Η μείωση των δαπανών από τα νοικοκυριά λόγω της οικονομικής κρίσης, η επιβράδυνση στις διαφημίσεις, ο έντονος ανταγωνισμός και η αύξηση του κόστους λειτουργίας είναι οι παράγοντες που έχουν πλήξει καίρια τους πολυεθνικούς ομίλους μέσων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.
Δεκάδες εταιρείες, από αυτές που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών μέχρι την παροχή προγράμματος με ροή (streaming) και την παραγωγή καλωδιακού τηλεοπτικού προγράμματος, έχουν δει την κεφαλαιοποίησή τους να κάνει βουτιά κατά 500 δισ. δολάρια φέτος, σύμφωνα με στοιχεία των «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς».
Πρόκειται μεταξύ άλλων για εταιρείες όπως οι Spotify, Warner Brothers Discovery, Liberty Broadband, Netflix, Walt Disney, Paramaount Global, ITV και Comcast, όπως δείχνουν τα στοιχεία που παρουσίασε η βρετανική εφημερίδα.
Είναι ενδεικτικό ότι ο δείκτης μεγάλων τέτοιων εταιρειών, ο Dow Jones Media Titans, ο οποίος παρακολουθεί την απόδοση 30 από τις μεγαλύτερες εταιρείες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στον κόσμο, έχει υποχωρήσει κατά 40% φέτος, με τη συνολική χρηματιστηριακή αξία του να συρρικνώνεται από 1,35 τρισ. σε 808 δισ. δολ.
Ευρύ φάσμα
Ο συγκεκριμένος κλάδος ο οποίος για τους επενδυτές καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, από την παραγωγή ταινιών έως τη διαφήμιση και την καλωδιακή τηλεόραση, είναι από τους τομείς που επλήγησαν περισσότερο μέσα στη χρονιά που διανύουμε, η οποία αναμένεται να είναι η χειρότερη για τις αποδόσεις των μετοχών σε όλο τον κόσμο από τότε που είχε ξεσπάσει η χρηματοπιστωτική κρίση το 2008.
Τα στοιχεία των «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» για τις αποδόσεις των συγκεκριμένων μετοχών ομίλων είναι ενδεικτικά. Οι μετοχές της Walt Disney καταγράφουν φέτος πτώση περίπου 45% και οδεύουν προς τη μεγαλύτερη ετήσια βουτιά από το 1974. Μάλιστα, οι συγκεκριμένες μετοχές έχουν δεχθεί μεγαλύτερη πίεση τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα έσοδα στο box office από τη συνέχεια της ταινίας «Avatar» της Disney ήταν χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις για το πρώτο Σαββατοκύριακο στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ακόμη ότι οι μετοχές της Paramount Global σημειώνουν φέτος πτώση κατά 42%. Αυτές του Netflix υποχωρούν 52%, ενώ αυτές της Warner Brothers Discovery έχουν υποχωρήσει κατά 63% μετά τη φετινή συγχώνευση των εταιρειών Discovery και WarnerMedia της AT&T. Οι μετοχές της εταιρείας παροχής μουσικής Spotify έχουν υποχωρήσει κατά 69% και της εταιρείας Roky που ειδικεύεται στο βίντεο έχουν υποχωρήσει κατά 81%.
Οι συνδρομές
Ειδικά όσον αφορά τις εταιρείες ροής δεδομένων προγράμματος (streaming), είχαν ξεκινήσει καλά καθώς η έναρξη της πανδημίας που συνδυάστηκε με τους περιορισμούς από τα lockdown έκανε μεγαλύτερο μέρος του κοινού να στραφεί σε αυτές πληρώνοντας συνδρομές. Αρχικά αυτό είχε ωθήσει τις μετοχές σε όλο τον κλάδο σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.
Στην πορεία όμως και από τις αρχές του έτους που ξεκίνησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το κόστος ζωής ειδικά όσον αφορά την ενέργεια και τα τρόφιμα εκτοξεύτηκε στα ύψη. Αυτό έκανε τα νοικοκυριά να μειώσουν άλλες λιγότερο απαραίτητες δαπάνες.
Εκτός από τα νοικοκυριά, σε μείωση δαπανών προχώρησαν και οι διαφημιστές λόγω της επιβράδυνσης της οικονομίας και της ζήτησης για προϊόντα.
Ως απάντηση στις προκλήσεις αυτές, αρκετές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου στρέφονται σε αυξήσεις τιμών, περικοπές θέσεων εργασίας και άλλες πρωτοβουλίες, όπως η στροφή σε πρόγραμμα streaming, το οποίο περιέχει και διαφημίσεις.