Το 2022 ήταν η καλύτερη ιστορικά χρονιά της παγκόσμιας ναυτιλίας καθώς οι αναταραχές, γεωπολιτικές, ενεργειακές και υγειονομικές, συνέβαλαν στην άνοδο των ναύλων σε όλες τις βασικές κατηγορίες πλοίων, σύμφωνα με την Clarksons Research.

Το θαλάσσιο εμπόριο παρέμεινε στάσιμο, ενώ για το 2023 προβλέπεται αναιμική ανάπτυξη 1,4%, ενώ η αύξηση του παγκόσμιου στόλου θα είναι μόλις 2%.

Το ερευνητικό τμήμα της ναυλομεσιτικής βρετανικής εταιρείας Clarksοns χαρακτήρισε στην ετήσια ανασκόπησή του το 2022 ως «μια αξιοσημείωτη χρονιά».

Ο δείκτης ClarkSea Index της Clarksons Research, που αποτυπώνει το μέσο ημερήσιο ναύλο όλων των πλοίων, εκτινάχθηκε κατά 30% σε σύγκριση με το 2021, στα 37.253 δολ. την ημέρα, και πάνω από το προηγούμενο υψηλό του 2008.

Ο δείκτης ClarkSea Index παρακολουθεί τα κέρδη για τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου, τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αερίου, που αντιπροσωπεύουν το 80% της συνολικής παγκόσμιας ναυτιλιακής μεταφορικής ικανότητας.

 

ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ. Το επίτευγμα αυτό απέδειξε την ικανότητα της ναυτιλίας να ανταποκρίνεται σε κάθε είδους δύσκολες συνθήκες και να διατηρεί βιώσιμη την εφοδιαστική αλυσίδα, διαχειριζόμενη με επιτυχία απαιτητικές καταστάσεις που είναι αποτέλεσμα γεωπολιτικών εντάσεων, πολεμικών συγκρούσεων, πανδημιών, ακόμη και επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research Στίβεν Γκόρντον υπογράμμισε την ικανότητα της ναυτιλίας να διαχειρίζεται «εκτεταμένες διαταραχές» που προκύπτουν από παγκόσμια γεγονότα, συμπεριλαμβανομένων «της έναρξης της πολεμικής σύγκρουσης στην Ουκρανία, των συνεχών επιπτώσεων από την πανδημία, της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και του πληθωρισμού». Ο ίδιος επεσήμανε ότι, σε αντίθεση με το 2008, το τέταρτο τρίμηνο του 2022 δεν ήταν αδύναμο. Υπενθυμίζεται ότι το 2008 μέχρι και τον Σεπτέμβριο ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index, είχε σκαρφαλώσει στις 11.793 μονάδες, ιστορικό ρεκόρ όλων των εποχών, πριν καταρρεύσει το τελευταίο τρίμηνο του έτους λόγω της κρίσης της Lehman Brothers στις 663 μονάδες. Επίσης ο δείκτης των δεξαμενόπλοιων (Baltic Exchange Dirty Tanker Index) κυμαινόταν μέχρι τα μέσα του έτους στην περιοχή των υψηλών όλων των εποχών καθώς ο κλάδος βίωνε μια μεγάλη περίοδο πολύ ικανοποιητικών ναύλων.

Για το 2022 πάντως η μεγάλη άνοδος του μέσου ναύλου της ναυτιλίας, έτσι όπως εκφράζεται από τον δείκτη ClarkSea Index της Clarksons, οφείλεται κυρίως στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Εάν αφαιρεθούν οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα επίπεδα του 2022 ήταν 25% χαμηλότερα από αυτά του 2008.

Ανά κλάδο δραστηριότητας ο ναυλομεσιτικός οίκος επισημαίνει ότι στα containerships το 2022 ξεκίνησε με τους ναύλους σε επίπεδα ρεκόρ, αλλά στη συνέχεια το δεύτερο εξάμηνο καταγράφηκε απότομη διόρθωση, καθώς τα φορτία μειώθηκαν και η συμφόρηση στα λιμάνια αποκλιμακώθηκε.

Τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων (car carriers) ήταν ένας κλάδος που ξεχώρισε το 2022 αφού οι ναύλοι έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ (πάνω από τα 100.000 δολ. την ημέρα), σε αντίθεση με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που κατέγραψαν μειωμένους ναύλους αλλά σε υγιή επίπεδα τουλάχιστον για τα πλοία μικρότερου μεγέθους.

Τα δεξαμενόπλοια επωφελήθηκαν, φυσικά, από την ανακατανομή των ρωσικών εξαγωγών και των ευρωπαϊκών εισαγωγών πετρελαίου, καθώς και από τον αντίκτυπο των κυρώσεων.

 

ΤΑ ΠΛΟΙΑ LNG. Επίσης λόγω της ανάγκης εξασφάλισης ενέργειας οι ημερήσιοι ναύλοι στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου έφθασαν σε υψηλά όλων των εποχών, σύμφωνα με την Clarksons.

Επίσης ικανοποιητικά κινήθηκε η αγορά των πλοίων υπεράκτιας υποστήριξης και των θαλάσσιων εξεδρών, καταγράφοντας νέα υψηλά μετά το 2014.

Από την άλλη πλευρά το 2022 το θαλάσσιο εμπόριο παρέμεινε κάτω από 12 δισ. τόνους λόγω της πτώσης της διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας, έναντι αρχικών εκτιμήσεων για 12,2 δισ. τόνους.

Ωστόσο, τα φορτία πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 3,9% από το 2021 και ο όγκος του φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 4,2%.

Από την άλλη, τα εμπορευματοκιβώτια μειώθηκαν 2,8% και τα φορτία των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου κατέγραψαν πτώση 2,2%. Για το 2023 ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons Research προβλέπει συνολική ανάπτυξη του εμπορίου μόνο 1,4% ή 2,6% σε τονομίλια.

Το 2022 ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 3,1%, στα 2,3 δισ. dwt, με αξία 1,3 τρισ. δολαρίων. Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών παρέμεινε σταθερό στα 225 εκατ. dwt και αντιστοιχεί μόνο στο 10% του στόλου.

Η Clarksons Research προβλέπει αύξηση του στόλου κατά 2% φέτος και μόνο 1% το 2024.