Ακούω το πρωί στο ραδιόφωνο «μποτιλιάρισμα σε όλους τους κεντρικούς οδικούς άξονες της Αθήνας. Σε Κηφισό, Πατησίων, Κηφισίας, Σταδίου».
Ε, και; Εγώ θα χρησιμοποιήσω τους ποδηλατόδρομους του Δήμου Αθηναίων και θα πάω άνετα με το ποδήλατο στη δουλειά, σκέφτηκα.
Καβάλησα το ποδήλατο, βρήκα τον ποδηλατόδρομο στην οδό Ταϋγέτου, μπροστά από τα σχολεία της Γκράβας και συνέχισα στην Αγίας Ζώνης. Ναι κι εκεί ποδηλατόδρομος. Είχαν πάρει αρκετοί τα ποδήλατά τους για να μετακινηθούν αλλά εντάξει δεν υπήρχε και κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Σε λίγα λεπτά βρέθηκα στη συνέχεια του ποδηλατόδρομου, στη Φωκίωνος Νέγρη κι από εκεί σε ακόμη ένα τμήμα του ποδηλατόδρομου στη Γ΄Σεπτεμβρίου.
Οι άλλοι, οι οδηγοί αυτοκινήτων κολλημένοι στην Πατησίων. Ένα χάλι. Εγώ και αρκετοί άλλοι με το ποδήλατο, χαλαρό πετάλι. Τι ωραία.
Σε 7΄«σκάω» Ομόνοια. Αθηνάς, ο ποδηλατόδρομος συνεχίζεται Περνάω με το ποδήλατο μπροστά από το Δημαρχείο και κατενθουσιασμένος που πηγαίνω άνετα στη δουλειά μου φωνάζω: «Γεια σου Δημαρχάρα, με τα έργα σου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα». Άλλα 5΄ λεπτά άνετες πεταλιές στον ποδηλατόδρομο της Ερμού και φτάνω στον νότιο ποδηλατικό άξονα.
Α, ξέχασα το μεσημέρι είχα μία έκτακτη δουλειά και έπρεπε να πάω στο Κέντρο. Βασ. Σοφίας, στο ύψος του Πολεμικού Μουσείου και μετά Εξάρχεια. Ακολουθώντας τον ποδηλατόδρομο έφτασα Σύνταγμα και μετά πάλι με το ποδήλατο στον ποδηλατόδρομο της Βασιλίσσης Σοφίας. Στις 2 η ώρα όλα ήταν πήχτρα. Παναγία μου! Δίπλα μου δεκάδες αυτοκίνητα ακινητοποιημένα. Αλλά εγώ με το ποδήλατο…ανετίλα! Σε 3 λεπτά ήμουν στο Πολεμικό Μουσείο. Στάθμευσα στις ωραίες δέστρες σε σχήμα «Π» που είχε τοποθετήσει ο Δήμος.
Μετά Εξάρχεια. Χρησιμοποίησα τον ποδηλατόδρομο της Στουρνάρη. Κι επιστροφή στη δουλειά πάλι με το ποδήλατο, ξανά από τον ποδηλατόδρομο Γ΄ Σεπτεμβρίου-Αθηνάς-Ερμού. Κι όσο ποδηλατούσα έκανα σχέδια για μίνι ποδηλατική εκδρομή το Σάββατο. Περιήγηση με το ποδήλατο από τον ποδηλατόδρομο που ενώνει τον Αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού έως την Ακαδημία Πλάτωνος…
Και μετά…Και μετά…Και μετά; Μετά, απλά ξύπνησα.
Ονειρευόμουν. Ναι όνειρο ήταν όλοι αυτοί οι άνετοι ποδηλατόδρομοι.
Όνειρο ήταν η «πράσινη» Αθήνα με τα ποδήλατα και τη δυνατότητα να μετακινηθεί κανείς εύκολα, οικονομικά και οικολογικά για να πάει στη δουλειά του.
