Πολλά ερωτήματα εγείρονται για την κληρονομιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου από το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών. Ο Economist, με σχετικό άρθρο του ρίχνει φως στο Μουσείο των Αιγών στην Βεργίνα, το οποίο είχε πραγματοποιήσει εγκαίνια και είχε ανοίξει για το κοινό τον Δεκέμβριο του 2022.
Για την έρευνα που διενέργησε στο Μουσείο των Αιγών, ο Economist μίλησε με την αρχαιολόγο Αγγελική Κοτταρίδη, η οποία αφιέρωσε την ζωή της στις ανασκαφές τη Βεργίνας. Οι ανασκαφές των θησαυρών πριν από μισό αιώνα ήταν αυτές που έκαναν το μέρος αυτό γνωστό. Η κα Κοτταρίδη, ανέφερε στους δημοσιογράφους ότι όταν ήταν φοιτήτρια είχε την χαρά να γίνει μάρτυρας στην ιστορική στιγμή της ανακάλυψης των βασιλικών τάφων της Βεργίνας το 1977.
«Τα επιτεύγματα δεν περιορίζονται στις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου»
Θέλοντας να συνεχίσει το έργο του Μανώλη Ανδρόνικου, η αρχαιολογική ομάδα προχώρησε ανακαλύπτοντας ολόκληρο το βασιλικό παλάτι που είχε μέγεθος τριπλάσιο από τον Παρθενώνα. Ακόμη, ανακάλυψε δεκάδες άλλους βασιλικούς τάφους και πάνω από 1000 κανονικούς, καθώς και το θέατρο που ήταν το σημείο που είχε δολοφονηθεί ο Φίλιππος το 336 π.Χ.
Διάδοχος του Φίλιππου ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος. Μέχρι να πεθάνει, ο Αλέξανδρος είχε δημιουργήσει από το μηδέν μία ολόκληρη αυτοκρατορία που εκτεινόταν από την Αίγυπτο μέχρι το Χίντου Κους. Το μουσείο που άνοιξε τις πόρτες του, στις 19 Δεκεμβρίου διερευνά τα επιτεύγματα της οικογένειας του, τα οποία δεν περιορίζονται στις κατακτήσεις.
Η κα Κοτταρίδη αναφέρει ότι η πρωτεύουσα της αρχαίας Μακεδονίας ήταν το πρωτότυπο ενός είδους αστικού πολιτισμού που αργότερα εκτεινόταν από το Μάγκρεμπ μέχρι και την Κεντρική Ασία. Το έργο της και το μουσείο αμφισβητούν τις απόψεις της αρχαίας ιστορίας και εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την κληρονομιά της αυτοκρατορίας. Για την κα Κοτταρίδη οι ελληνιστικές πόλεις έπαιξαν βασικό ρόλο στην διαμόρφωση του σύγχρονου θρησκευτικού κόσμου και επηρέασαν την Χριστιανοσύνη και την κουλτούρα του Βουδισμού.
Νέα ερωτήματα για την κληρονομιά του Μέγα Αλέξανδρου
Εξετάζοντας το ερώτημα της υπερβολής των διηγήσεων της κας Κοτταρίδη για τον ρόλο των ελληνιστικών πόλεων, ο Economist θυμίζει πως αυτές ήταν καταλύτης στην ανάπτυξη πολλών θρησκειών που αργότερα εξελίχθηκαν σε μεγάλες πόλεις, όπως η Αλεξάνδρεια στην Αίγυπτο
Την αντίθετη άποψη έχουν οι Ινδοί μελετητές που αποστρέφονται την ιδέα του Αλέξανδρου ως ηγέτη μιας αποστολής εκπολιτισμού. Μάλιστα, ο Meenakshi Lekhi, υπουργός της ινδικής κυβέρνησης, τόνισε πρόσφατα σε συνέδριο πως οι ανταλλαγές μεταξύ του ελληνικού και του ινδικού πολιτισμού προηγούνταν του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Σύμφωνα με τον Economist, ακριβώς αυτή τη συζήτηση φιλοδοξεί και οραματίζεται για την εξάπλωση της φήμης του Μουσείου. Και μπορεί η αγροτική Ελλάδα να φαίνεται περίεργη επιλογή για σημείο έναρξης μιας τέτοιας συζήτησης, δεν την εμπόδισε όμως να γίνει η βάση και το σημείο αναφοράς για την κατάκτηση του κόσμου.