Ο Χειροπαλαιστής ξεκίνησε ως ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Έκανε πρεμιέρα στις Νύχτες Πρεμιέρας το 2019 (Βραβείο Β’ Καλύτερης Ταινίας) και τιμήθηκε από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ως το Καλύτερο Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ εκείνης της χρονιάς.
Τι έκανε τον σκηνοθέτη των «Μαγνητικών Πεδιών» να εξελίξει το ντοκιμαντέρ σε ταινία μεγάλου μήκους, μας απαντά ο Γιώργος Γούσης.
Συναντήσαμε τα δύο αδέρφια με αφορμή την προβολή της ταινίας στις αίθουσες και μας μίλησαν για την ιδιαίτερη σχέση τους που πλέον πήρε και επαγγελματικό υπόβαθρο.
Πώς προέκυψε η ιδέα να γυριστεί η ταινία Χειροπαλαιστής; Τι σας έκανε να την επεκτείνετε από μικρού μήκους;
Γ.Γ: Την μικρού μήκους την κάναμε απο καθαρή ανάγκη να κάνουμε μια ταινία. Η διαίσθηση και η ανυπαρξία χρημάτων μας οδήγησε στην επιλογή του αδερφού μου και των συνθηκών της ζωής του στο χωριό, ως ικανό θέμα για να αποτελέσει μια ταινία.
Η μικρού μήκους που κάναμε έχει τελικά διαφορετικό θέμα από την μεγάλου μήκους, πράγμα που έχει ενδιαφέρον και σίγουρα αποτέλεσε σημαντικό κίνητρο για εμάς ώστε να συνεχίσουμε την κινηματογράφηση.
Από την στιγμή που ο ίδιος αλλάζει την ζωή του (έφυγε απο το χωριό και επέστρεψε στην Αθήνα) και αρχίζει να κυνηγάει τα όνειρα που έλεγε ότι είχε στη μικρού μήκους, θεωρήσαμε λοιπόν πως αξίζει τον κόπο να συνεχίσουμε να τον ακολουθούμε, ώστε να κάνουμε πιο “τρισδιάστατο” και πιο πλήρες αυτό το πορτραίτο.
Οπότε, ενώ το θέμα της μικρού μήκους ήταν η ασφυξία που μπορεί να βιώνει ένας νέος άνθρωπος στην επαρχία, τώρα, στην μεγάλου μήκους, το θέμα είναι περισσότερο ψυχαναλυτικό και αφορά την ασφυξία που νιώθει ένας νέος άνθρωπος με τον εαυτό του, σε συνάρτηση με τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής μας για την επιτυχία, την ευτυχία, την απόλυτη νίκη ή την απόλυτη ήττα, χωρίς αυτό να ταυτίζεται απαραίτητα με έναν τόπο.
Στη μεγάλη εκδοχή, οι συγκρούσεις είναι πολύ περισσότερο εσωτερικές, παρά εξωτερικές.
Στη ζωή του αδερφού μου με γοητεύουν οι αντιφάσεις της μεταξύ σκληράδας και τρυφερότητας, η εξωστρέφειά της, οι εικόνες της, τα προβλήματά της και γενικά όλα τα χαρακτηριστικά που την μετατρέπουν στα δικά μου μάτια σε μύθο και κινηματογραφική αφήγηση, όντας όμως ταυτόχρονα ένας πολύ καθημερινός τύπος.
Πόσο εύκολο ήταν να συνεργαστείτε μεταξύ σας; Σας επηρέασε η αδελφική σχέση σας;
Πόσο καιρό κράτησαν τα γυρίσματα της ταινίας; Θυμάστε κάποιες αντιξοότητες; Πώς αντέδρασε η οικογένεια σας;
Η ταινία έβγαλε πτυχές της σχέσης σας που κρύβονταν τόσα χρόνια;
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλει να περάσει στο κοινό;
Πάνο μίλησε μας για τη σχέση σου με την υποκρτική. Σε ενδιαφέρει να γίνεις ενεργός ηθοποιός;
Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με το bras de fer;
Γιώργο πώς ένιωσες όταν τα Μαγνητικά Πεδία πήραν τον δρόμο για τα Όσκαρ και που τελικά δεν τα κατάφεραν;
Γιώργο από τι εμπνέεσαι για τις ταινίες σου;
Ποια είναι η γνώμη σας για τον ελληνικό κινηματογράφο;
Γ.Γ: Για το μόνο που είμαι σίγουρος είναι ότι το ελληνικό σινεμά αλλάζει, αλλά είμαι επίσης πολύ σίγουρος ότι δεν μπορεί κανείς να κρίνει με αξιοπιστία οτιδήποτε συμβαίνει στη συγχρονία του, πόσο μάλλον τον εαυτό του.
Γι’ αυτό άλλωστε και χρησιμοποιούμε την επιστήμη της ιστορίας, γιατί όλα κρίνονται πολύ καλύτερα από τον χρόνο. Οπως λέει και ο φίλος μου ο Χάρης Λαγκούσης, «κανένας δεν ξέρει χειρότερα τον εαυτό του, από ό,τι ο ίδιος».
Επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια;
Γ.Γ: Γράφω, γράφω, γράφω και βλέπουμε…