Στο εδώλιο θα βρεθεί σήμερα ο 50χρονος που είχε κλέψει έργα του Πικάσο, του Μοντριάν και του Μονκάλβο από την Εθνική Πινακοθήκη. Η τύχη των πολύτιμων έργων τέχνης αγνοούνταν για 9 χρόνια μέχρι που εντοπίστηκε ο δράστης πριν φύγει για Ολλανδία. Τα δύο από τα τρία έργα τέχνης που βρέθηκαν επέστρεψαν στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ο 50χρονος ελαιοχρωματιστής, γνωστός και ως «art-freak», θα καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου, έχοντας παραδεχθεί ήδη από τη στιγμή της σύλληψης του την ενοχή του. Κατηγορείται για διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής αξίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένη σε κοινή θέα σε δημόσιο οίκημα άνω των 120.000 ευρώ σε βάρος ΝΠΔΔ.
Νέα εποχή για την Εθνική Πινακοθήκη, με την επιστροφή του «κλεμμένου» Πικάσο
Ήταν εκείνος που εισέβαλε στην Εθνική Πινακοθήκη και έκλεψε το «Γυναικείο κεφάλι», με αριθμό έργου 1.357, αναφορά του Πικάσο στη μούσα του Ντόρα Μάαρ, το έργο «Μύλος» (1905), από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης των αρχών του δέκατου έβδομου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).
Ήταν σε ένα ρέμα της Κερατέας που είχαν βρεθεί τον Ιούνιο του 2021 δύο από τα τρία έργα. Τα είχε μεταφέρει εκεί, όταν είχαν αρχίσει να διαρρέουν πληροφορίες πως οι αρχές βρίσκονται πολύ κοντά στον εντοπισμό του δράστη. Το σχέδιο που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκλάλβο) είχε υποστηρίξει πως το πέταξε επειδή πίστευε ότι είχε καταστραφεί.
«Ήθελα να εμπλουτίσω τη συλλογή μου»
Μετά τη σύλληψή του, ο 50χρονος είχε προφυλακιστεί και το καλοκαίρι του 2022 είχε αφεθεί ελεύθερος με ηλεκτρονική επιτήρηση. «Ό,τι συνέβη οφείλεται στην αγάπη του για την τέχνη. Κάθε άνθρωπος στη ζωή του μπορεί να κάνει λάθος. Ήθελα να εμπλουτίσω τη συλλογή μου», δήλωνε χαρακτηριστικά όταν αποφυλακίστηκε, υποστηρίζοντας πως έδρασε μόνος του.
«Ο καθένας θα μπορούσε να μπει από μία ξεκλείδωτη μπαλκονόπορτα, να σπρώξει με τα πόδια του μια γυψοσανίδα. Άμα έχεις δει και ταινίες κάλλιστα μπορείς να το κάνεις».
Ήταν δύο χρόνια πριν από την κλοπή του αιώνα που ο 50χρονος είχε αρχίσει να σκέφτεται τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να αφαιρέσει τα ανεκτίμητης αξίας έργα από την Εθνική Πινακοθήκη.