται σε συνεργασία με τη Διεθνή Συνομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI). Τέλος, όπως επίσης ανακοινώθηκε στην απονομή, το «Τρίγωνο της θλίψης» θα είναι υποψήφιο και για το βραβείο LUX μαζί με τις ταινίες «Οι ροδακινιές του Αλκαράς» της Κάρλα Σιμόν, «Kurak gunler» («Φλεγόμενες μέρες») του Τούρκου Εμίν Αλπερ (συμπαραγωγή και της Ελλάδας), «Close» του Βέλγου Λούκας Ντοντ και «Fogo Fatuo» του Πορτογάλου Ζοάο Πέδρο Ροντρίγκεζ.