Όνειρο ήταν. Βρισκόμαστε στο 2023 και η Αθήνα δεν έχει ποδηλατόδρομο ούτε στην Ταϋγέτου, ούτε στην Αγ.Ζώνης, ούτε στην Γ΄Σεπτεμβρίου, ούτε στην Αθηνάς, ούτε στην Ερμού, ούτε στη Βασ. Σοφίας, ούτε στη Στουρνάρη, ούτε στην περιοχή του Κεραμεικού και της Ακαδημίας Πλάτωνος.
Όνειρο ήταν. Η Αθήνα δεν έχει ούτε τις στοιχειώδεις, τις απλές δέστρες (σχήμα Π) έξω από δημόσια κτίρια και κεντρικά σημεία για τη στάθμευση ποδηλάτων.
Όνειρο ήταν.
Αναλυτικά τι έχει κάνει ο Δήμος Αθηναίων για να προωθήσει τη μετακίνηση με ποδήλατο την 4ετία 2019-2023
Δέκα μήνες πριν από τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια θητείας της παρούσας δημοτικής αρχής με επικεφαλής τον Κώστα Μπακογιάννη είναι ένα καλό τάιμινγκ για ένα «ταμείο» στα έργα του Δήμου Αθηναίων για τη μετακίνηση με ποδήλατο και τη Βιώσιμη Κινητικότητα. Θέλω να είμαι δίκαιος. Να καταγραφούν εδώ αυτά που είχε υποσχεθεί λίγο πριν την εκλογή του ο Κ.Μπακογιάννης, αυτά που έκανε κι αυτά που δεν έκανε. Κι αυτά που θα μπορούσε να κάνει.
Τι είχε υποσχεθεί-δεσμευτεί και δεν έκανε
–Κατασκευή ποδηλατόδρομου από Ερμού (Θησείο) έως Ριζούπολη (το κομμάτι δηλαδή που αναλογεί στον Δήμο από τον βόρειο ποδηλατικό άξονα Κηφησιά – Γκάζι).
Είχε πει χαρακτηριστικά ο Κ.Μπακογιάννης σε εκδήλωση, αρχές 2019. «Αν, καθυστερήσει η Περιφέρεια, μπορούμε να μην περιμένουμε την Περιφέρεια. Η κατασκευή του κομματιού του Δήμου Αθηναίων μέχρι τη Ριζούπολη έχει ένα κόστος 3,5 εκατομμύρια ευρώ». Ο ποδηλατόδρομος δεν έγινε. Και φυσικά η Περιφέρεια έχει καθυστερήσει…
–Ποδηλατόδρομοι σε Πατησίων, Πανεπιστημίου, Βασιλίσσης Σοφίας.
Είχε πει ότι μπορούν να γίνουν. Ότι είναι μικρά έργα που αλλάζουν την εικόνα της πόλης. Οι ποδηλατόδρομοι δεν έγιναν.
Και βέβαια όλοι θυμούνται τι συνέβη με την Πανεπιστημίου. Που θα γινόταν ποδηλατόδρομος αλλά… μετά δεν θα γινόταν γιατί δεν ήθελαν οι άλλοι, και μετά έπρεπε να γίνει κάτι σαν ποδηλατοπεζόδρομος…Και μετά δεν μπορούσε να γίνει…
–Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο:
Είχαν εξαγγελθεί προεκλογικά από τον κ.Κ.Μπακογιάννη.
Δεν έγιναν. Ούτε καν στην ημέρα χωρίς αυτοκίνητο και στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας.
-Ποδηλατόδρομος Κεραμεικός – Ακαδημία Πλάτωνος
Προεκλογικά η παρούσα δημοτική αρχή είχε δηλώσει ότι θα μπορούσε να υλοποιηθεί πολύ εύκολα (μικρό κόστος και μήκος μόλις 2χλμ) αλλά στη μέση της θητείας αποφάσισε ότι δεν μπορεί να γίνει. Δεν έγινε.
