Οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα (Car Carriers) θα είναι το 2023 ευνοημένες περισσότερο από τις υπόλοιπες που δραστηριοποιούνται σε άλλους ναυτιλιακούς κλάδους, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Η συνεχής αύξηση της ζήτησης LNG από την Ευρώπη αλλά και η αναμενόμενη άνοδος της ζήτησης από την Κίνα όσο θα επανέρχεται στην κανονικότητα στη μετά κορωνοϊό εποχή, δημιουργεί θετικές προσδοκίες για τα κέρδη των LNG Carriers. Οσον αφορά τα Car Carriers είχαν ήδη μια πολύ καλή χρονιά, το 2022 με ναύλους που ξεπέρασαν τα 100.000 δολ. την ημέρα, τάση που θα συνεχισθεί και το 2023.
ΟΙ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ.
Η Fearnley Securities, εταιρεία αναλύσεων, διατηρεί θετική άποψη για τις ναυτιλιακές εταιρείες και την πορεία τους το 2023 παρά τις ανησυχίες που εκφράζονται ευρύτερα για παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση. Ξεχωρίζει όμως ιδιαίτερα αυτούς τους δύο κλάδους. Παραμένουμε θετικοί στις εκτιμήσεις μας για τους περισσότερους ναυτιλιακούς κλάδους, και θεωρούμε τις εταιρείες διαχείρισης LNG Carriers και Car Carriers ως κορυφαίες επιλογές για το 2023, δηλώνουν, σύμφωνα με το Tradewinds, οι αναλυτές του νορβηγικού οίκου στην ετήσια έκθεση που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα.
Τα πλοία μεταφοράς LNG θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν ισχυρή ζήτηση εκτιμά η Fearnley, καθώς θα χρειαστεί χρόνος για να λυθεί η κρίση της Ουκρανίας και να επανέλθει κάποιου είδους σχέση της Ρωσίας με την υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα με την έκθεση η οποία επισημαίνει τη διάθεση τουλάχιστον 20 ευρωπαϊκών επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας για να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμες προμήθειες LNG από το Κατάρ και τις ΗΠΑ.
Επίσης εάν η Κίνα ανακάμψει από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με την Covid-19, κάτι που αναμένεται ότι θα συμβεί εντός του 2023, τότε και τα φορτία LNG που προορίζονταν για την Κίνα, θα καταλήγουν σε αυτή τη χώρα και δεν θα μεταπωλούνται στην Ευρώπη, όπως συνέβη πολλές φορές πρόσφατα, συμπληρώνει η Fearnley.
Η αισιοδοξία των αναλυτών της νορβηγικής εταιρείας επεκτείνεται και στις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς αυτοκινήτων.
Παρόλο που μια ύφεση θα μπορούσε να περιορίσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων στο σύνολό τους, οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι θαλάσσιες μεταφορές οχημάτων είναι πιθανό να παραμείνουν κερδοφόρες για τους πλοιοκτήτες καθώς θα επωφεληθούν από την έλλειψη πλοίων, τα χαμηλά παγκόσμια αποθέματα, την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και τις αυξημένες εξαγωγές από την Κίνα.
Σε μια ανάλογη εκτίμηση έχει καταλήξει και ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons. Οι προοπτικές για τα πλοία μεταφοράς οχημάτων (car carriers) είναι θετικές, με τους κινδύνους να είναι περιορισμένοι ακόμη και σε περίπτωση παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης, εκτιμά σε μία έκθεση της η Clarksons Research. Οπως σημειώνει ο Steve Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, η αγορά των car carriers βιώνει εξαιρετικές συνθήκες. Τα ισχυρά κέρδη και οι υψηλοί ναύλοι των 105.000 δολ./ημέρα, υποστηρίζονται από την αύξηση των μεταφερομένων οχημάτων (αύξηση 8%), τη σημαντική άνοδο του εμπορίου ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων (αποτελούν τώρα το 25% του συνόλου των μεταφερόμενων) και σχετικά μικρή αύξηση του στόλου των car carriers, η οποία προβλέπεται να είναι της τάξης του 0,5% το 2022.
ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΚΛΑΔΟΙ.
Οσον αφορά τους υπόλοιπους ναυτιλιακούς κλάδους, η Fearnley Securities βλέπει μια «άκρως ανοδική… μακροπρόθεσμη ιστορία» και στα δεξαμενόπλοια και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων θετικά επιδρά στα κέρδη ο μικρός αριθμός των πλοίων υπό ναυπήγηση, ενώ στα bulkers οι ελπίδες εναποτίθενται σε μία ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας στη μετά την πανδημία εποχή.
Οι μόνες ανησυχίες που εκφράζει η Fearnley Securities είναι για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, λόγω της μεγάλης αύξησης του στόλου (κατά 10%) τόσο το 2023 όσο και το 2024, που έρχεται από τον μεγάλο αριθμό παραγγελιών νεότευκτων που έχουν τοποθετηθεί στα ναυπηγεία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις χαμηλότερες καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά, θέτει έναν προβληματισμό για τις προοπτικές της αγοράς.