Τι άλλο θα μπορούσε να γίνει και δεν έγινε
-Το δίκτυο ποδηλατόδρομων στις 1η, 3η, 6η και 7η Δημοτικές Κοινότητες. Το είχε μελετήσει και σχεδιάσει η προηγούμενη δημοτική αρχή (Γιώργου Καμίνη). Προέβλεπε δημιουργία ποδηλατόδρομων σε Στουρνάρη, Μιχαήλ Βόδα, Αλκμήνης, Καλλιγά, Μομφεράτου αλλά και συνύπαρξη ποδηλάτου και άλλων οχημάτων (cycle street) σε πολλούς δρόμους ,όπως Μαυρομιχάλη, Ζωναρά, Διγενή Ακρίτα, Μομφεράτου, Αραχώβης, Σολωμού, Ανδρέα ΜΣεταξά, Διδότου, Ναυαρίνου, Σκουφά, Σόλωνος, Μασσαλίας, Ηρακλείτου, Μαυρομιχάλη, Ζωοδόχου Πηγής, Αγίου Μελετίου και Ηπείρου αλλά και φανάρια ποδηλάτου, πικτογράματα. Δεν έγινε.
Ο Δήμος ισχυρίζεται ότι το έργο έχει «μπλοκάρει» στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Αλλά είναι πρόδηλο ότι δεν έχει πιέσει αρκετά για την υλοποίησή του…
-Δέστρες – Θέσεις στάθμευσης ποδηλάτου
Ο Δήμος τοποθέτησε θέσεις στάθμευσης σε ελάχιστα σημεία. Μάλιστα, όπου το έκανε, αυτό έγινε με λάθος τρόπο. Μπήκαν, δέστρες τύπου σπιράλ ενώ οι κατάλληλες είναι τύπου «Π». Ουσιαστικά είναι σαν να μην έχει γίνει τίποτα.
-Κανένα χρονοδιάγραμμα. Κανένας ποσοτικός στόχος.
Όπως έχω ξαναγράψει στο παρελθόν πολλοί Δήμοι ευρωπαϊκών Πρωτευουσών μα και άλλων πόλεων θέτουν χρονοδιάγραμμα και ποσοτικούς στόχους για αλλαγές που αφορούν την πόλη με τη βοήθεια του ποδηλάτου. Το Λονδίνο, το Παρίσι, το Όσλο, το Βερολίνο είναι μόνο μερικά παραδείγματα. Λένε π.χ., «το 2026 θέλουμε να έχουμε τόσα χλμ ποδηλατόδρομων» ή «τόσο % των μετακινήσεων στην πόλη να γίνεται με ποδήλατο». Στην Αθήνα κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει.
Ελεύθερες από ιχ Ερμού, Αθηνάς, Ηρώδου Αττικού
Είχε εξαγγείλει στο πλαίσιο του Μεγάλου Περιπάτου ότι στην Ερμού, την Αθηνάς και την Ηρώδου Αττικού δεν θα κυκλοφορούσαν ι.χ. αυτοκίνητα παρα μόνο λεωφορεία και ποδήλατα. Σε Ερμού και Αθηνάς δεν το έκανε ποτέ.
Στην Ηρώδου Αττικού το πήρε πίσω λίγους μήνες αργότερα έπειτα από παρέμβαση του Μ.Μαξίμου.
Τι έκανε
-Δράσεις για το ποδήλατο τον Μάιο του 2022
Διοργάνωσε σε συνεργασία με τον Οργανισμό Cities for Cycling τις δράσεις Ποδηλατώντας στις γειτονιές της Αθήνας, Βόλτα στις γκαλερί της Αθήνας,
Συμμετέχω στον Ποδηλατικό Γύρο Αθήνας, Παιδιά με ποδήλατο.
Κέντρο ποδηλάτου τον Ιούλιο του 2021
Είχε στηθεί στη Βας.Σοφίας και πρόσφερε συμβουλές για ασφαλή ποδηλασία παιδιών και ενηλίκων. Είχε δοθεί η εντύπωση ότι θα είναι μόνιμος. Λειτούργησε μόνο μερικές μέρες.